تخریب بناهای تاریخی دزفول به دست مالکان خصوصی

به گزارش مجله رویای کره ای، شهر دزفول از جمله مراکز مهم شهری و تاریخی استان خوزستان است که با پیشینه تاریخی چند هزار ساله از قدیمی ترین شهرهای کشور محسوب می گردد.

تخریب بناهای تاریخی دزفول به دست مالکان خصوصی

بافت آجری این شهرستان به عنوان سرمایه ای ملی دارای بیش از 300 اثر تاریخی است که بعضی از آنها در لیست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

جایگاه تاریخی و فرهنگی این بناها نشان دهنده پیشینه کهن ایران است و از این رو بازسازی حفاظت و نگه داری از این میراث باید در اولویت قرار بگیرد.

تغییر کاربری بناها به منظور حفظ، بازسازی و ارتقای ارزش های اثر با بهره گیری از ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و... برای جذب جهانگرد پاسخگویی به نیازهای اساسی جهانگردی و اقامت بیشتر جهانگرد می تواند در جلوگیری از تخریب شدن این بناها مؤثر باشد.

در همین خصوص مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی و جهانگردی دزفول به ایسنا گفت: مالکان خصوصی آثار ثبت ملی شده در صورت تغییر کاربری بناهای تاریخی و تبدیل آنها به مراکز اقامتی جهانگردی از یاری هزینه تغییر کاربری و بعلاوه از پرداخت سه ـ چهارم تعرفه آب، برق و گاز معاف هستند.

عباس چراغ چشم با اشاره به اینکه بناهای تاریخی به 2 دسته بناهای تاریخی ثبت ملی شده و ثبت ملی نشده تقسیم می شوند توضیح داد: میراث فرهنگی به علت امکانات و اعتبارات اندک محدودیت فعالیت دارد و به همین علت بناهای تاریخی مهم را به سرمایه گذاران در راستای ایجاد مراکز اقامتی و بوم گردی معرفی می نماید و تعرفه های مالیاتی، مجوز جهانگردی و بعلاوه وام های خوبی ارایه می دهد.

به باور وی: با مشوق های سرمایه گذاری می توان به برطرف بعضی موانع و حضور و تشویق برای حضور بیشتر سرمایه گذاران در حوزه جهانگردی رسید.

چراغ چشم تاکید نمود: به منظور حفاظت از آثار تاریخی ثبت شده، بهبود کیفیت فعالیت در بناها و بافت های تاریخی، بازسازی و کاربرد درست آنها مالکان چنین آثاری با مراجعه به اداره میراث به منظور تغییر کاربری بناها، به وسیله دولت و میراث فرهنگی حمایت خواهند شد.

وی اضافه کرد: بعضی از بناها مجوزهایی به عنوان مجتمع های تجاری جهانگردی می گیرند و با این مجوز می توانند از بسیاری از امتیازات دولتی استفاده نمایند.

او اظهار داشت: ثبت ملی اثر تاریخی منجر به حمایت های متعدد قانونی می گردد و حقوق و تکالیفی را برای دولت و مالک خصوصی اثر به همراه دارد.

منبع: گردشبان
انتشار: 23 مهر 1401 بروزرسانی: 23 مهر 1401 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 2171

به "تخریب بناهای تاریخی دزفول به دست مالکان خصوصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخریب بناهای تاریخی دزفول به دست مالکان خصوصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید