وقتی مأموران نظمیه، نقش چراغ هدایت را داشتند!

به گزارش مجله رویای کره ای، جالب است بدانید که قبل از نصب چراغ های هدایت و رانندگی در سطح شهر، پاسبان ها دارای یک کوله پشتی با 2چراغ سبز و قرمز بودند. کلید چراغ ها روی سینه سمت چپ مأموران قرار داشت و آن ها با پشت کردن به طرف رانندگان و روشن و خاموش کردن چراغ ها، دستور توقف یا حرکت اتومبیل ها را می دادند.

وقتی مأموران نظمیه، نقش چراغ هدایت را داشتند!

یک قرن از حضور پلیس هدایت و رانندگی در خیابان های تهران برای برقراری نظم و جریمه رانندگان متخلف می گذرد؛ همان زمان که حدود 600دستگاه اتومبیل، موتورسیکلت و دوچرخه در تهران وجود داشت و باید اقدامی برای ساماندهی و جلوگیری از شلوغی معابر انجام می شد.

از زمانی که ماشین دودی را ناصرالدین شاه از فرنگ به تهران آورد تا سال1283 که کالسکه بخار را مظفرالدین شاه قاجار با سروصدای زیادش به این شهر وارد کرد، هیچ مقرراتی برای رعایت قوانین هدایت و رانندگی برای نظم بخشی به عبورومرور خودرو ها وجود نداشت.

این وضع تا سال1292 ادامه داشت تا اینکه فردی سوئدی با همراهی تعدادی از هموطنانش دعوت شد تا سازمانی به نام نظمیه (شهربانی) در کشور برپا کند. شعبه ای هم در نظمیه با عنوان شعبه عبور و مرور راه اندازی شد تا به نحوه تردد خودرو ها نظارت کند.

با این وجود، رسیدگی به وضع رفت وآمد وسایل نقلیه در شهر تهران چندان رضایت بخش نبود و به همین دلیل، سال1300 شعبه ­ای به نام آلات ناقله در اداره پلیس راه اندازی شد که آن موقع در خیابان باب همایون قرار داشت. ریاست این شعبه به شخصی به نام فتح الله خان بهنام واگذار شد که در حقیقت، نخستین رئیس هدایت و رانندگی کشور محسوب می گردد. او برای این کار، 10نفر از بین پاسبان­ ها انتخاب کرد تا بر عبور و مرور اتومبیل ها نظارت نمایند. برای متمایز شدن آن ها از بقیه پاسبان ها نیز، بازوبند سفیدی روی بازوی چپ آن ها بسته شد و می توان گفت این اقدام، اولین قدم برای منظم کردن عبور و مرور خودرو ها از سوی دولت بود.

این پاسبان ها در معابر پرتردد حضور داشتند و بر نحوه حرکت خودرو ها نظارت می کردند. کم کم محلی در خیابان ها و میدان ها برای استقرار آن ها و در امان ماندن از برف و باران ساخته شد که این عکس، حضور یکی از مأموران را در میدان امام (ره) -توپخانه- نشان می دهد.

جالب است بدانید که قبل از نصب چراغ های هدایت و رانندگی در سطح شهر، پاسبان ها دارای یک کوله پشتی با 2چراغ سبز و قرمز بودند. کلید چراغ ها روی سینه سمت چپ مأموران قرار داشت و آن ها با پشت کردن به طرف رانندگان و روشن و خاموش کردن چراغ ها، دستور توقف یا حرکت اتومبیل ها را می دادند.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: فرادید
انتشار: 17 فروردین 1402 بروزرسانی: 17 فروردین 1402 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 2247

به "وقتی مأموران نظمیه، نقش چراغ هدایت را داشتند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی مأموران نظمیه، نقش چراغ هدایت را داشتند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید