19 سازه یادبود تاثیر گذار جنگ در اطراف دنیا (بخش اول)

به گزارش مجله رویای کره ای، جنگ. واژه ای که به تنهایی هزاران حس مختلف را در مردم جهان ایجاد می نماید. حس درد، خشم، انتقام، ناامیدی، شجاعت، افتخار، حماسه، برد، باخت... . بعضی از جنگ ها خاطرات بیشتری را در دل ها نهفته ساخته اند. بعضی مکان های خاص در جهان هستند که با دیدن آرامش امروزشان کسی باور نمی نماید تا همین چند سال پیش چه داستان های عجیبی از این انتخاب سخت بشر در آن ها رخ داده است. برای یاد آوری بعضی از این خاطرات و اتفاق ها، هنرمندان در بعضی از نقاط جهان سازه هایی را به یادبود خلق نموده اند. با خبرنگاران همراه باشید تا 19 سازه یادبود تاثیرگذار برای جنگ را در سراسر جهان به نظاره بنشینیم.

19 سازه یادبود تاثیر گذار جنگ در اطراف دنیا (بخش اول)

1. مقبره سرباز گمنام لندن

بدون شک یکی از مشهور ترین بنا های یادبود جنگ در بریتانیا که یاد ها را به سوی واقعه جنگ های دنیای می برد، مقبره سرباز گمنام (یا مقبره خالی) در منطقه وایت هال (Whitehall) لندن است. این بنا که توسط ادوین لوتینس طراحی شد، بین سال های 1919 تا 1920 ساخته شد. این مقبره در ابتدا به عنوان بنایی موقت از چوب و گچ ساخته شد ولی در سالیان بعد آن را با ساختار سنگی بازسازی نموده اند تا دوام بیشتری داشته باشد. این یادبود در زمان افتتاح به افتخار نیرو های داوطلبی که جان خودشان را در جنگ دنیای اول در راه دفاع از کشور فدا نموده بودند، شناخته می شد ولی پس از آن تا به امروز به عنوان یادبود مرگ شکوهمند تمامی جان باختگان فداکار جنگ دنیای اول و نظامیان کشته شده در جنگ های بریتانیا استفاده می گردد. طرح آن باعث الهام بناهای مشابه در سراسر دنیا از جمله آنتاریو در کانادا، آکلند در نیوزلند و همیلتون نوادا شده است.

2. یادبود زنان جنگ دنیای دوم

سازه یادبود دیگر در خیابان وایت هال که به دلیل محله معروفش بسیار پربازدید است، یادبود زنان جنگ دنیای دوم نام دارد. این بنای باشکوه که در جریان ایجاد سلسله یادبود های جنگ در این منطقه ساخته شد، در سال 2005، دو روز بعد از بمب گذاری 7/7 لندن افتتاح شد. نیروهای الهام بخش و عوامل ساخت این یادبود، کهنه سربازان جنگ: ادنا استور و میلدرد ویل و همچنین سرگرد بازنشسته: دیوید مکنالی رابرتسون هستند. این بلوک برنزی توسط 17 دست لباس یا یونیفرم به عنوان سمبل مشاغل مختلف در زمان جنگ است که به عهده زنان بوده است. از جمله شنل پرستار، بالاپوش پلیس و یونیفرم نظامی سرزمین زنان.

3. مجسمه تکاور

بر فراز مناطق مرتفع اسکاتلند که زمانی توسط ارتش بریتانیا برای آموزش نیروهای تکاور استفاده می شده است و در جوار قله نویس، بنای یادبود تکاور در یک مایلی پل اسپین واقع شده است. مجسمه ای از سه تکاور از جنس برنز که در تنهایی و انزوا ایستاده اند. روی پایه بنا بر پلاکی نوشته شده: به یاد افسران و تکاورانی که در جنگ دنیای دوم بین سال های 1939 تا 1945 جان خود را از دست داده اند. این سرزمین محل تمرین و آموزش آن ها بوده است.

4. یادبود الامین

یادبود الامین در منطقه ای به همین نام در مصر یادآور حدود 12.000 نیروی داوطلبی است که در نبرد آفریقا در طول جنگ دنیای دوم جان خود را از دست داده اند. نبرد دوم الامین که در اکتبر و نوامبر 1942 در گرفت، پیروزی قاطعی برای متفقین بود که جریان جنگ در شمال آفریقا را به نفع آن ها تغییر داد. این نبرد همچنین اولین پیروزی در یک نبرد تهاجمی بزرگ برای متفقین از شروع جنگ محسوب می گردد.

5. ناو جنگی آریزونا در هاوایی

بر دامان امواج پرل هاربور واقع در هاوایی، یو اس اس آریزونا آرام گرفته است. جنگ ناوی که در حمله هوایی ژاپن به پایگاه نیروی دریایی غرق شد و ایالات متحده آمریکا را درگیر جنگ دنیای دوم کرد. این مقر آرامگاهی ابدی برای 1.102 ملوان و تفنگدار دریایی است که در آن روز کشته شدند. بنای یادبود فقط توسط قایق قابل دسترسی است و با خود ناو تماس فیزیکی ندارد. بازدید از خود بنای یادبود و مرکز بازدیدکنندگان برای عموم آزاد است.

6. یادبود کهنه سربازان جنگ کره

علاوه بر دو دیوار که یاد آور آن نبرد هستند و یک استخر مملو از یادگاری، یادبود کهنه سربازان جنگ کره در واشنگتن دی سی، برای 19 مجسمه ای که با فولاد ضدزنگ از یک جوخه در حال گشت زنی ساخته شده اند، به شهرت رسیده است. 14 عدد از این پیکر ها دارای یونیفرم نظامی ایالات متحده هستند، 3 تا از آن ها لباس رسمی تفنگ داران دریایی را به تن دارند، یکی با لباس نیروی دریایی و یکی دارای لباس فرم نیروی هوایی است. همگی دارای تجهیزات کامل جنگی هستند و در بین سنگ های خارا، درختان سرو کوهی و بوته های پرپشت قرار گرفته اند تا بیش از پیش یادآور شرایط سخت و خشن کره باشند. در جنگ کره که بین سال های 1950 تا 1953 رخ داد، بیش از 320.000 آمریکایی شرکت کردند که از آن ها بیش از 35.000 نفر کشته شدند.

7. یادبود تیرباران شده در سحرگاه

بنای یادبودی بسیار تاثیرگذار که برای 306 نیروی داوطلب بریتانیایی ساخته شد که به دلیل ترک خدمت و امتناع از قتل توسط دادگاه نظامی اعدام شدند، تیرباران شده در سحرگاه نام دارد. این بنا در باغ یادبود ملی در نزدیکی منطقه آلرواس، از استنفوردشایر واقع شده است. جایی که تقریبا 300 مقبره کوچک مربوط به کشته شدگان جنگ های مختلف در آن جا آرام گرفته است. در امتداد مجسمه اصلی که به یاد هری فار سرباز بریتانیایی که در سال 1916 به اتهام بزدلی در سن 25 سالگی اعدام شد طراحی شده، ستون هایی تعبیه شده است. این ستون ها شبیه به ستون هایی است که در زمان اعدام، افراد را رو به جوخه آتش به آن ها می بسته اند. روی هریک از این ستون ها نام یکی از افرادی که در آن سحرگاه تیرباران شدند حک شده است. تمامی این 306 نفر قبل از اعدام توسط کشیش بخشش داده شده اند! 40 نفر دیگر نیز در اینجا به دلیل قتل یا یاغی گری اعدام شده اند که چون با قانون جزای غیر نظامی نیز محکوم می شدند، در اینجا برایشان یادبودی ساخته نشده است.

8. یادبود ملی مالزی

توگو نگارا یا همان بنای یادبود ملی مالزی، مرتفع ترین مجسمه مستقل برنزی دنیا است که در کوالالامپور پایتخت مالزی قرار گرفته است. این مجسمه یادبودیست به افتخار افرادی که در طول جنگ دنیای دوم در نبرد برای آزادی مالزی از اشغال ژاپن جان خود را فدا نموده اند و البته افرادی که در سال های بحرانی مالزی یعنی 1948 تا 1960 میلادی در کشمکش بین نیروهای کمونیست و ضد کمونیست جان باخته اند.

9. قبرستان جنگی کانچانابوری

در منطقه کانچانابوری تایلند، قبرستان و یادبودی به همین نام به افتخار قربانیانی از اسیران جنگی ساخته شده که در طول جنگ دنیای دوم برای ساختن راه آهن برمه که به راه آهن مرگ مشهور است، جان باخته اند. برای ساختن این راه آهن از کارگران اجباری استفاده شده است. در طول این واقعه که با فیلم پلی بر روی رودخانه کاوای مشهور شد، 12.600 اسیر جنگی از متفقین و بیش از 90.000 کارگر آسیایی جان خود را از دست دادند. از شما دعوت می کنیم با بخش دوم نیز همراه خبرنگاران باشید. منبع: Telegraphمنبع: کجارو
انتشار: 9 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 802

به "19 سازه یادبود تاثیر گذار جنگ در اطراف دنیا (بخش اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "19 سازه یادبود تاثیر گذار جنگ در اطراف دنیا (بخش اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید