دودی که باید فیلتر گردد، فیلتر دوده چیست؟

به گزارش مجله رویای کره ای، فیلتر دوده که بیشتر در خودروهای دیزلی استفاده می گردد، قطعه ای حیاتی برای اجرای استانداردهای زیست محیطی خودروهاست که در سال های اخیر چالش برانگیز شده است. چالش های زیست محیطی ناشی از دود خودروهای گازوئیلی چیست و فیلتر دوده چگونه آن ها را کاهش می دهد؟

دودی که باید فیلتر گردد، فیلتر دوده چیست؟

به گزارش خبرنگاران انواع کامیون ها، کامیونت ها، اتوبوس ها و مینی بوس هایی که از گازوئیل به عنوان سوخت استفاده می نمایند، خودروی دیزلی محسوب می شوند. این خودروها سهم قابل توجهی در آلودگی شهرمان دارند.

بر اساس بر اساس اطلاعات سایت کنترل کیفیت هوای تهران، دود سیاه خروجی از موتورهای دیزلی شامل ترکیبات کربن نسوخته است که به علت ایراد در عملکرد موتور خودرو ایجاد می شوند. گاز خروجی از موتورهای دیزل شامل دود سیاه وسفید، سوخت نسوخته، روغن و ... در قالب ذرات معلق است. دوده یا کربن سیاه ماده ای است که از سوختن ناقص گازوئیل فراوری می گردد.

مضرات دود ناشی از خودروهای دیزلی

ذرات خروجی اگزوز خودروهای دیزلی که در هوا منتشر می شوند، اثرات زیانباری روی سلامت انسان ها دارند. تنفس این ذرات موجب ابتلا به بیماری هایی نظیر موارد زیر می گردد:

بیماری های قلبی و عروقی (تصلب شریان ها، سکته قلبی، ایجاد لخته در عروق)

بیماری های ریوی(التهاب و سوزش ریه، عفونت ریه، تشدید آسم، انسداد مزمن ریه، کاهش رشد ریه بچه ها و ...)

اختلال در دستگاه عصبی

نصب فیلتر جذب دوده در اگزوز خودرو

فیلتر دوده یک دستگاه استوانه ای شکل شامل فیلترهای فشرده است که در اگزوز خودروهای دیزلی نصب می گردد. این فیلتر فقط ذرات معلق موجود در اگزوز خودرو را جمع آوری و به گاز بی خطر کربن دی اکسید تبدیل می نماید.

در حال حاضر فیلتر دوده مانند یکی از اجزای اساسی و حیاتی خودرو به صورت گسترده در شرکت های خودروساز جهان استفاده می گردد.

اولین فیلتر دوده برای حذف خودروهای دیزلی در تیرماه سال 1393 به وسیله شهرداری تهران به کشور وارد شد. طبق قانون مصوب هیئت دولت از ابتدای سال 94 فیلترهای دوده باید روی خودروهای دیزلی نصب می شدند. متاسفانه تا پیش از این در ایران حتی یک خودروی دیزلی مجهز به چنین فیلترهایی وجود نداشت.

به گزارش خبرنگاران در سال 93 بر اساس مصوبه هیأت دولت، نصب فیلتر جاذب دوده به منظور کاهش آلودگی هوا الزامی شد و خودروسازان با وجود مخالفت های گسترده، مجبور به اجرای این مصوبه محیط زیستی شدند و حتی آرش حسینی میلانی - رئیس وقت کمیته محیط زیست شورای شهر - با اشاره به اهمیت نصب فیلتر دوده روی خودروها تأکید نموده بود: در شرایطی که خودروسازان در یکی دو سال گذشته بیشترین سود و استفاده را از تحولات مالی برده اند و به بهانه تحریم ها، خودروهایشان را با همان کیفیت و بلکه کمتر و صد البته قیمت بیشتر فروخته اند، با همان بهانه تحریم ها می خواهند از انجام کمترین وظیفه در راستای قانون هوای پاک شانه خالی نمایند.

با وجود آنکه مدیران شهری و اعضای شورای شهر بر لزوم نصب فیلتر دوده روی اتوبوس های مرکز تاکید کردند اما در جریان آنالیز لایحه شهرداری تحت عنوان انتشار 3000 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل، اعضای شورای شهر تهران در دوم دی ماه سال 97 به اختصاص بخشی از اوراق مشارکت به خرید فیلتر دوده رأی منفی دادند و به همین علت خرید فیلتر دوده از محل 3000 میلیارد تومان اوراق مشارکت حذف شد و با این تصمیم شورای شهر، یکی از منابع مهم خرید فیلتر دوده، از ردیف های یاری حذف شد و سر فیلتر دوده از یاری ها بی کلاه ماند!

پس از تشکیل دولت سیزدهم احمد وحیدی - وزیر کشور - آذرماه سال جاری با اشاره به موضوع فیلتر دوده گفت: با توجه به هزینه بالای واردات فیلتر دوده ها این ظرفیت در کشور وجود دارد که به سمت فراوری این نوع فیلترها با همکاری وزارت دفاع و دیگر مراکز تحقیقاتی برویم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 بهمن 1400 بروزرسانی: 16 بهمن 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1968

به "دودی که باید فیلتر گردد، فیلتر دوده چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دودی که باید فیلتر گردد، فیلتر دوده چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید