مشارکت کارکنان در سود برای رقابت با بزرگان

به گزارش مجله رویای کره ای، برگزاری جشن پنجاهمین سالگرد تاسیس افتخار بزرگی است که تعدادی از شرکت ها به دست آورد ه اند. کسب چنین افتخاری برای شرکتی که درگیر عرضه محصولاتی در لبه فناوری روز است، کاری سخت و ارزشمند است که شرکت AMD پیروز به انجام آن شده. این شرکت امروز یکی از بازیگران اثرگذار و مهم در حوزه فراوری سامانه های دیجیتالی است.

مشارکت کارکنان در سود برای رقابت با بزرگان

بازه زمانی 50سال برای فعالیت در حوزه فناوری، دوره ای طولانی است. شرکت در این مدت شاهد بروز چندین نقطه عطف و تغییرات اساسی در حوزه کاری خود بوده و در همین حال توانسته نقش راهبردی خود در الهام بخشی و نوآوری در این صنعت را دنبال کند. این دوره برای AMD از سال 1969 و پایه گذاری شرکت توسط جری سندرز در کالیفرنیا آغاز شد.

شرکت ای. ام. دی فراوری نماینده پردازنده های رایانه ای و فناوری های مربوط به آن است. این شرکت در ابتدا تراشه ریزپردازنده ویژه خود را خودش فراوری می کرد اما بعدتر تصمیم گرفت تا بخش فراوری را برون سپاری کند. شرکت امروز دومین تامین نماینده ریزپردازنده و رقیب بزرگ شرکت اینتل است. همچنین پس از خرید شرکت ATI در سال 2006، در کنار شرکت انویدیا تبدیل به دو قطب انحصاری فراوری و عرضه واحدهای پردازنده تصویری دنیا شده اند.

در سال 1969 جری سندرز، یکی از بنیانگذاران شرکت ای. ام. دی به عنوان مدیر بازاریابی در شرکت فیرچایلد کار می کرد، تصمیم به جدا شدن از آن شرکت و پایه گذاری کسب وکار خودش داشت. 7نفر دیگر از همکارانش نیز به دلیل نگرانی بابت حمایت نکردن شرکت از کارکنان، نداشتن فرصت رشد و انعطاف پذیر نبودن مناسبات در شرکت تصمیم به ترک کار داشتند.

این گروه در واقع دنباله رو رابرت نویس و گوردون مور شدند که در سال 1968 شرکت خودشان، اینتل را پایه گذاری نموده بودند. نویس فردی است که در سال 1959 نخستین مدار مجتمع سیلیکونی را در شرکت فیرچایلد ساخته بود. به این ترتیب شرکت جدیدی به نام ای. ام. دی با حضور تعدادی مهندس سابق شرکت فیرچایلد به دنیا آمد و از همان زمان وارد رقابتی سخت با شرکت اینتل شد.

جری سندرز در سال 2002 پس از بازنشستگی، کارش در شرکت را سرانجام داد اما تا آن موقع هر کارمندی که برای کار وارد شرکت می شد، نسخه ای از این جمله را دریافت می کرد که اولویت نخست با مردم است، محصول و سود پس از آنها هستند!

جری سندرز که یکی از بنیانگذاران شرکت است، در بخش جنوبی شیکاگو به دنیا آمده و توسط والدین پدرش بزرگ شد. او که در نوجوانی یک مرتبه توسط اوباش خیابانی مورد حمله نهاده شد و بدن غرق در خونش از خیابان نجات داده شده بود، توانست با دریافت یک بورسیه تحصیلی وارد دانشگاه گردد و درجه کارشناسی در رشته مهندسی را در سال 1958 دریافت کند. جری پس از آن مدتی را برای شرکت هواپیمایی داگلاس، سپس برای موتورولا و پس از آن برای شرکت نیمه هادی فیرچایلد کار کرد. در سال 1969 وقتی که تعدادی از مهندسان شرکت فیرچایلد تصمیم دریافتد شرکتی را برای خودشان تاسیس نمایند، جری هم به آنها ملحق و به عنوان رئیس شرکت مشغول به کار شد. در آن موقع هرکدام از کارکنان می توانست در سهام شرکت شریک گردد که این اقدام در زمان خود یک نوآوری بود.

در دوره ریاست جری سندرز شرکت توانست برنامه فروش و بازاریابی پیروزی را دنبال کند گرچه همچنان از رقبای خود عقب بود. سندرز در دوره رکود اقتصادی در سال 1974 برخلاف سایر شرکت ها، همچون فیرچایلد، که کارکنان خود را اخراج می کردند، از این کار خودداری کرد.

او در این دوره از کارکنان خواست که روزهای شنبه را هم کارنمایند تا بتوانند محصولات جدید را زودتر به بازار عرضه نمایند. در همین حال روزهای خوبی هم برای شرکت وجود داشت. آنها نخستین شرکت آمریکایی بودند که برنامه جبران خسارت کارمندان در تقسیم سود نقدی را اجرا کرد، در جریان این برنامه بود که کارکنان شرکت به طور مرتب چک های سود هزار دلاری یا بیشتر دریافت می کردند.

سندرز همچنین مسئولیت پیگیری حق انتشار با شرکت اینتل را دنبال کرد که باعث شد شرکت تبدیل به دومین منبع تامین ریزپردازنده برای شرکت آی. بی. ام گردد و این توافق شرکت را تا بدان حد رشد داد که تبدیل به تنها رقیب شرکت اینتل شد. شرکت از ابتدا روی ساخت مدارهای مجتمع منطقی متمرکز شد. در همین حال از آنجا که دستیابی به محصولاتی که قابل اعتماد باشند برای مشتریان در صنعت مخابرات و رایانه اهمیت زیادی داشت، شرکت تطبیق با استانداردهای نظامی آمریکا را از همان ابتدا تضمین کرد. آنها در ماه های سرانجامی سال 1969 نخستین محصول خود را فراوری کردند.

در سال 1970 شرکت محصول دیگری را فراوری و روانه بازار کرد که با پیروزیت زیادی روبرو شد. شرکت در سال 1971 وارد راستا فراوری حافظه RAM شد و توانست جمع فروش سالانه خود را به 4.6 میلیون دلار برساند.

در حالی که مدت زیادی از تاسیس شرکت نگذشته بود، در سال 1972 سهام خود را به صورت عمومی عرضه کرد و تا سال 1973 پیروز شد در مقام دومین منبع تامین نماینده نیازهای مدارهای MOS/LSI برای اینتل قرار بگیرد. این فرایند همچنان با سرعت ادامه داشت و تا سال 1975 شرکت پیروز به فراوری 212 محصول شد که 49 عدد از آنها اختصاصی و متعلق به خودش بود و پس از آنکه اینتل در سال 1971 توانست نخستین پردازنده خود به نام 4004 را فراوریکند، شرکت ای. ام. دی هم همین راستا را دنبال کرد و وارد بازار ریزپردازنده ها شد.

در سال 1975 با مهندسی معکوس پردازنده 8080 شرکت اینتل، آنها هم پردازنده خود به نام Am9080 را فراوری کردند؛ اما بعدتر که اینتل کدهای حفاظتی را در داخل پردازنده های خود تعبیه کرد، شرکت کوشش کرد تا با رقیب قدیمی به توافق دست یابد و حق انتشار مربوطه را از اینتل دریافت کرد.

در سال 1977 اشتیاق شرکت زیمنس برای ورود به بازار آمریکا منجر به مشارکت بین این دو شد و زیمنس 20درصد از سهام شرکت را خرید. تزریق این سرمایه به شرکت در افزایش توان فراوری محصولات جدید یاری بزرگی کرد. این همکاری باعث خلق شرکت جدیدی به نامAdvanced Micro Computers شد. شرکت جدید به ای. ام. دی امکان حضور در بازار توسعه و فراوری ریزکامپیوترها را داد.

اما پس از فراوری پردازنده Zilog Z800 معین شد که ادامه راستا همکاری برای دو شرکت مقدور نیست و ای. ام. دی سهام بخش آمریکایی شرکت را در سال 1979 خریده و Advanced Micro Computers را در سال 1981 تعطیل کرد. مجموع فروش شرکت در سال اقتصادی 1978 به سطح 100 میلیون دلار رسید و شرکت از سال 1979 وارد بازار بورس نیویورک شد.

شرکت ای. ام. دی بر اساس گزارش ها تا سال2018 پیروز شده با به کار دریافت 10،100 نفر کارمند درآمدی معادل 6.48 میلیارد دلار را ثبت کند و بر همین اساس درآمد عملیاتی معادل 451 میلیون دلار را به دست آورده که 337 میلیون دلار آن سود خالص شرکت بوده. در همین حال شرکت در آستانه جشن 50سالگی خود دارایی هایی به ارزش 4.556 میلیارد دلار داشته است. جری سندرز در سال 2002 پس از بازنشستگی، کارش در شرکت را سرانجام داد اما تا آن موقع هر کارمندی که برای کار وارد شرکت می شد، نسخه ای از این جمله را دریافت می کرد که اولویت نخست با مردم است، محصول و سود پس از آنها هستند!

منبع: مجله شنبه
انتشار: 22 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 599

به "مشارکت کارکنان در سود برای رقابت با بزرگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشارکت کارکنان در سود برای رقابت با بزرگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید