امکان اهدای نمونه های سلولی به وسیله محققان به بانک سلولی

به گزارش مجله رویای کره ای، به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، بانک سلول های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، وظیفه تهیه، فراوری، کنترل کیفی، تکثیر و توزیع انواع رده ها و نمونه های سلولی استاندارد را برعهده دارد.

امکان اهدای نمونه های سلولی به وسیله محققان به بانک سلولی

هر یک از این نوع سلول ها، شناسنامه معین و منحصر به فردی دارند که منجر به اعتبار آنها در زمینه تحقیقات مختلف می گردد. مجموعه های سلولی متنوع با کاربردهای گوناگون در بانک سلولی نگهداری می شوند و برحسب تقاضای محققان، دانشجویان و اساتید حوزه زیست پزشکی و بعلاوه، شرکت های داروسازی و فراوری نماینده فراورده های بیولوژیک، در اختیار آنها قرار می گیرند.

دکتر عبدالرضا دانشور آملی، مدیر بانک سلولهای انسانی و جانوری مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: بانک سلول های انسانی و جانوری این مرکز در راستای تامین رده های سلولی معتبر مورد احتیاج محققان کشور، طرح اهدای رده های سلولی با کاربرد تحقیقاتی را ارائه می نماید. این بانک، آمادگی دریافت انواع نمونه های سلولی از محققان کشور را دارد؛ لذا محققان، اساتید و دانشجویان دانشگاه ها و سایر مراکز علمی و تحقیقاتی که مالکیت رده سلولی خاصی را برعهده دارند، رده های سلولی خود را به منظور استفاده عموم پژوهشگران به اشتراک می گذارند و از مزایای اهدای نمونه سلولی بهره مند می شوند.

مدیر بانک سلولهای انسانی و جانوری مرکزذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اضافه نمود: این فرصت برای کلیه شرکت های فعال در حوزه زیست فناوری و فراوری فراورده های بیولوژیک، اساتید، دانشجویان و محققان کشور فراهم است تا رده های سلولی و نمونه های بیولوژیکی را که در اختیار دارند به مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اهدا نمایند.

دانشور آملی تاکید نمود: به اشتراک گذاشتن نمونه های بیولوژیک ارزشمند، موجب توسعه و پیشرفت صنعت زیست فناوری و زیست پزشکی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی موجود در کشور، خواهد شد. با ترویج فرهنگ اهدا و اشتراک گذاری دستاوردهای علمی، زکات علم را به جا آورده و گامی در نهادینه کردن این اقدام پسندیده برداشته گردد.

وی با اشاره به شرایط حفظ و نگهداری سلولها گفت: نمونه سلولی اهدا شده در شرایط امن و مطمئن در تانک نیتروژن فاز بخار نگهداری خواهند شد و کلیه تست های کنترل کیفی برای آنالیز کیفیت سلول، عدم آلودگی قارچی، باکتریایی و مایکوپلاسما و مشخص هویت نمونه سلولی اهدا شده (برای اعتبار بخشی به آن) به صورت رایگان اجرا شده و شناسنامه سلولی معتبر به اهدا نماینده ارائه خواهد شد.

به گفته دانشور آملی، اهدانمایندگان می توانند علاوه بر رده سلول اهدایی خود، سایر رده های سلولی موجود در کلکسیون های سلولی بانک سلول های انسانی و جانوری را تا سه بار و بدون پرداخت هزینه به صورت کرایوویال فریز شده و یا کشت یافته در فلاسک دریافت نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1785

به "امکان اهدای نمونه های سلولی به وسیله محققان به بانک سلولی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان اهدای نمونه های سلولی به وسیله محققان به بانک سلولی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید