وقتی بنز در ایران آمبولانس فراوری می کرد

به گزارش مجله رویای کره ای، تعداد خودرو های آمبولانس در ایران در سال های اخیر رشد قابل توجهی پیدا نموده است. بر این اساس، در حالی که تا سال 1395 ایران تنها 3 هزار و 500 دستگاه خودروی آمبولانس در اختیار داشت، تعداد این خودرو ها در ایران اکنون به حدود 6 هزار دستگاه رسیده و ظاهراً مناقصه هایی برای خرید هزار دستگاه دیگر هم نهایی شده است.

وقتی بنز در ایران آمبولانس فراوری می کرد

صندلی ایران چندان بد نیست

به گزارش خبرنگاران، با توجه به جمعیت 84 میلیون نفری ایران، می توان گفت تقریباً به ازای هر 14 هزار نفر جمعیت، یک دستگاه آمبولانس در کشور وجود دارد. این نسبت، یعنی تعداد خودرو های آمبولانس به نسبت جمعیت، در ایران چندان هم بد نیست و اگر تعداد موتورلانس (موتورسیکلت های آمبولانس) را هم در نظر بگیریم، شرایط ایران حتی بهتر می گردد.

در میان کشور های دنیا، ایالات متحده آمریکا با حدود 50 هزار دستگاه آمبولانس، در صدر واقع شده است و این در حالی که است اگر جمعیت این کشور را هم در نظر بگیریم، به ازای هر 7 هزار نفر، یک دستگاه آمبولانس وجود دارد. به عبارتی، سرانه آمبولانس در ایران، در واقع تنها معادل نصف آمریکا است، رقمی که اگر با بسیاری از شاخص های مالی مشابه مقایسه گردد، چندان بد به نظر نمی رسد.

به اسم نمونه، مقایسه سرانه فراوری ناخالص داخلی (GDP per capita) میان ایران و آمریکا نشان می دهد که به طور میانه هر شهروند آمریکایی، حدود 9.2 برابر ثروتمندتر از هر شهروند ایرانی است. در واقع، در سال 2020 میلادی، سرانه فراوری ناخالص داخلی در آمریکا حدود 65 هزار دلار و در ایران حدود 7 هزار دلار بوده است. (بر اساس داده های سازمان ملل متحد)

این، اما در حالی است که رییس پیشین اورژانس کشور، در سال 1399 از تغییر صندلی اورژانس ایران از گروه هشتم دنیا (هم گروهی با تایلند، هند و ویتنام) به گروه الف و هم گروهی با کشور های پیشرفته دنیا اطلاع داده بود. ظاهراً افزایش تجیهزات اورژانس، از جمله خودرو های اورژانس، یکی از شاخصه های این پیشرفت بوده است.

از 6 هزار تا 7 هزار

این، اما در حالی است که ایران قرار است تعداد خودرو های آمبولانس عملیاتی خود را افزایش بدهد. همین چند روز پیش بود که پیمان صابریان، سرپرست سازمان اورژانس کشور از افزوده شدن هزار دستگاه آمبولانس، 150 دستگاه موتورلانس و 20 دستگاه اتوبوس آمبولانس به ناوگان سازمان اورژانس کشور اطلاع داد. صابریان گفت: با تامین بودجه، مناقصه 20 دستگاه اتوبوس آمبولانس گذاشته شده و این اتوبوس ها در حال فراوری هستند تا به محض آماده شدن این تعداد را در کل کشور تقسیم کنیم.

وی با اشاره به خرید 100 تا 150 دستگاه موتورلانس هم گفت: موتورلانس ها زمان رسیدن به بیمار را در شهر های پر ترافیک کاهش می دهند. امیدواریم به زودی به چرخه ما اضافه شوند. خرید هزار دستگاه آمبولانس هم قرار است تامین اعتبار گردد تا بتوانیم با انجام مناقصه این تعداد را در کشور توزیع کنیم.

این در حالی است که مردادماه امسال، از نخستین اتوبوس آمبولانس فراوری داخل هم رونمایی شد. در زمان رونمایی از این اتوبوس آمبولانس اعلام شد که هزینه ساخت و تجهیز هر دستگاه از این خودروها، حدود 4 میلیارد تومان است و قرار است تا انتها سال، 40 دستگاه از این اتوبوس آمبولانس ها فراوری و تحویل اورژانس گردد. از آن سو، اعلام شده بود که هزینه تمام شده این اتوبوس آمبولانس ها در قیاس با نمونه های خارجی، حتی تا 50 درصد هم مقرون به صرفه تر است.

از شراکت با بنز و اسکانیا تا تعطیلی خطوط فراوری

این، اما در حالی است که ایران، در سال های نه چندان دور، در زمینه فراوری خودرو های آمبولانس، با بهترین شرکت های دنیا همکاری می کرد. در دهه 1380، ایران خودرو پیروز شده بود در همکاری با شرکت مرسدس بنز، فراوری آمبولانس بنز 314 را در ایران کلید بزند و حتی صحبت از صادرات این محصول به خارج از کشور هم به میان آمده بود. این مدل، جزو بهترین و به روزترین مدل های آمبولانس در دنیا بود و همین حالا هم نمونه های فراوری شده در آن سال ها در ناوگان کشور حضور دارند.

در آن موقع قرار بود سالانه 600 دستگاه از این آمبولانس ها در ایران ساخته گردد و از آنجا که ایران خودرو شراکت و همکاری هایی با شرکت مرسدس بنز داشت، فراوری این آمبولانس ها به ایران خودرو سپرده شد. با این همه، این تنها مورد از قطع همکاری ایران با شرکت های بین المللی نیست. شاید مهم ترین مورد، البته به غیر از قطع همکاری شرکت های خودروسازی فرانسوی، موردِ قطع همکاری شرکت اسکانیا با ایران باشد.

این شرکت یکی از بهترین فراوریکننده های کامیون و کشنده در دنیا است که از سال 1381 با ایران همکاری می کرد، اما به خاطر تحریم ها مجبور به ترک بازار ایران شده و در سال 1397 همکاری خود با ایران را قطع کرد. همان زمان تخمین زده می شد که حدود 5 درصد از بازار دنیای این شرکت، به علت خروج از ایران از دست رفته باشد. اکنون هم می توان پرسید اگر با فرض نبود تحریم ها، شراکت ایران و شرکت های خارجی برای فراوری آمبولانس در ایران ادامه پیدا می کرد، مزیت ایران در این حوزه چگونه می توانست باشد؟

منبع: فرارو
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1803

به "وقتی بنز در ایران آمبولانس فراوری می کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی بنز در ایران آمبولانس فراوری می کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید