طراحی نقشه سراسری کیفیت اینترنت

به گزارش مجله رویای کره ای، گزارش سامانه ثبت شکایات مشترکان از خدمات ارتباطی نشان می دهد که بیش از نیمی از شکایات این حوزه به اینترنت اختصاص دارد؛ در این راستا نقشه سراسری کیفیت اینترنت برای حل این مشکل طراحی شده است.

طراحی نقشه سراسری کیفیت اینترنت

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، نارضایتی کاربران اینترنت از کیفیت خدماتی که از سوی اپراتورهای ارتباطی ارائه می گردد، سوژه بسیاری از پیشنهاداتی است که توسط کاربران در صفحات اجتماعی وزیر ارتباطات مطرح می گردد.

بسیاری از کاربران از کیفیت نامناسب و سرعت سرویس اینترنت در مناطق مختلف کشور ناراضی هستند و معتقدند که با توجه به هزینه ای که برای اینترنت پرداخت می نمایند، سرویس دهی آنطور که باید مورد رضایتشان نیست.

گزارش ماهیانه سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات مشترکین که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر می گردد نیز نشان می دهد که بیش از نیمی از شکایات این حوزه، ماهانه به اینترنت اختصاص دارد.

این شکایات بر مبنای گزارش های ارسالی از سوی کاربران به سامانه 195 در 7 حوزه کاری شامل اینترنت، تلفن همراه، تلفن ثابت، خدمات پستی، تشعشعات، دفاتر پیشخوان دولت و سرویس خدمات ارزش اضافه نموده، به ثبت می رسد که برآوردها نشان می دهد از فروردین تا خاتمه مهرماه سال جاری در مجموع 60 هزار و 385 مورد شکایت از سوی کاربران ثبت شده که از این تعداد بیش از 50 درصد یعنی در حدود 30 هزار شکایت طی 7 ماه به اینترنت اختصاص داشته است.

ضرب الاجل 45 روزه وزیر ارتباطات به اپراتورها

به همین دلیل اوایل شهریورماه وزیر ارتباطات با اعلام ضرب الاجلی 45 روزه به اپراتورهای ارتباطی زمان داد تا شبکه های خود را ساماندهی نمایند و پس از این تاریخ، جزئیات خدمات دهی آنها در یک سامانه همگانی در اختیار عموم مردم قرار می گیرد.

مهلت آذری جهرمی به اپراتورها، همزمان با رونمایی از سامانه ای به نام فرادید اعلام شد تا پس از این تاریخ که 18 مهرماه عنوان شده بود، سنجش شاخص های کیفیت شبکه اینترنت کشور و نحوه ارائه خدمات توسط اپراتورها شفاف و به راحتی قابل مشاهده باشد.

6 هزار سنسور کیفیت شبکه اینترنت را رصد می نماید

مطابق آنچه که در آن مراسم عنوان شد، رگولاتوری با راه اندازی سامانه فرادید اطلاعات کیفی خدماتی که اپراتورها ارائه می دهند را به وسیله سامانه و اپلیکیشن موبایل در اختیار کاربران قرار می دهد و حتی اپراتورها نیز می توانند کارنامه کاری خود و عملکرد رقبا را ببینید.

وزیر ارتباطات در آن مراسم کیفیت را شاخص مهم در توسعه ICT کشور بیان کرد و گفت: از روز اولی که آقای فلاح جوشقانی به عنوان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حکم گرفتند ما یک خروجی از وی می خواستیم و آن هم داشبوردی بود که با استفاده از آن، هر شهروند آگاه باشد که چه سرویس هایی با چه قیمتی قابل دریافت است. ما به دنبال اطلاعات معینی هستیم که خروجی آن بتواند گلوگاههای شبکه اینترنت کشور را به ما اعلام کند.

وی توضیح داد: حدود 6 هزار سنسور به شبکه متصل شده و اطلاعات جمع آوری می نماید و کاربران می توانند به وسیله این سامانه و اپلیکیشن مربوط به آن گزارش های شبکه ای از سرویس خود را دریافت نمایند. تا پیش از این و به رغم آنکه گزارش های کیفی شبکه از سوی رگولاتوری به اپراتورها ارسال می شد اما ما با ارتقای چشمگیری در بهبود شبکه روبرو نبودیم. براین اساس تصمیم گرفتیم این گزارش ها و اطلاعات را در دسترس همه مردم قرار دهیم. شاید بعضی از این موضوع ناراضی باشند که با این سامانه، همزمان چند ارائه دهنده سرویس با یکدیگر مقایسه شده و مردم هم از این مقایسه آگاه می شوند، اما با توجه به اینکه نحوه ارسال تذکرها به اپراتورها و ارائه گزارش ها از کیفیت اینترنت، تغییری در ارتقای شبکه ایجاد نکرد، ما سامانه فرادید را راه اندازی نموده ایم.

آذری جهرمی با اعلام ضرب الاجل 45 روزه به اپراتورها برای آنکه کارنامه کاری خود را مشاهده و آن را اصلاح نمایند، گفت: این فرصت به اپراتورها داده شده تا پیش از آنکه مردم نیز این گزارش ها را دریافت نمایند، سرویس های خود را ارتقاء دهند. در فازهای بعدی انعکاس نظرات مردمی را هم در برنامه داریم و همین امر موجب می گردد فشار کیفیت را که امروز بر دوش وزارت ارتباطات است با یک همکاری جمعی، به بهترین شکل ممکن حل کنیم.

از این رو 18 مهرماه آخرین مهلت برای اپراتورهای اینترنت درنظر گرفته شد تا بتوانند پیش از دسترسی مردم به اطلاعات پوشش دهی شبکه و اینترنت در مناطق مختلف کشور، کیفیت خدمات را بهبود ببخشند و بازارشان را با قدرت حفظ نمایند.

نقشه کیفیت اینترنت آماده عرضه عمومی شد

با گذشت حدود یک ماه از خاتمه ضرب الاجلی که وزیر ارتباطات برای اپراتورهای اینترنت در نظر گرفت و مقرر شد پس از آن تاریخ، سامانه فرادید مورد بهره برداری قرار گیرد، از سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی به عنوان متولی این طرح، آخرین شرایط آن را جویا شدیم.

مجید حقی معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: بعد از جلسه رونمایی از سامانه فرادید که با حضور وزیر ارتباطات و مدیران اپراتورهای ارتباطی برگزار گردید، چند اقدام مهم در دستور کار رگولاتوری نهاده شد. نخست آنکه اکانت هایی برای اپراتورها ایجاد شد تا در این سامانه شرایط ارزیابی خود را ببینند و در جریان جایگاهشان در رتبه بندی شرایط اپراتورها قرار گیرند.

وی ادامه داد: در همین حال جلساتی نیز با اپراتورها داشتیم و نکات تکمیلی مدنظر در سنجش شاخص های کیفی سرویس به لحاظ شکلی و محتوایی را با آنها به بحث و گفتگو گذاشتیم تا اگر مسئله ای در زمینه نرم افزاری سرویس دارند و یا مسئله ای در ابزارهای سنجشی وجود داررد، نسبت به به روزرسانی آن اقدام گردد.

حقی گفت: در بخش مربوط به رگولاتوری نیز، این سامانه را متناسب با بهره برداری عمومی تغییر دادیم تا هم به صورت شماتیک و هم گرافیکی امکان استفاده از آن برای کاربران فراهم باشد و رنکینگ هر اپراتور به صورت نمودار قابل رویت برای کاربران باشد.

سامانه فرادید هم اکنون آماده بهره برداری است و ظرف یک تا دو هفته آینده در اولین فرصت و پس از هماهنگی با وزیر ارتباطات، دسترسی به این سامانه در اختیار عموم مردم قرار می گیرد

معاون رگولاتوری اضافه نمود: به نظر می رسد آنچه که برای بهره برداری مورد احتیاج مردم است، موضوع تعرفه خدمات است که در این راستا لیست تعرفه خدمات اینترنت اپراتورها نیز به این سامانه اضافه نموده شد و در نهایت نیز لیست شکایات مردم در هر نقطه از نقشه، قابل مشاهده برای تمامی کاربران است. در این لیست تعداد و نوع شکایت دیده می گردد و مجموعه این عوامل باعث می گردد که یک نفر بتواند تصمیم کامل تری را برای اخذ سرویس از اپراتور مورد نظر خود بگیرد.

وی با بیان اینکه این سامانه هم اکنون آماده بهره برداری است، گفت: ظرف یک تا دو هفته آینده در اولین فرصت و پس از هماهنگی با وزیر ارتباطات، دسترسی به این سامانه در اختیار عموم مردم قرار می گیرد.

کارنامه عملکرد اپراتورها عرضه عمومی می گردد

حقی در خصوص مخالفت یا موافقت اجرای این طرح از سوی اپراتورها با توجه به اینکه کارنامه عملکردی آنها، عرضه عمومی می گردد، گفت: بخشی از اپراتورها ممکن است با این موضوع مخالف باشند اما در جلساتی که با اپراتورها داشتیم، بسیاری از آنها نقطه نظرشان این بود که ما تعداد سنجه ها و آیتم های مورد ارزیابی را افزایش دهیم چرا که از این طرح استقبال کردند.

وی شرح داد: طبیعتا رونمایی از این نقشه یک پرزنت برای اپراتورهایی خواهد بود که کیفیت سرویس دهی بهتری دارند و مردم نیز می توانند این خدمات را با هم مقایسه نمایند. البته بعضی هم ممکن است به هر ترتیب نگرانیهایی داشته باشند که در چه جایگاهی از این رده بندی قرار می گیرند. اما باید گفت که ویژگی مانیتورینگ یک فضا این است که هر آنچه که هست در منصه ظهور گذاشته گردد و قابل اندازه گیری و ارزیابی باشد.

حقی اضافه نمود: این سامانه درست مانند ویژگی جلسه امتحان عمل می نماید، به این معنی که کسی که خوب درس خوانده است و آمادگی بیشتری دارد، از هر سوالی در جلسه امتحان استقبال می نماید و می داند بنا است که در این سختی در اوج قرار گیرد؛ اما کسی که آمادگی نداشته باشد، نگران است.

کارکردی که این سامانه دارد سبب می گردد که مردم کیفیت بهتری دریافت نمایند و اپراتورها هم کیفیت بهتری تحویل دهند. از یک جهت مردم کیفیت بهتر می گیرند و از سمتی دیگر انگیزه ای برای رشد اپراتور ایجاد می گردد تا به جایی برسد که بازارش را از دست ندهد و فضای رقابت ایجاد گردد

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه این فضای نگرانی و فضای استقبال به سمت و سوئی می رود که در نهایت منفعتش برای هر دوطرف تضمین می گردد، اظهار داشت: از یک جهت مردم کیفیت بهتر می گیرند و از سمتی دیگر این نگرانی انگیزه ای برای رشد اپراتور می گردد تا به جایی برسد که بازارش را از دست ندهد و فضای رقابت ایجاد می گردد؛ بنابراین کارکردی که این سامانه دارد سبب می گردد که مردم کیفیت بهتری دریافت نمایند و اپراتورها هم کیفیت بهتری تحویل دهند.

نقشه کیفیت اینترنت شامل همه اپراتورها می گردد

وی گفت: این سامانه را برای اپراتورهایی که بیشترین بازار را در اختیار دارند و بیشترین تاثیرگذاری را در فضای ارتباطی دارند، مبنا قرار داده ایم. به این معنی که این سامانه شامل اپراتورهای اینترنت ثابت و موبایل می گردد و حدود 10 اپراتور اینترنت ثابت، اینترنت وایمکس، اینترنت TDLTE و موبایل را دربرمی گیرد.

حقی با اشاره به اینکه سامانه فرادید جمع بندی کیفیت اینترنت در یک منطقه را نشان می دهد و با شرایط سرویس یک مشترک متفاوت است، اضافه نمود: در این سامانه کیفیت اپراتور از آن جهت که در هر منطقه چگونه است، اندازه گیری می گردد و این سامانه مربوط می گردد به کیفیت سرویسی که هر اپراتور در هر منطقه ای می دهد.

معاون رگولاتوری گفت: مدل مقایسه ای اپراتورها در این سامانه برحسب کارکرد است؛ یعنی ما چند دسته کارکرد از جمله وب گردی ( web browsing ) ، استفاده از ویدئو و گیمینگ و امثال این ها را تعریف و دسته بندی کردیم و در این نقشه معین شده است که هر یک از اپراتورها در خصوص این کارنمودها، چه جایگاهی دارند. با این روش امکان مقایسه این کارنمودها برای کاربر با توجه به احتیاجی که از اینترنت دارد، مهیا می گردد.

وی با اشاره به اینکه مدل دسترسی به این سامانه به زودی به وسیله سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات، اطلاع رسانی می گردد، اضافه نمود: سامانه فرادید به صورت همزمان در کل کشور فعال می گردد و قابل دسترسی برای همه کاربران خواهد بود.

مشکل کیفیت و سرعت اینترنت باید حل گردد

حقی با بیان اینکه مشکلاتی که در زمینه کیفیت و سرعت اینترنت وجود دارد، باید حل گردد، اضافه نمود: مطابق با خواسته وزیر ارتباطات اپراتورها باید کیفیت سرویس خود را تغییر دهند. البته در این رابطه در بعضی مناطق نیز اشکال ارتباطات زیرساختی و سیم مسی وجود دارد که طبیعتا در این مناطق باید قابلیتهای ارائه سرویس را افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه اینترنت جای خود را به عنوان یک ابزار ارتباطی باز نموده و دیگر تنها ابزار اطلاعاتی نیست و در تاروپود زندگی مردم قرار می گیرد، گفت: طبیعی است که متناسب با همین رشد و کارکرد، مردم باید برای شکایت و مشکل از احتیاجمندیهای خود بتوانند به جایی مراجعه نمایند. به همین دلیل سامانه پاسخگویی به شکایات 195 با این هدف راه اندازی شده است. البته میزان شکایتی که مشترکان در این سامانه ثبت نموده اند نسبت به تعداد کل مشترکان، رقم بالایی نیست. اما با این وجود هر نارضایتی که از کیفیت اینترنت در این سامانه ثبت گردد، قابل پیگیری از سوی رگولاتوری است.

معاون رگولاتوری با اشاره به اینکه بخشی از کاربران، به صورت مستقیم مشکل کیفیت سرویس خود را با اپراتورها حل می نمایند و در صورتی که به موردشان رسیدگی نگردد از 195 یاری می گیرند، ادامه داد: در سامانه فرادید نیز این امکان را فراهم کردیم که کاربران در صورت شکایت و اعتراض به سرویس اپراتورها، آن را به رگولاتوری اعلام نمایند.

وی گفت: رگولاتوری به طور قطع پیگیر شکایات کاربران است و اپراتورها را برای پاسخگویی احضار می نماید و پس از آن پیگیر برطرف مشکل شاکی خواهد بود.

به گزارش مهر، شواهد نشان می دهد که بسیاری از کاربران با وجود اینکه از کیفیت اینترنت خود رضایت ندارند اما به دلیل عدم آگاهی کافی و عدم سهولت در ثبت شکایت، مشکل و اعتراض خود را به وسیله سامانه 195 به رگولاتوری و یا اپراتورهای موبایل انعکاس نمی دهند. با این وجود، راه اندازی سامانه فرادید که کیفیت خدمات تمامی اپراتورها را اعلام عمومی می نماید، می تواند راهکاری باشد تا کاربران به وسیله وب و یا اپلیکیشن از شرایط سرویس خود آگاه شده و در صورتی که مسئله ای در کیفیت سرویسشان داشتند آن را اعلام عمومی نمایند.

حال باید دید این سامانه تا چه اندازه می تواند اهداف ارتقای کیفیت اینترنت را تحقق بخشد و در کاهش نارضایتی کاربران از کیفیت اینترنت تأثیرگذار است یا خیر.

منبع:مهر

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 589

به "طراحی نقشه سراسری کیفیت اینترنت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی نقشه سراسری کیفیت اینترنت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید