اُمیکرون پشت درهای ایران؛ اقدامات کنترلی مرزها شدت گرفت

به گزارش مجله رویای کره ای، تهران (پانا) - انتشار سریع سویه اُمیکرون در جهان مایه نگرانی کارشناسان شده است و بر اساس گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت، اُمیکرون در مدت کوتاهی به بیش از 70 کشور رسیده و حالا با شناسایی مبتلایان به این سویه در کشور ترکیه، نگرانی برای ورود اُمیکرون به کشور شدت یافته است.

اُمیکرون پشت درهای ایران؛ اقدامات کنترلی مرزها شدت گرفت

در هفته ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم ترین رویدادهای این حوزه را می خوانید:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا به امروز تعداد 6 میلیون و 162 هزار و 954 نفر به این بیماری مبتلا شده اند که از این تعداد 130 هزار و 883 نفر جان خود را از دست داده اند و تا به امروز 5 میلیون و 985 هزار و 735 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. سه هزار و 4 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

کاهش فوتی های کرونا بعد از 500 روز

در هفته ای که سپری شد، بعد از گذشت 566 روز، فوتی های روزانه کرونا در کشور به کمتر از 50 نفر رسید. آخرین بار 5 خردادماه سال گذشته، کمتر از 50 نفر در روز بر اثر کرونا جان خود را از دست داده بودند.

صفر شدن فوتی های کرونایی در بعضی استان ها

در هفته ای که گذشت، فوتی های کرونایی در بعضی استان ها به صفر رسید به طوری که در 11 استان شامل سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، سمنان، بوشهر، ایلام، هرمزگان، مرکزی، اردبیل، قم، گلستان و کرمانشاه، هیچ موردی از فوت بیماران کرونایی گزارش نشد.

رنگ بندی کرونایی شهرها

در هفته ای که سپری شد، نقشه آخرین رنگ بندی کرونایی کشور نیز منتشر شد و بر این اساس 321 شهرستان در شرایط آبی قرار گرفتند. با عبور کشور از موج پنجم کرونا، تعداد شهرستان های قرمز مجددا به صفر رسید. بر این اساس، شهرستان های اشنویه (آذربایجان غربی)، طبس، نهبندان (خراسان جنوبی)، بافت، زرند، سیرجان (کرمان)، بافق، بهاباد (یزد) در شرایط نارنجی کرونا قرار گرفتند.

نگرانی ها از ورود اُمیکرون به ایران

سویه نو ویروس کرونا که به اُمیکرون نام گرفته است در هفته ای که گذشت به مرز ایران نزدیک تر شد تا نگرانی ها برای ورود این سویه به کشور بیشتر گردد. ویروس اُمیکرون در کشور ترکیه شناسایی شد و بر این اساس، احمد وحیدی، وزیر کشور از اقدامات کنترلی برای مرزهای کشور به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس در کشور اطلاع داد. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر نیز درباره این سویه نو گفت: جهش های متعددی که این ویروس پیدا می نماید باعث می گردد که قابلیت سرایت آن تغییر نموده و شدت بیماری زایی هم متفاوت شده و گاهی اوقات شدیدتر و گاهی اوقات خفیف تر می گردد. باید شناخت ما از این ویروس روز به روز بیشتر گردد و بتوانیم راه های سرایت آن را کنترل کنیم و بیماری که ایجاد می نماید را به برترین شکل ممکن درمان نموده و قدرت سرکشی آن را کاهش دهیم.

گویا بعلاوه هشدار داد که سویه اُمیکرون قابلیت سرایت بسیار بالاتری از سویه های قبلی دارد. وقتی ویروس وارد کشوری می گردد شاخصی را برای قابلیت سرایت آن مقدار می گیرند که آن شاخص زمان دو برابر شدن تعداد مبتلایان به ویروس است. این شاخص، یعنی دو برابر شدنِ مبتلایان در سویه اُمیکرون طی دو روز اتفاق می افتد.

ایجاد محدودیت و جریمه برای واکسن نزده ها

طرح هوشمند مدیریت کرونا از هفته ای که سپری شد کلید خورد. با توجه به سرانجام یافتن موج پنجم کرونا و افزایش جمعیت واکسینه شده در کشور این طرح در کشور اجرا می گردد. نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران درباره این طرح گفت: فعالیت های اجتماعی و تمام مواردی که مربوط به کرونا است باید به سمتی برود که حداکثر شرایط را در اجتماع ایجاد کنیم زیرا محدودیت ها باعث کاهش تعاملات اجتماعی و درآمدهای مالی می گردد. در حقیقت با قرنطینه هوشمند این محدودیت ها به حداقل می رسد. بعلاوه محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط وکار وزارت بهداشت درباره این طرح گفت: طرح مدیریت هوشمند محدودیت ها بر پایه سامانه امید از کارکنان دولت شروع شده و در فازهای بعدی به ترددهای درون شهری و واحدهای صنفی، ترددهای برون شهری و مراکز آموزشی و تحقیقاتی می رسد. برای هرکدام از گزینه ها الزاماتی وجود دارد که متاسفانه اگر واحدهای صنفی به دور از رعایت پروتکل ها و عدم الزام واکسیناسیون فعالیت نمایند، دستگاه ناظر حداکثر تا 30 روز امکان پلمب واحد را دارد. کارکنان دولت اگر بدون تزریق واکسن در محل کار حاضر شوند مشمول مجازات هایی می شوند که سازمان امور استخدامی آنها را ابلاغ و اعلام نموده است .

اعلام زمان اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری

بیش از 15 سال از زمان تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری می گذرد اما علی رغم تصویب این قانون، جامعه پرستاران همچنان چشم انتظار اجرای قانون هستند. در هفته ای که گذشت و همزمان با روز پرستار، محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری بر لزوم اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری از ماه آینده تاکید نمود و گفت: انتظار می رود این قانون از ماه آینده اجرا گردد و زیرساخت های اجرای آن فراهم گردد.

آلودگی هوا فعالیت حضوری مدارس را تعطیل کرد

تمام روزهای هفته ای که سپری شد، هوای کلانشهرهای کشور از جمله مرکز در شرایط آلودگی قرار داشت. در پی تشدید آلودگی هوای تهران کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران برگزار گردید و طبق مصوبات این کارگروه، فعالیت های حضوری دانش آموزان در تمامی واحدهای آموزشی تا سرانجام هفته تعطیل شد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 4 بهمن 1400 بروزرسانی: 4 بهمن 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1954

به "اُمیکرون پشت درهای ایران؛ اقدامات کنترلی مرزها شدت گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اُمیکرون پشت درهای ایران؛ اقدامات کنترلی مرزها شدت گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید