شرکت های اندرویدی چند سال گوشی های خود را آپدیت می کنند؟

به گزارش مجله رویای کره ای، در این مطلب به بررسی سیاست شرکت های اندرویدی مختلف در زمینه آپدیت نرم افزاری گوشی های هوشمند می پردازیم تا ببینیم شرایط آن ها در این بخش چگونه است.

شرکت های اندرویدی چند سال گوشی های خود را آپدیت می کنند؟

یک گوشی اندرویدی خریداری کرده اید اما نمی دانید این محصول تا چه مدت از لحاظ نرم افزاری از طریق شرکت سازنده پشتیبانی می شود؟ برایتان خیلی مهم است که قبل از خرید یک گوشی، از مدت زمان آپدیت شدن آن به سیستم عامل نو مطلع باشید؟ این مطلب دقیقا با هدف کمک به شما و پاسخ به پرسش هایتان در نظر گرفته شده است که در آن، سیاست 18 مورد از شرکت های اندرویدی مختلف در زمینه آپدیت نرم افزاری گوشی ها مورد بررسی قرار گرفته است.

گوشی های اندرویدی معمولا در مقایسه با آیفون ها، مدت زمان بسیار کمتری آپدیت می شوند. همین موضوع سبب شده کاربرانی که گوشی اندرویدی خریداری می کنند، همیشه در رابطه با اینکه محصول مورد نظرشان چند سال دیگر آپدیت می شود سردرگم باشند. آن دسته از افرادی هم که آیفون می خرند، غالبا خیالشان از این بابت راحت است، حتی اگر هم ندانند تا چند سال دیگر گوشی شان آپدیت دریافت می کند چون مدت زمان پشتیبانی از محصولات اپل حدودا 5 سال است و قطعا کسی گوشی 5 سال قبل اپل را خریداری نمی کند (نباید خریداری کند) که در نهایت هیچ آپدیتی دریافت نکند.

اما همانطور که گفته شد، در جهانی اندروید اوضاع آنقدرها هم ساده نیست. خصوصا اینکه با اهمیت پیدا کردن آپدیت های نرم افزاری، یک سری از شرکت ها سیاست خود را هم در این زمینه تغییر داده اند. در نتیجه تصمیم به نگارش این مطلب گرفتیم و امیدواریم پاسخی باشد به پرسش های شما. اما قبل از اینکه به بررسی این موضوع بپردازیم، جا دارد مسأله آپدیت را توضیح دهیم. اصلا آپدیت ها چه هستند و از کجا می آیند و آیا ما به آن ها نیاز داریم؟

شرکت هایی هم که قرار است در این مطلب به بررسی شرایط آپدیت آن ها بپردازیم عبارت اند از:

  • ایسوس
  • گوگل
  • HMD/نوکیا
  • آنر
  • هواوی
  • موتورولا
  • وان پلاس
  • اوپو
  • پوکو
  • ریلمی
  • ردمی
  • سامسونگ
  • سونی
  • TCL
  • ویوو
  • شیائومی
  • ZTE

آپدیت ها چه هستند و از کجا می آیند؟

همانطور که گفته شد، قبل از اینکه به بررسی سیاست شرکت های اندرویدی در آپدیت نرم افزاری گوشی ها بپردازیم، قصد داریم تعریفی از خود آپدیت داشته باشیم. در جهانی اندروید، دو نوع آپدیت وجود دارند که یکی از آن ها عمده و دیگری هم امنیتی است. آپدیت عمده در واقع همان آپدیت نرم افزاری است که سیستم عامل گوشی شما را از یک نسخه به نسخه دیگر ارتقا می دهد. حجم این آپدیت ها معمولا بیشتر از 1 گیگابایت است و غالبا تغییرات نرم افزاری زیادی را روی گوشی اعمال می کنند.

اما از آن طرف آپدیت های امنیتی که مدت زمان بیشتری برای گوشی عرضه می شوند، حجم بسیار کمی دارند (کمتر از 500 مگابایت) و هیچ تغییر خاصی را روی عملکرد گوشی اعمال نمی کنند. وظیفه این آپدیت ها همانطور که از نامشان پیداست، بهبود سیستم امنیتی دستگاه است که در ابتدا به صورت ماهانه، بعدها به صورت دو ماه یک بار، فصلی و در نهایت هر یک سال یک بار عرضه می شود تا زمانی که دیگر فرایند انتشار آن متوقف می شود.

معمولا به آپدیتی که گوشی را از یک نسخه اندروید مثل 12 به 13 ارتقا می دهد، ارتقا و به آپدیت های امنیتی هم پچ می گویند. هرچند نام آن ها خیلی اهمیت زیادی در این مطلب ندارد.

اما سیستم عامل اندروید را چه شرکتی طراحی می کند؟ گوگل، پشت طراحی این سیستم عامل محبوب و معروف واقع شده است. تمام آنچه که شما در یک گوشی اندرویدی م بینید، حاصل زحماتی است که تیم توسعه شرکت آمریکایی در طول یک سال می کشند. البته که شرکت های اندرویدی در نهایت با اعمال پوسته های نرم افزاری خود که رابط کاربری نامیده می شوند جلوی دیده شدن تمام آپدیت و تغییراتی که گوگل در نظر داشته شما ببینید را می گیرند اما با این حال زیرساخت کلی سیستم عامل اصلا تغییر نمی کند و همان چیزی است که شرکت سازنده در نظر دارد.

اگر شرکت سازنده گوشی شما گوگل باشد، آپدیت های نرم افزاری و پچ ها مستقیما برایتان عرضه می شود، اما اگر شرکت سازنده شخص ثالث باشد، آپدیت ها در درجه نخست برای آن ها فرستاده می شود. این شرکت ها هم با اعمال تغییراتی روی ظاهر این سیستم عامل، آن را مطابق سلیقه خود در آورده و برای گوشی های شان عرضه می کنند.

بنابراین اینکه یک گوشی اندرویدی تا چه میزان آپدیت شود، اصلا ربطی به گوگل ندارد و در واقع به شرکت سازنده گوشی شما بستگی دارد که تا چه میزان گوشی شما را جدی بگیرد. به عبارتی ساده تر، برخی از شرکت ها طبق تمایل خود، یک سری از گوشی ها را بیشتر و یک سری دیگر را هم کمتر آپدیت می کنند و به طور کلی یک رویه مشخص در این زمینه وجود ندارد. حال بیایید نگاهی داشته باشیم به هدف اصلی این مطلب یعنی بررسی مدت زمانی که شرکت های اندرویدی گوشی های خود را از لحاظ نرم افزاری آپدیت می کنند.

1. ایسوس

ایسوس غالبا گوشی های خود را به مدت دو سال از لحاظ نرم افزاری و دو سال از لحاظ امنیتی آپدیت می کند.

ایسوس یک شرکت تایوانی فعال در زمینه تولید گوشی هوشمند است که بیشتر آن را به خاطر فعالیت در حوزه کامپیوتر و لپ تاپ می شناسیم. اما این شرکت تصمیم گرفته در بازار گوشی های هوشمند هم توانایی های خود را محک بزند و اتفاقا عملکرد خوبی هم در زمینه های مختلف این حوزه، خصوصا گوشی های گیمینگ دارد.

این شرکت سالانه گوشی های زیادی را راهی بازار نمی کند؛ همین مورد شاید سبب شود برخی ها تصور کنند پس شرکت تایوانی باید برای همین گوشی های کم خود، سنگ تمام گذشته و مدت زمان زیادی آن ها را آپدیت کند چون هر سال باید فقط برای عرضه آپدیت برای تعداد کمی از گوشی ها کار کند. اما متأسفانه اینطور نیست.

طبق سیاست ایسوس، پرچم دارهای نو دو سال آپدیت نرم افزاری و امنیتی دریافت می کنند. این سیاست با عرضه سری ذن فون 8 که شامل دو مدل استاندارد و فلیپ می شود در پیش گرفته شد. البته این دو سال به معنای این نیست که شما دو سال بعد از خرید این گوشی ها (در همان سال عرضه) آپدیت دریافت می کنید. واقعیت این است که ایسوس عملکرد بسیار کندی در ارائه آپدیت های نرم افزاری برای گوشی هایش دارد. این یعنی شاید شما یک گوشی نو از شرکت را در سال 2022 خریداری کنید اما تا سال 2025 طول بکشد تا فرایند دریافت فقط دو نسخه از اندروید برایش به اتمام برسد. بنابراین این دو سال یعنی دریافت دو نسخه نو اندروید.

برای مثال ذن فون 8 سه ماه بعد از عرضه نسخه رسمی اندروید 12 به این سیستم عامل آپدیت شد اما ذن فون 7، حدودا هشت ماه بعد از عرضه نسخه رسمی اندروید 11 توانست آن را دریافت کند. بنابراین در این زمینه عملکرد ثابت و مشخصی از سوی شرکت تایوانی ندیده ایم.

دو سال، مدت زمان حداقلی آپدیت نرم افزاری گوشی هاست که گوگل آن را اجباری کرده است. به عبارتی دیگر، ایسوس سیاست خود را با حداقل مدت زمان آپدیت نرم افزاری گوشی های اندرویدی تطابق داده و طبق آن پیش می رود. برای شرکتی که گوشی های کمی در بازار دارد، این میزان پشتیبانی کم است، اما از شرکتی که گوشی های معمولی اش در بازار طرفداران زیادی ندارند، انتظار زیادی هم نداریم.

2. گوگل

گوگل در حال حاضر به مدت سه سال از گوشی های نو خود از لحاظ نرم افزاری و امنیتی پشتیبانی می کند با این تفاوت که سری پیکسل 6، پنج سال آپدیت امنیتی دریافت می کند.

گوگل خودش سازنده اندروید است و انتظار داریم بیشترین مدت زمان پشتیبانی نرم افزاری را هم داشته باشد که اینطور نیست. شرکت آمریکایی از سال های 2016 تا 2021، گوشی های خود را به مدت سه سال از لحاظ نرم افزاری و امنیتی پشتیبانی می کرد. این میزان از مدت زمان آپدیت نرم افزاری تمام شرکت های اندرویدی هم بهتر بود. به خصوص اینکه عملکرد پایدار و باثبات گوگل هم هر سال چاشنی کار قرار می گرفت تا همه چیز به بهترین شکل ممکن پیش برود.

گوشی های گوگل همیشه نخستین گوشی هایی هستند که اندروید را بلافاصله بعد از عرضه رسمی دریافت می کنند. آپدیت های امنیتی هم اوایل هر ماه برای آن ها عرضه می شود.

البته در سال 2021 شرکت آمریکایی تصمیم گرفت اندکی سیاست خود را تغییر دهد. با عرضه سری پیکسل 6 به بازار، گوگل تصمیم گرفت تغییری در مدت زمان آپدیت نرم افزاری آن ها به وجود نیاورد، اما پشتیبانی امنیتی را تا به 5 سال افزایش دهد. گوگل حتی یک وب سایت مخصوص هم دارد که نشان می دهد دقیقا در چه زمانی، مدت زمان پشتیبانی آن از محصولاتش به خاتمه می رسد. با تمام این تفاسیر، این شرکت در رده دوم بهترین شرکت اندرویدی از لحاظ آپدیت نرم افزاری و امنیتی واقع شده است.

3. HMD گلوبال / نوکیا

HMD معمولا گوشی های نوکیا را به مدت دو سال از لحاظ نرم افزاری و دو یا سه سال از لحاظ امنیتی آپدیت می کند.

HMD که با امید سر پا کردن دوباره نوکیا آن را خریداری کرد، در زمینه آپدیت نرم افزاری عملکرد نسبتا خوبی دارد. گوشی های شرکت فنلاندی با اندرویدی راهی بازار می شوند که تقریبا می توانیم بگوییم شبیه به همان اندروید استوک نصب شده روی گوشی های پیکسل است. همین موضوع هم در نخستین دوره های عرضه گوشی های نوکیا زیر نظر HMD باعث شد شرکت آپدیت ها را خیلی زود برای محصولاتش منتشر کند چون نیازی به اعمال تغییرات اساسی روی آن ها نبود.

اما متأسفانه HMD ظاهرا خود را سرگرم یک چیز دیگر کرده چون نوکیا باز هم به فراموشی سپرده شده است. نمی دانیم چه اتفاقی افتاده اما نوکیا یک گوشی را رونمایی می کند و تصمیم می گیرد بیش از 6 ماه بعد آن را راهی بازار کند. همین موضوع هم سبب شده کاربران هیچ رغبتی برای خرید محصولات این برند از خود نشان ندهند.

HMD با بی رغبت شدن مردم ظاهرا رغبت خود را برای ارائه زودهنگام آپدیت ها برای گوشی هایش از دست داده اما با این حال سیاست آپدیت دوساله خوشبختانه هنوز سر جایش هست. اخیرا یک وب سایتی هم طراخی شده تا به مردم در فهمیدن مدت زمان دریافت آپدیت از طریق شرکت سازنده کمک کند. طبق اطلاعات منتشر شده در این وب سایت، تقریبا می توانیم بگوییم تمام گوشی های نو شرکت، حداقل دو سال از لحاظ امنیتی آپدیت می شوند و برای برخی دیگر هم این میزان به سه سال می رسد.

به صورت کلی شرایط نوکیا در این زمینه اصلا خوب نیست و اگرچه تا دو سال گوشی هایش را آپدیت می کند اما این فرایند آنقدر طول می کشد که اصلا شاید گوشی را در این مدت تعویض کنید.

4. آنر

آنر در حال حاضر گوشی های خود را به مدت دو سال از لحاظ امنیتی و نرم افزاری آپدیت می کند.

آنر که سال ها به عنوان زیرمجموعه هواوی به تولید گوشی مشغول بود، بعد از تحریم این شرکت محبوب تصمیم گرفت از آن جدا شده و به صورت مستقل به تولید گوشی های هوشمند بپردازد. از آن زمان تا به امروز شرکت چینی فقط تعداد محدودی گوشی هوشمند را راهی بازار کرده و در زمینه آپدیت آن ها هم عملکرد درخشانی ندارد.

آنر در حال حاضر گوشی های خود را به مدت دو سال از لحاظ نرم افزاری و امنیتی پشتیبانی می کند. حتی پرچم داران این شرکت یعنی سری مجیک 4 هم شامل این قانون می شوند، علی رغم اینکه کاربران برای خرید آن ها باید مبلغ بسیار بیشتری را در مقایسه با یک گوشی اقتصادی بپردازند.

البته آنر هنوز هم بعد از گذشت بیش از یک سال دارد تلاش می کند تا روی پای خودش بایستد و دوران تحت نظر هواوی را پشت سر بگذارد. بنابراین شاید در آینده ای نزدیک، سیاست بهتر و مجذوب کننده تری را برای آپدیت گوشی هایش در پیش بگیرد. فعلا که گوشی های این شرکت فقط دو سال آپدیت نرم افزاری و امنیتی دریافت می کنند.

5. هواوی

هواوی هیچ سیاست مشخصی در قبال آپدیت نرم افزاری و امنیتی گوشی هایش ندارد، خصوصا اینکه سه سال است تحریم نرم افزاری شده است.

هواوی از سال 2019 تا به امروز، اجازه استفاده از نسخه رسمی اندروید را در گوشی های خودش ندارد. این یعنی حتی اگر از اندروید استفاده کند، کاربران آن از دسترسی به سرویس ها و اپلیکیشن های گوگل نظیر جیمیل، کروم، یوتیوب و… محروم خواهند ماند. البته که راه هایی برای دور زدن این محدودیت ها وجود دارد اما دیگر خبری از دریافت آپدیت و مواردی مثل این نیست.

هواوی برای جبران این موضوع، سیستم عامل اختصاصی خود را تحت عنوان هارمونی توسعه داد و با یک سرمایه گذاری 1 میلیارد دلاری، تصمیم گرفت نظر توسعه دهندگان را برای توسعه اپلیکیشن های موبایل جلب کند. از این سیستم عامل در حال حاضر در گوشی های این شرکت که در بازار چین فروخته می شوند استفاده می شود اما گوشی های عرضه شده به بازار جهانی همچنان از اندروید با رابط کاربری EMUI بهره می برند که هر هیچ یک از آن ها، اپلیکیشن ها و خدمات گوگل در دسترس قرار ندارند.

شرایط هواوی بعد از تحریم ها کاملا آشفته شد. برای مثال هواوی P50 پرو که پرچم دار سال 2022 شرکت چینی به شمار میرود، با اندروید 11 به عنوان سیستم عامل پیش فرض راهی بازار شد در حالی که چندین ماه قبل از آن، نسخه رسمی اندروید 12 در دسترس قرار داشت. تا کنون هم هیچ برنامه مشخص یا بیانیه ای در رابطه با اینکه چه زمانی این گوشی اندروید 12 را دریافت می کند شاهد نبوده ایم.

بدتر اینکه هواوی آنقدر از آینده اش نامطمئن است که نمی تواند یک سیاست ثابت را در راستای ارائه آپدیت های نرم افزاری برای گوشی هایش در نظر بگیرد. این شرکت در پاسخ به مدت زمان پشتیبانی نرم افزاری از P50 پرو گفت: تا زمانی که که گوشی چرخه حیات خود را طی می کند، آپدیت برایش به صورت منظم عرضه می شود که این حرف می تواند معنای زیادی داشته باشد. به صورت کلی باید بگوییم اگر آپدیت نرم افزاری برایتان مهم است، گوشی های هواوی شاید انتخاب خوبی برایتان نباشند.

6. موتورولا

پرچم داران موتورولا تا دو سال از لحاظ نرم افزاری و امنیتی پشتیبانی می شوند (گاهی اوقات حتی سه سال آپدیت امنیتی) و گوشی های میان رده و اقتصادی هم معمولا یک سال آپدیت نرم افزاری و دو سال آپدیت امنیتی دریافت می کنند.

موتورولا اگرچه رویای تبدیل شدن به یک شرکت بزرگ را در سر می پروراند اما حداقل در بخش نرم افزار که هیچ شباهتی به یک شرکت بزرگ با رویاهای بزرگ ندارد. موتورولا حتی قانون گوگل را مبنی بر آپدیت حداقل دوساله گوشی ها پشت گوش انداخته و امیدوار هم هست پیروز شود. آن هم در شرایطی که این روزها آپدیت نرم افزاری اهمیت بسیار زیادی برای کاربران دارد.

موتورولا آنقدر در این زمینه جدی نبود که وقتی در سال 2020، از سری موتو اج رونمایی کرد، طی یک بیانیه رسمی اعلام کرد فقط یک سال از لحاظ نرم افزاری و دو سال از لحاظ امنیتی آن را پشتیبانی می کند. بعد از نقدها فراوانی که از سایت ها و کاربران مختلف به این شرکت وارد شد، تصمیم گرفت این میزان را به دو سال افزایش دهد.

شاید باور نکنید اما موتورولا سال بعد و با عرضه سری اج 20 باز هم خواست آن ها را فقط یک سال آپدیت نرم افزاری کند اما با اعتراض کاربران این میزان به دو سال افزایش پیدا کرد. در سال 2022، موتورولا که دیگر درس خوبی گرفته بود، تصمیم گرفت گوشی های پرچم دار سری اج 30 را تا دو سال از لحاظ آپدیت های نرم افزاری و سه سال هم از لحاظ امنیتی پشتیبانی کند که به نظر می رسد این میزان برای پرچم داران بعدی هم حفظ خواهد شد. البته برای سری اج 30 هم یک سری استثنائات عجیب و غریب وجود دارد. ظاهرا تمام گوشی های این سری شامل این قانون نمی شوند.

موتورولا از گوشی های اقتصادی خود هم فقط یک سال از لحاظ نرم افزاری و دو سال از لحاظ امنیتی پشتیبانی می کند تا سر پا بودن خود را مدیون لطفی باشد که کاربران به این شرکت می کنند. در سال 2022، شرکتی مثل موتورولا نباید با اعتراض روبرو شود، بلکه کاربران باید آن را مثل LG تحریم می کردند اما ظاهرا این شرکت از این همه فرصتی هم که به آن داده می شود، نمی خواهد استفاده کند تا به جمع شرکت های اندرویدی اضافه شود که در ارائه آپدیت نرم افزاری ضعیف تلقی می شود.

با این حال اگر از یک گوشی ساخت موتورولا استفاده می کنید، می توانید به وب سایت مربوط به آپدیت نرم افزاری این شرکت سری زده تا از شرایط آپدیت گوشی خود مطلع شوید.

7. وان پلاس

پرچم داران وان پلاس به مدت سه سال آپدیت نرم افزاری و چهار سال هم آپدیت امنیتی دریافت می کنند. میان رده های سری نورد یک سال کمتر از این میزان و مدل های اقتصادی از سری نورد N هم دو سال کمتر از آن یعنی یک سال آپدیت نرم افزاری و دو سال امنیتی دریافت می کنند.

در مقایسه با بسکمک از شرکت های اندرویدی دیگر، وان پلاس نه تنها سیاست مشخصی در ارائه آپدیت نرم افزاری دارد بلکه یک تفاوت هم بین پرچم دارها و گوشی های اقتصادی اش قائل می شود. به این صورت که هرچه پول بیشتری پرداخت کنید، آپدیت بیشتری دریافت می کنید.

گوشی های پرچم دار این شرکت از سری 8 تا 10 که نوترین محصولات وان پلاس به حساب می آیند، واجد شرایط دریافت سه نسخه از اندروید هستند. این یعنی وان پلاس 10 پرو که با اندروید 12 در دسترس قرار گرفت، اگر سیاست شرکت تغییری نکند، با دریافت اندروید 15 به کار خود خاتمه خواهد داد که یک تعهد بسیار خوب از سوی شرکتی غیر از گوگل است.

با این حال وقتی یک میان رده خریداری می کنید باید یک سال انتظار پشتیبانی کمتری را داشته باشید. متأسفانه وان پلاس برخلاف سامسونگ، فکر می کند کسی که پول بیشتری می دهد باید آپدیت بیشتری دریافت کند و نه قابلیت های بهتر و بیشتر. این شرایط برای اقتصادی های سری نورد N از این بدتر هم می شود به این صورت که خریداران آن ها فقط یک نسخه اندروید را دریافت می کنند.

متأسفانه عملکرد وان پلاس در بهینه سازی این آپدیت های نرم افزاری هم خیلی خوب نیست. شرکت چینی به عرضه آپدیت های پرباگ برای گوشی هایش شهره است و هنگام عرضه اندروید 12 برای سری وان پلاس 9 هم حسابی کاربران خود را اذیت کرد. با این حال از لحاظ مدت زمان پشتیبانی، شرایط خوبی دارد و جای شکرش باقی است.

8. اوپو

پرچم داران اوپو به مدت سه سال آپدیت نرم افزاری و چهار سال هم آپدیت امنیتی دریافت می کنند. میان رده های شرکت یک سال کمتر از این میزان و مدل های اقتصادی هم دو سال کمتر از آن یعنی یک سال آپدیت نرم افزاری و البته سه سال امنیتی دریافت می کنند. یک سری از گوشی های خیلی ارزان قیمت هم اصلا آپدیت نمی شوند.

اوپو و وان پلاس یسایت تقریبا مشابهی دارند چرا که دو شرکت خواهر به حساب می آیند. تیم تحقیق و توسعه هر دو شرکت یکی است و حتی رابط کاربری گوشی های آن ها که در چین عرضه می شوند هم یک کد واحد دارد. بنابراین جای تعجب ندارد که می بینیم سیاست مشابهی در ارائه آپدیت نرم افزاری و امنیتی برای گوشی های خود در پیش گرفته اند؛ یعنی در واقع همان هرچه پول بدهی آش می خوری.

گوشی های سری فایند X این شرکت که بالارده به حساب می آیند، سه سال آپدیت نرم افزاری و چهار سال آپدیت امنیتی دریافت می کنند. گوشی های سری F، رینو، K و فایند لایت/نئو هم تا دو سال از لحاظ نرم افزاری و چهارسال از لحاظ امنیتی آپدیت می شوند، یک سری از گوشی های سری A هم فقط یک سال آپدیت نرم افزاری و سه سال امنیتی دریافت می کنند. اینکه می گوییم یک سری به این خاطر است که برخی از گوشی های سری A اصلا آپدیت نمی شوند.

اگرچه عملکرد اوپو در ارائه آپدیت نرم افزاری برای کاربران گوشی های اقتصادی اش اصلا خوب نیست، اما دو نکته مثبت وجود دارد؛ نخست، ارائه آپدیت امنیتی طولانی مدت است و دوم هم اعلام این سیاست به عموم مردم. حداقل هنگام خرید می دانیم شرایط گوشی های اوپو چگونه است.

9. پوکو

پوکو هیچ تعهد عمومی به آپدیت نرم افزاری و امنیتی گوشی هایش ندارد، اما بسکمک از گوشی های این شرکت دو سال از لحاظ نرم افزاری و امنیتی آپدیت می شوند.

پوکو یکی از زیرمجموعه های شیائومی به شمار میرود که عملکرد آن در تولید گوشی های ارزان قیمت اما باکیفیت بسیار عالی است و اتفاقا کاربران زیادی هم در کشور ما دارد. اما متأسفانه سیاست آن از لحاظ آپدیت نرم افزاری اصلا مشخص نیست.

شرکت چینی طی بیانیه ای در رابطه با این موضوع گفت: سیاست آپدیت نرم افزاری و امنیتی ما مطابق با توافقی است که با گوگل داشته ایم. پرسشی که به وجود می آید این است که من به عنوان یک خریدار اصلا چه می دانم پوکو با گوگل چه توافقی داشته و چه اتفاقاتی در این بین افتاده است؟ مادامی که یک عدد ثابت اعلام نشود، شرایط نامشخص باقی می ماند.

از طرفی گوگل اصلا کاری به این ندارد که شرکت ها تا چه مدت می خواهند گوشی های خود را آپدیت کنند. البته گوگل گفته حداقل این میزان باید دو سال باشد اما حتی این قانون را هم اجباری نکرده است. به نظر می رسد پوکو می خواهد از تعهد فرار کند به همین خاطر اینطوری کاربرانش را مشغول نگه می دارد.

با این حال تجربه نشان داده این شرکت دو سال گوشی های خود را از لحاظ نرم افزاری و امنیتی آپدیت می کند. این فرایند طول می کشد اما قطعا انجام می گیرد. اخیرا پوکو اعلام کرد که دارد با گوگل صحبت می کند تا بتواند گوشی های بالارده خود را به مدت سه سال از لحاظ نرم افزاری و چهار سال هم از لحاظ امنیتی پشتیبانی کند. اما این هم قول نبوده و نمی دانیم چه زمانی عملی می شود.

نتیجه این است که اگر می خواهید گوشی پوکو خریداری کنید و آپدیت نرم افزاری هم برایتان اولویت و اهمیت زیادی دارد، احتمالا حداقل دو سال آپدیت دریافت خواهید کرد. البته اگر فرقی بین بالارده ها و پایین رده ها وجود نداشته باشد چون این میزان بیشتر برای پرچم دارهاست. به صورت کلی پوکو به عنوان یکی از شرکت های اندرویدی خوب در ساخت گوشی در زمینه آپدیت نرم افزاری عملکرد خوبی ندارد.

10. ریلمی

گوشی های ریلمی صرف نظر از مدل، دو سال آپدیت نرم افزاری و سه سال آپدیت امنیتی دریافت می کنند.

ژانویه 2022 بود که ریلمی بالاخره به قول خود وفا کرد. برخلاف دو شرکت خواهر یعنی اوپو و وان پلاس که اهمیت بیشتری برای پرچم دارها قائل هستند، ریلمی تصمیم گرفته فرقی بین گوشی هایش قائل نشود اما با حداقلی ها به کار خود ادامه دهد. این یعنی دو سال ارائه آپدیت نرم افزاری و سه سال آپدیت امنیتی.

البته ریلمی یکی از شرکت هایی است که برخلاف وان پلاس و اوپو، خیلی در زمینه تولید پرچم دارهای قدرتمند فعالیت گسترده ای ندارد. همین موضوع هم سبب شده بسکمک از گوشی های آن در بازار همان میان رده باشند و ارائه دو سال آپدیت نرم افزاری و سه سال امنیتی برای یک میان رده هم خوب ارزیابی می شود. بنابراین در مقایسه با یک سری از شرکت های اندرویدی مشابه، سیاست ریلمی در ارائه آپدیت نرم افزاری نسبتا خوب ارزیابی می شود.

11. ردمی

ردمی هیچ تعهد خاصی به آپدیت نرم افزاری و امنیتی گوشی هایش ندارد، اما بسکمک از گوشی های این شرکت یک سال از لحاظ نرم افزاری و امنیتی آپدیت می شوند.

ردمی هم مثل پوکو، یکی دیگر از شرکت های زیرمجموعه شیائومی به شمار میرود که در زمینه تولید گوشی های هوشمند میان رده و اقتصادی عملکرد خوبی دارد و حتی گوشی های بالارده آن هم به لطف قیمت پایین، طرفداران بسیار زیادی در سراسر جهان دارند.

اما این شرکت محبوب، از لحاظ نرم افزاری شرایط خوبی ندارند. از لحاظ امنیتی همه چیز خوب پیش می رود و حتی گوشی های قدیمی از سری ردمی 7، 8 و 9 هم همچنان تحت پوشش شرکت قرار دارند اما از لحاظ نرم افزاری شرایط اصلا خوب نیست.

اگر یکی از گوشی های ردمی را خریداری کردید، مخوصا میان رده ها و اقتصادی ها، انتظار داشته باشید یک بار آپدیت عمده دریافت کنید. البته با خرید یک پرچم دار شاید دومین آپدیت را هم بعد از کلی انتظار دریافت کنید اما فقط می توانیم در رابطه با یک سال پشتیبانی، مطمئن باشیم.

12. سامسونگ

سامسونگ گوشی های نو خود را چهار سال از لحاظ نرم افزاری و پنج سال از لحاظ امنیتی پشتیبانی می کند. برخی از گوشی های قدیمی شرکت کره ای هم سه سال آپدیت نرم افزاری و سه/چهار سال آپدیت امنیتی دریافت می کنند. هیچ گوشی نو سامسونگ، از سه سال آپدیت نرم افزاری و امنیتی کمتر پشتیبانی نمی شود.

در حال حاضر هیچ شرکتی به آن میزان که سامسونگ گوشی هایش را آپدیت می کند، از دستگاه های خود پشتیبانی نمی کند. تنها رقیب شرکت کره ای اپل است که آن هم اصلا اکوسیستم مجزایی دارد. در جهانی گوشی های اندرویدی، حتی گوگل هم رقیب سامسونگ نیست.

سامسونگ طی یکی دو سال اخیر شرایط خود را از این حیث بهتر هم کرد و تلاش کرد نه تنها با افزایش مدت زمان پشتیبانی از گوشی ها بلکه با ارائه زودهنگام آپدیت ها، کاربرانش را شادمان کند. اینطور شده که سامسونگ اکنون چند هفته بعد از عرضه نسخه رسمی اندروید، نخستین پرچم دارانش را به آن مجهز و برای سایر گوشی ها هم حداقل یک ماه زودتر، فرایند انتشار آپدیت ها را آغاز می کند.

نوترین گوشی های شرکت اندرویدی، سری گلکسی S22، گلکسی S21 فن ادیشن و گلکسی A53 و A73 و A33 هستند که همگی با اندروید 12 راهی بازار شده اند و مشمول سیاست نو شرکت می شوند. این یعنی با دریافت اندروید 16 به کار خود خاتمه داده و هنوز یک سال بعد آپدیت امنیتی هم دریافت می کنند.

البته گوشی های قدیمی و اقتصادی نهایتا سه سال به اندروید نو آپدیت می شوند. مثلا پرچم داران و میان رده های قدرتمند این شرکت از سال 2019 و 2020، سه سال آپدیت نرم افزاری دریافت می کنند. در حال حاضر در بین شرکت های اندرویدی سامسونگ تنها شرکتی است که در ارائه آپدیت نرم افزاری تا این میزان خوب و سریع عمل می کند.

13. سونی

بسکمک از گوشی های سونی دو سال آپدیت نرم افزاری و امنیتی دریافت می کنند. سونی اکسپریا 1 مارک 4 اما استثنا به شمار میرود چرا که سه سال از لحاظ امنیتی آپدیت می شود.

سونی یکی از معدود شرکت های اندرویدی است که اگرچه کاربران زیادی در سراسر جهان ندارد اما با این حال باز هم به تولید گوشی مشغول است و سیاست های درستی هم از جمله در بخش آپدیت نرم افزاری برای آن ها در پیش نمی گیرد. برای مثال گران ترین گوشی های غیرتاشو را در سبد محصولات این شرکت می توان مشاهده کرد در حالی که یک سری قابلیت بی کاربرد را در خود دارند و اصلا نمی دانیم داریم برای چه قابلیتی تا این میزان هزینه می کنیم. با این حال مادامی که به تولید گوشی ادامه می دهد، در لیست ما جا می گیرد.

شرکت ژاپنی معمولا گوشی های خود را دو سال از لحاظ امنیتی و نرم افزاری پشتیبانی می کند اما سونی اکسپریا 1 مارک 4، سه سال آپدیت امنیتی دریافت خواهد کرد. اکسپریا 1 مار 3 اما فقط دو سال آپدیت خواهد شد. هر دو گوشی با قیمت پایه 1300 دلار راهی بازار شدند اما با این حال شرکت فقط دو سال آن ها را به اندروید نو آپدیت می کند و این اصلا جالب نیست.

البته سونی می خواهد به زودی تغییراتی در این زمینه ایجاد کند. پیش تر شنیده بودیم که شاید این شرکت مدت زمان پشتیبانی از محصولاتش را بیشتر کند اما فعلا خبری از آن نیست. حال باید دید چه زمانی این اتفاق رخ می دهد.

14. TCL

TCL بسته به قیمت گوشی های خود، آن ها را آپدیت می کند. اما با این حال هیچ گوشی از این شرکت بیشتر از دو سال آپدیت نرم افزاری دریافت نمی کند و برخی از آن ها حتی فقط یک سال آپدیت می شوند.

TCL یکی از شرکت هایی است که شاید گوشی های آن در بازارهای جهانی خیلی شناخته شده نباشند اما با این حال در این زمینه فعالیت می کند و عملکرد خوبی هم دارد. اما متأسفانه وقتی راجع به آپدیت نرم افزاری صحبت می کنیم، اوضاع کاملا تغییر می کند. گوشی های این شرکت با در نظر گرفتن فاکتورهای بسیار مختلف نظیر شرایط شرکت های مخابراتی، گواهی ها، قیمت و نیازهای منطقه ای آپدیت دریافت می کنند.

TCL 20 پرو 5G که نوترین محصول شرکت چینی به شمار میرود، به صورت کلی دو سال آپدیت دریافت می کند، TCL 20S مثلا فقط یک سال آپدیت می شود و دو سال آپدیت امنیتی دریافت می کند. به عبارتی دیگر، هیچ گوشی این شرکت از دو سال بیشتر آپدیت نمی شوند و گوشی هم وجود ندارد که اصلا آپدیت نشود. بنابراین حداقل باید انتظار یک سال پشتیبانی نرم افزاری و دو سال امنیتی را از سوی شرکت داشته باشید.

15. ویوو

ویوو هیچ تعهد خاصی به آپدیت نرم افزاری و امنیتی گوشی هایش ندارد، حتی پرچم داران نو این شرکت هم شرایط ثابت و مشخصی در این زمینه ندارند.

ویوو یکی از بهترین شرکت های چینی فعال در زمینه تولید گوشی هوشمند به شمار میرود که عملکرد آن هم واقعا در این بخش عالی است. اما وقتی به آپدیت نرم افزاری می رسیم اوضاع اندکی پیچیده می شود. البته ویوو برای پرچم دارهای نوش سنگ تمام گذاشته و اعلام کرده آن ها را سه سال به سیستم عامل نو آپدیت و به همین میزان، آپدیت امنیتی برایشان منتشر می کند. اما این سیاست فقط شامل مدل هایی می شوند که از ماه جولای سال 2021 و در بازارهای استرالیا، اروپا و هندوستان عرضه شدند.

گوشی هایی که در فیلتر بالا قرار ندارند، برای مدت زمانی نامشخص، آپدیت امنیتی دریافت می کنند و نمی دانیم اصلا تا چه زمانی از لحاظ نرم افزاری پشتیبانی می شوند. ویوو هنوز سیاست خاصی را در این زمینه به صورت عمومی اعلام نکرده که با توجه به سیاست متفاوت شرکت های رقیب نظیر اوپو و وان پلاس می تواند به ضرر این شرکت باشد.

با این حال ویوو یک ابزار دارد که با استفاده از آن می توانید از مدت زمان ارائه آپدیت های امنیتی و نرم افزاری برای گوشی تان مطلع شوید.

16. شیائومی

شیائومی اعلام کرده گوشی های خود را عموما دو سال از لحاظ امنیتی پشتیبانی می کند، اما در رابطه با آپدیت امنیتی چیزی نگفته است. البته گوشی های پریمیوم این شرکت به مدت سه سال از لحاظ نرم افزاری و چهارسال از لحاظ امنیتی پشتیبانی خواهند شد.

شیائومی یکی از بهترین شرکت های اندرویدی فعال در زمینه تولید گوشی های هوشمند است که در زمینه ارائه آپدیت نرم افزاری برای گوشی هایش هم عملکرد خوبی دارد. البته این موضوع فقط شامل پرچم داران این شرکت می شود که سه سال آپدیت نرم افزاری و چهار سال هم آپدیت امنیتی دریافت می کنند.

برای باقی گوشی ها هم باید انتظار ارائه دو آپدیت عمده و دو آپدیت امنیتی را داشته باشیم. هرچند باز هم نمی توانیم با اطمینان بگوییم دقیقا چه گوشی شامل سیاست های بالا می شود. با این حال می دانیم سری می 11 و شیائومی 12 مشمول سیاست نو (3/4) هستند.

به صورت کلی اگر گوشی شیائومی شما پرچم دار نیست، انتظار نداشته باشید بیشتر از دو سال آپدیت شود. البته اگر شیائومی بیانیه ای در این رابطه صادر نکند و سیاست خود را تغییر ندهد.

17. ZTE

ZTE هیچ تعهد مشخصی در قبال ارائه آپدیت نرم افزاری برای گوشی هایش ندارد.

ZTE هم یک شرکت چینی فعال در زمینه تولید گوشی های هوشمند است که سیاست مشخصی در زمینه آپدیت نرم افزاری ندارد. گوشی های این شرکت هم به تعداد بسیار کمی راهی بازار می شوند و در نتیجه خیلی از کاربران اصلا این برند را نمی شناسند. بنابراین داشتن یک رویه مشخص در زمینه آپدیت نرم افزاری هم خیلی نمی تواند کمکی به شرایط آن کند چون اصلا برای کسی مهم نیست.

البته ZTE برای دل خودش هم که شده می خواهد یک برنامه مشخص در این زمینه داشته باشد اما هنوز آن را اعلام نکرده است. ولی تجربه نشان داده شرایط خیلی خوب نیست. حتی پرچم دار این شرکت نظیر Axon 30 اولترا از سال 2021 تنها یک نسخه از اندروید را در تمام مدت فعالیت خود دریافت می کند. برای گوشی نو این شرکت یعنی Axon 40 اولترا هم فعلا چیز خاصی گفته نشده اما نباید انتظار داشت از دو سال فراتر برود.

به صورت کلی، از این حیث ZTE و سامسونگ دو قطب ماجرا هستند. در بین شرکت های اندرویدی که آپدیت نرم افزاری را برای گوشی های خود منتشر می کنند، شرکت کره ای بهترین عملکرد و ZTE هم تقریبا می توانیم بگوییم بدترین عملکرد را دارد.

نتیجه

اگر این لیست را به طور کامل خوانده باشید، احتمالا متوجه شده اید که فقط تعداد کمی از شرکت های اندرویدی آپدیت نرم افزاری را علی رغم اهمیت بالایی که این سال ها بین کاربران پیدا کرده جدی می گیرند. سامسونگ در حال حاضر بهترین شرایط را چه در زمینه مدت زمان پشتیبانی و چه در زمینه سرعت انتشار آپدیت دارد. گوگل هم در رده دوم قرار می گیرد. (البته اپل به صورت کلی بهترین شرکت از این حیث است) به جز این دو شرکت، باقی شرکت ها علاوه بر نقطه قوت، نقاط ضعف هم دارند؛ یکی طول می کشد تا آپدیت را منتشر کند، دیگری آپدیت پرباگی را راهی گوشی های می کند، یک شرکت هم که بسته به قیمت گوشی هایش آپدیت ها را برای آن ها عرضه می کند، یک سری از شرکت ها هم مثل HMD (نوکیا) فکر می کنند با رونمایی، همه چیز تمام می شود و دیگر نیاز نیست گوشی را عرضه کنند (گوشی هایی که در CES 2022 رونمایی شدند اواخر امسال عرضه می شوند).

حال این پرسش به وجود می آید که آیا قبل از خرید یک گوشی هوشمند، شما هم به مدت زمان آپدیت شدن آن از طریق شرکت سازنده اهمیت می دهید؟ البته برخی ها تصور می کنند این آپدیت ها برای کند کردن گوشی عرضه می شوند و در نتیجه تمایلی به نصب آن ها نشان نمی دهند، اما برخی ها فقط همین موضوع را دلیل خرید یک محصول می دانند. با این تفاسیر، شما در کدام دسته قرار می گیرید؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 مرداد 1401 بروزرسانی: 3 مرداد 1401 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 2120

به "شرکت های اندرویدی چند سال گوشی های خود را آپدیت می کنند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت های اندرویدی چند سال گوشی های خود را آپدیت می کنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید