اهتمام ویژه شهرداری و دولت برای حل مشکل آلودگی هوا

به گزارش مجله رویای کره ای، شهردار تهران گفت: اگر همه اراده کنیم و بر پایه علوم و دانش کار را پیش ببریم، اراده ای در کشور است که یاری می نماید کار خود را سرعت ببخشیم.

اهتمام ویژه شهرداری و دولت برای حل مشکل آلودگی هوا

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، علیرضا زاکانی شهردار تهران در جلسه هیات اندیشه ورزی شناسایی عوامل و راه چاره های مقابله با چالش آلودگی هوای تهران که امروز سه شنبه 7دی ماه1400 در شهرداری تهران برگزار گردید، با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی تهران و قرارگیری آن در موقعیت خوبی است، گفت:اگر ما به شهر تهران توجه کنیم به برترین هوا و زیست پذیر ترین مکان ها خواهیم رسید و باید بیان کنم شرایط امروز، شرایطی خود ساخته است که باید کوشش کنیم شرایط ایجاد شده امروز را در تهران جبران کنیم.

شهردار مرکز اضافه کرد: در شهرداری تهران قرار شد کانون مسئولیت و پیگیری داشته باشیم که فراتر از معاونت عمل کند، زیرا در بحث آلودگی هوای تهران دستگاه های مختلفی دخیل هستند. اساس حرکت ما در مدیریت شهری بر این بود تا کار خود را از جایی آغاز کنیم که بیشترین تاثیر را بر شرایط موجود داشته باشد؛ یکی از آن ها اصلاح حمل و نقل عمومی است.

* کاهش سهم مولد های آلودگی با قاعده گذاری

زاکانی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از اقدام های در دستور کار مدیریت شهری توجه بر توسعه مترو است و این موضوع در دستور کار قرار گرفته است، اضافه کرد: اگر قرار است تا سال1420 سهم مترو در حمل و نقل 33درصد باشد باید در بخش کاهش زمان معین شده در این بخش کوشش کنیم. در بخش توسعه اتوبوسرانی نیز در پی این هستیم به سمتی حرکت کنیم که غیرآلاینده باشد.

وی ادامه داد: در مدیریت شهری تهران در بحث تاکسی ها به سمت نوسازی و در بخش موتورسیکلت ها نیز باید به سمت ساماندهی آن ها حرکت کنیم تا در بخش نرم افزار و نیز دیگر بخش ها سهم شهرداری در حوزه آلودگی به سمت کمترین ها سوق پیدا کند. یعنی با این دست اقدام ها به سمتی حرکت کنیم که شهر تهران را زیست پذیر کنیم. موضوع مهم این است که شهرداری بحث الودگی هوا را از خود آغاز نموده است و امیدواریم بتوانیم با قاعده گذاری سهم مولد های آلودگی را کاهش دهیم.

* مناسب سازی 600 کیلومتر از معابر تهران در سال آینده

شهردار تهران با تاکید بر اینکه موضوعاتی که در شورای عالی ترافیک تصویب می گردد، امکانی را فراهم می نماید که شرایط موجود بهبود یابد، بیان نمود: روی دیگر سکه این است که با مناسب سازی تهران شرایطی را ایجاد کنیم که مردم بدون احتیاج از طریق امور خود را انجام دهند. این موضوعات در تکالیف شهرداری آمده است که از این دست اقدام ها می توان به برنامه ریزی مناسب سازی 600 کیلومتر از معابر تهران در سال آینده اشاره نمود.

وی با اشاره به آخرین شرایط فضای سبز تهران گفت: میانگین فضای سبز شهر تهران، میانگین خوبی است، اما در پراکندگی آن در منطقه ها تبعیض جدی مشاهده می گردد. به عنوان مثال می توان به منطقه 10 تهران اشاره نمود که سرانه فضای سبز در آن 2.60متر مربع است.

* اراده همگانی بر پایه علم و دانش راه چاره کنترل آلودگی هوا

زاکانی با بیان اینکه در حوزه کنترل آلودگی هوا هدف اصلی را برعهده شهرداری تهران قرار دادیم و در ادامه نیز در پی این هستیم تا با ورود دیگر دستگاه ها عموم مردم در این حوزه همراه شوند، گفت: اگر همه اراده کنیم و بر پایه علم و دانش کار را پیش ببریم، اراده ای نیز در کشور است که به سرعت بخشیدن اقدام ها در این حوزه یاری می نماید.

شهردار تهران با اشاره به جلسات خود با محمد مخبر معاون اول رییس جمهوری گفت:2جلسه با معاون اول رییس جمهور داشتیم که در جلسه نخست ساختاری شکل گرفت که وزیر کشور مسئول کمیته ای شد که در آن وزیر راه، وزیر صمت، نمایندگان محیط زیست، استاندار و... حضور دارند که در کنار مباحث مطرح شده 62 پیشنهاد ارایه شد که در جلسه آینده به جامانده مباحث نیز مطرح می گردد.

* عدم استفاده از سوخت با ضریب بالای گوگرد تا فاصله 40 کیلومتری

زاکانی با تاکید بر اینکه برای تهران فرصت مناسبی است که اراده ای در کشور برای حل مسائل آن از قبیل آلودگی هوا وجود دارد، گفت: وزیر نفت در جلسه هیات دولت در چند نوبت بیان نمود، به هیچ وجه سوخت آلاینده در شهر تهران مصرف نشده است و مصوب شد در بعضی کلانشهر های هدف مانند تهران تا فاصله 40کیلومتری آن سوخت با ضریب بالای گوگرد استفاده نگردد.

وی بیان نمود: در شهرداری تهران نقشه راه و اهتمام ویژه ای برای مقابله با آلودگی هوا وجود دارد و باید به این موضوع تاکید کنم که در دولت نیز اهتمام ویژه ای شکل گرفته است. در شورای ترافیک در پی این هستیم تا به برترین نحو شرایط را بهبود ببخشیم. برای ما در شهرداری تهران فرصت این جلسه بسیار مغتنم است.

* در پی کاهش قیمت موتور برقی ها هستیم

شهردار تهران اضافه کرد: ناظر به صنوفی که از وزارت صمت مجوز می گیرند، قرار بر تدبیری ویژه شد که شهرداری تهران نیز نقش آفرین باشد. در ادامه نیز برای کاهش قیمت موتور برقی قرار بر این شد با استفاده از جایگاه تعویض باتری بتوانیم قیمت ها را کاهش دهیم و این موضوع در حال دنبال شدن است.

زاکانی ادامه داد: اگر حضار در این جلسه و دیگر دوستان مطالعاتی در حوزه آلودگی هوا انجام داده اند که فرصت مطرح کردن در این جلسه به آن ها نرسید، درخواست من این است موضوعات و مطالب جمع آوری و به اشتراک گذاشته گردد. نکته دیگر این است سندی مرتبط با این مطالعات با عرض و طول و موقعیت جغرافیایی تهران استخراج و تهیه گردد.

وی در سرانجام گفت: نکته دیگر این است که بر مبنای اطلاعات به اشتراک گذاشته شده، اولویت هایی برای دستگاه ها در نظر گرفته گردد و این موضوع نیز می تواند از خود شهرداری تهران آغاز گردد، زیرا به عنوان مثال1.200تن آسفالت در تهران فراوری می گردد که این موضوع جای بحث دارد و از دیگر موارد نیز می توان به جا به جایی 7.500تن پسماند در روز اشاره نمود که می گردد اقداماتی انجام داد که در بحث کنترل آلودگی ها برای شهرداری تهران ضریب ایجاد کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1401 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 2061

به "اهتمام ویژه شهرداری و دولت برای حل مشکل آلودگی هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهتمام ویژه شهرداری و دولت برای حل مشکل آلودگی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید