فقط با 3 راه آسان زردچوبه اصل را تشخیص دهید

به گزارش مجله رویای کره ای، انتخاب پودر زردچوبه خالص و سالم برای تهیه غذاهای شما لازم است و شما می توانید با چند آنالیز ساده، اصالت و کیفیت ادویه زردچوبه را آنالیز کنید.

فقط با 3 راه آسان زردچوبه اصل را تشخیص دهید

یکی از پرمصرف ترین ادویه ها در آشپزخانه هر ایرانی زردچوبه است. بزرگترین مسئله ای که افراد در هنگام خرید زردچوبه با آن رو به رو هستند مرغوب و اصل بودن آن است. روش های تشخیص زردچوبه اصل را در این مطلب از مجله اینترنتی دلتا بخوانید.

روش های تشخیص زردچوبه اصل

در سال 2019 ، محققان استنفورد تحقیقاتی را در زمینه علوم و فناوری محیط زیست منتشر کردند که از کشف رنگدانه کرومات سرب در بعضی از انواع زردچوبه حکایت داشت. نوروتوکسین نیز یکی از موادی است که به علت ارتباط آن با بیماری های قلبی عروقی و مسائل غیر قابل برگشت عصبی و رشد شناختی در افراد گوناگون، استفاده از آن در صنایع غذایی ممنوع اعلام شده است. بعضی از روش های تشخیص زردچوبه اصل از انواع تقلبی و ناخالص آن عبارتند از:

توجه به ظاهر و رنگ زردچوبه

یکی از ساده ترین روش ها برای تشخیص زردچوبه با کیفیت از انواع محصولات بی کیفیت و نامرغوب، مقایسه ظاهری آن هاست. زردچوبه خالص باید رنگ زردی پر رنگ و کمی متمایل به نارنجی یا خردلی بسیار روشن و مات داشته باشد. وجود لکه های کوچک در پودر زردچوبه نشانه ای برای خلوص آن است. چرا که این لکه ها، عدم وجود رنگ مصنوعی در ساختار زردچوبه را تایید می نمایند.

طعم و عطر

زردچوبه خالص دارای رایحه ای خاص و قدرتمند از گل ها و گیاه است که اگر اندازهی آن را تکان دهید یا بهم بزنید، در هوا پخش شده و فضا را پر می نماید. اگر زردچوبه شما رایحه مناسبی نداشته باشد و حتی اندازه کمی بوی گچ و مواد شیمیایی در آن محسوس باشد، به معنای وجود ناخالص و تقلبی بودن آن است. این موارد در خصوص طعم زردچوبه نیز صدق می نمایند، زردچوبه خالص و اصیل دارای عطر و طعم گرم و خاکی تند است. بنابراین اگر اندازهی تلخی یا ملایمت در آن احساس کنید، یعنی این زردچوبه اصیل و مرغوب نیست.

آنالیز بافت

اگر بافت و ساختار اندازهی زردچوبه خالص را به دقت آنالیز کنید، این ادویه در داخل خود شامل توده هایی خواهد بود که نشان دهنده باکیفیت بودن و اصالت آن است. اما اگر در ترکیبات زردچوبه ناخالصی و یا موادی همانند نشاسته و انواع رنگ، مخلوط گردد، غالباً ساختاری منسجم، یکدست و بافتی یکپارچه تر پیدا می نماید.

آنالیز و آزمایش زردچوبه اصل و تقلبی

یکی از راه های ساده برای آزمایش کیفیت زردچوبه این است که اندازهی از این ادویه را بردارید و آن را به کف دست خود بمالید. اگر زردچوبه خالصی داشته باشید، این زردچوبه عمدتا به پوست شما می چسبد و رد زرد روشنی از خود بر جای می گذارد که با یک دستمال مرطوب به راحتی از روی دست شما پاک می گردد؛ درصورتیکه رنگ های شیمیایی احتیاج به پاک نماینده دارند.

روش بعدی برای تشخیص اصالت زردچوبه این است که یک قاشق چای خوری زردچوبه را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید و 15 تا 20 دقیقه صبر کنید تا ته نشین گردد. اگر آب موجود در لیوان دو فاز گردد و رنگ آب ثابت باشد، حاکی از وجود رنگ و مواد افزودنی ست. چراکه زردچوبه خالص، رنگ ثابت نداشته و متغیر است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب دانستنی هایی درباره آب که نمی دانید! را بخوانید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 5 فروردین 1402 بروزرسانی: 5 فروردین 1402 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 2243

به "فقط با 3 راه آسان زردچوبه اصل را تشخیص دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فقط با 3 راه آسان زردچوبه اصل را تشخیص دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید