هدف گذاری برای تبدیل حرم مطهر عالم آل محمد (ص) به قطب نوآوری

به گزارش مجله رویای کره ای، با برنامه ریزی و هدف گذاری مدیریت عالی حرم مطهر رضوی، این آستان نورانی به مرکز خلاقیت، نوآوری و حمایت از ایده ها و شرکت های دانش بنیان تبدیل می شود.

هدف گذاری برای تبدیل حرم مطهر عالم آل محمد (ص) به قطب نوآوری

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، محمدمهدی برادران مدیر عالی حرم مطهر رضوی، جزئیات این برنامه ها را تشریح کرد و گفت: یکی از القاب شاخص و مهم حضرت رضا (ع)، عالم آل محمد (ص) است و بر همین مبنا، ما نیز اساس کار خودمان در مدیریت این مجموعه را بر علم گرایی پایه گذاری کرده ایم، به همین دلیل تلاش خواهیم کرد حرم مطهر این امام رئوف (ع) هم در راستای حرکت در جهت علم گرایی و حمایت از نوآوری، پیشگام باشد و نه تنها در مشهد و ایران بلکه در کل دنیا، به نام یک مرکز نوآوری و حامی فعالیت های نوآورانه دانش بنیان شناخته شود.

برادران شرح داد: این طرح با تعامل و مشارکت خادمان و خادمیاران علمی حرم مطهر رضوی اجرایی خواهد شد و طی آن تلاش خواهیم کرد از علم و فناوری روز دنیا برای ارائه خدمات بهتر در حوزه زیارت و رفع نیاز های پژوهشی حرم مطهر استفاده کنیم.

حضور خادمان نوآوری در کشیک های نوآوری

مدیر عالی حرم مطهر رضوی با اشاره به ایجاد دو بستر برای مشارکت فناوران در این زمینه گفت: یک بستر، دعوت از نخبگان علمی است که توسط مرکز نوآوری مدیریت عالی حرم مطهر انجام می شود تا از ظرفیت های علمی این عزیزان برای یافتن راهکار های علمی شبکه مسائل موجود استفاده کنیم. اما بستر دیگر که فرصت مشارکت همگانی در آن وجود دارد، امکان ثبت نام در سامانه خادمکمک و انتخاب کشیک های نوآوری است که فناوران و صاحبان علم می توانند از این طریق فرصت حضور در حرم مطهر و شرکت در حلقه های علم و فناوری را داشته باشند. در این زمینه با پیش بینی 40 حوزه متفاوت برای نوآوری، 8 سبد موضوعی در قالب 8 کشیک نوآوری طراحی شده است.

به گفته برادران، در این کشیک ها، شبکه مسائل طراحی و پس از بررسی عمقی، با استفاده از ظرفیت همه نخبگان داخلی و خارجی، برای حل آن ها هم اندیشی خواهد شد.

وی افزود: به عنوان مثال، یکی از مسائل مطرح شده در این شبکه، این بود که در شرایط اعمال محدودیت های کرونایی، ما چگونه می توانیم با استفاده از هوش مصنوعی، به طور لحظه ای و برخط، تعداد زائران حاضر در هر یک از صحن ها و فاصله اجتماعی بین آن ها را رصد کنیم. یا اینکه به دنبال استفاده از از فناوری های نوین برای پیشگیری از گم شدن بچه ها خردسال در حرم مطهر بودیم، که مثلا شاید یک راه این باشد که فاصله کودک با مادر یا پدرش کنترل شود و در صورت زیاد شدن این فاصله، پیام هشدار برای والدینش ارسال شود.

وی افزود: هوشمند شدن نحوه توزیع غذای حضرت، امکان شستشوی گنبد و گلدسته ها به کمک روبات ها و بسکمک از ایده فناورانه دیگر هم در این حوزه وجود دارد که به کمک خادمان نوآوری برای پرورش این ایده ها تلاش خواهیم کرد. ضمن آنکه این شبکه مسائل محدود نخواهد بود و همه علاقه مندان از سراسر دنیا می توانند برای تکمیل آن، پشنهاد های خود را به مدیریت عالی حرم مطهر ارائه کنند.

فرصتی برای همه فناوران

مدیر عالی حرم مطهر رضوی در سرانجام بار دیگر بر فراگیر بودن عرصه خدمت نوآورانه در این آستان تاکید کرد و افزود: علاوه بر دعوت شدگان و ثبت نام کنندگان، فرصت مشارکت همگان برای طرح ایده یا ارائه راه حل علمی وجود دارد و هر فرد یا هر شرکت دانش بنیان در هر کجای کشور و دنیا می تواند در این خدمت سهیم باشد. علاوه بر آن، ممکن است افرادی بدون مشارکت در این طرح، فقط استفاده کننده از ایده های ارائه شده در این مرکز باشند که آن هم برای ما ارزشمند است و همین که بدانند از محصول و ایده فناورانه تولید شده در حرم مطهر رضوی بهره مند شده اند، هدف اصلی ما محقق شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1455

به "هدف گذاری برای تبدیل حرم مطهر عالم آل محمد (ص) به قطب نوآوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف گذاری برای تبدیل حرم مطهر عالم آل محمد (ص) به قطب نوآوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید