وعده ورود اتوبوس های برقی به مرکز به کجا رسید؟

به گزارش مجله رویای کره ای، تهران (پانا) - نقش اتوبوس های برقی در کاهش آلودگی کلانشهرهای کشور به ویژه مرکز بر کسی پوشیده نیست و وعده ورود 50 اتوبوس برقی فراوری داخل به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران مدت هاست که مطرح شده و علیرضا زاکانی، شهردار تهران در جلسه اخیر خود با فراکسیون محیط زیست مجلس بر ورود اتوبوس های برقی تاکید نموده است.

وعده ورود اتوبوس های برقی به مرکز به کجا رسید؟

براساس قانون تا سرانجام برنامه ششم که سال 1401 است، 60 درصد حمل و نقل باید حمل ونقل عمومی باشد که بر اساس گزارش وزارت کشور این اندازه هم اکنون 37 درصد است و با توجه به شیوع کرونا مردم ترجیح می دهند بیشتر از وسایل حمل و نقل شخصی استفاده نمایند که این موضوع به آلودگی هوا دامن می زند اما استفاده از حمل و نقل پاک از جمله اتوبوس های برقی راهکاری مطلوب برای کاهش آلودگی هوا است. هر چند وسایل حمل ونقل برقی، از جمله اتوبوس های برقی با چالش هایی از جمله شارژ باتری روبه رو هستند، اما نقش آنها در کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت های فسیلی نیز قابل چشم پوشی نیست و اکنون بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته حرکت به سمت برقی کردن اتوبوس های درون شهری را شروع نموده و فراورینمایندگان بزرگ وارد این حوزه شده اند. این درحالی است که چند سال پیش بعضی از خطوط اتوبوسرانی تهران به نسل پیشین اتوبوس های برقی مجهز شده بود اما تداوم نداشت.

در عین حال اوایل تیرماه گذشته نخستین دستگاه اتوبوس برقی محصول مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه تهران و کارخانه زرین خودرو اصفهان که وابسته به وزارت دفاع است، رونمایی شد و امید برای ورود اتوبوس های برقی به شبکه حمل ونقل عمومی افزایش یافت. اخیرا هم پرویز کرمی، مشاور معاون علمی رئیس جمهوری از واگذاری تعدادی اتوبوس برقی به شهرداری در آینده نزدیک اطلاع داد. بعلاوه با توجه به اهمیت حمل ونقل در کلانشهر تهران، جلسه مشترک فراکسیون محیط زیست مجلس با شهردار تهران در مورد مسایل زیست محیطی و ترافیکی مرکز عصر روز سه شنبه هفته گذشته برگزار گردید و مهم ترین محورهای مطرح شده در این جلسه مباحث ترافیکی، حوزه حمل و نقل عمومی و توجه به فضای سبز بود اما یکی از محورهای مهم این جلسه توجه به اتوبوس های برقی و ضرورت استفاده از این دستگاه های نقلیه در ناوگان حمل ونقل عمومی مرکز بود که علیرضا زاکانی، شهردار تهران در این جلسه درباره اتوبوس های مرکز اظهار کرد: حدود یک ماه و نیم قبل قرارداد 175 دستگاه اتوبوس با ایران خودرو دیزل منعقد شده و 110 دستگاه تا به امروز تحویل گرفته شده و مابقی نیز در راستا ورود است. از سوی دیگر به طور همزمان قرارداد 50 دستگاه اتوبوس برقی نیز با یکی از شرکت های داخلی بسته شده است. البته شهردار تهران تاکید نموده است که در این حوزه علی رغم وجود چند مجموعه همچنان توان فراوری انبوه وجود ندارد و همزمان احتیاجمند واردات از خارج نیز هستیم تا بتوان احتیاج را رفع کرد.

به گفته زاکانی، از 5 هزار دستگاه اتوبوس تهران 2250 دستگاه اتوبوس فعال است و تا سرانجام سال 500 دستگاه اتوبوس نیز با تغییر مخزن گاز و 500 دستگاه نیز با اورهال کردن وارد ناوگان خواهد شد.

تهران به حدود 15 هزار دستگاه اتوبوس احتیاج دارد

سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران در مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با پانا درباره ضرورت تحول در اتوبوس های مرکز اظهار کرد: اتوبوس های فرسوده در شهر تهران یکی از عوامل آلودگی هوا هستند زیرا اتوبوس هایی که اکنون تردد می نمایند قدیمی و فرسوده هستند که ضرورت دارد یا اورهال شوند یا از رده خارج شوند و در واقع در این ناوگان تحول صورت بگیرد و از ظرفیت خودروسازان داخلی برای فراوری اتوبوس ها استفاده گردد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس تاکید نمود: ضروری است مدیریت شهری از استفاده از اتوبوس های دیزلی فاصله بگیرد و به سمت استفاده از اتوبوس های برقی حرکت کند که البته درباره این مساله در جلسه اخیر با شهردار تهران مواردی مطرح شد و تاکید شد که شهر تهران به حدود 15 هزار دستگاه اتوبوس احتیاج دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

البته مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز اوایل آبان ماه سال جاری درباره بکارگیری اتوبوس های برقثی در شهر تهران مواردی را مطرح نموده و گفته است که به کارگیری اتوبوس های برقی در دستور کار قرار گرفته است و با بخش خصوصی نیز مذاکراتی شده است که برای اولین بار بخش خصوصی قرار است 150 اتوبوس برقی خریداری کند.

وی بعلاوه تاکید نموده است که شهرداری تهران منتظر لایحه شورا است تا پروژه به کارگیری اتوبوس های برقی در مرکز محقق گردد.

با این اوصاف در شرایطی که سال جاری کلانشهرهای کشور از جمله تهران زودتر از سال های قبل با آلودگی هوا روبرو شده اند به نظر می رسد که در تصمیمات اتخاذ شده برای کاهش آلودگی هوا نباید فقط بر اعمال بعضی ممنوعیت ها تاکید گردد بلکه به کارگیری اتوبوس های برقی و تزریق اتوبوس های نو به منظور کاهش تردد خودروهای شخصی، می تواند عامل مهمی برای کاهش آلاینده ها باشد که این امر احتیاج به توجه بیش از پیش و عزم جدی تر مسئولان مدیریت شهری دارد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 دی 1400 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1939

به "وعده ورود اتوبوس های برقی به مرکز به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وعده ورود اتوبوس های برقی به مرکز به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید