ثبت 5 هزار شکایت برای عدم آنتن دهی موبایل

به گزارش مجله رویای کره ای به نقل از رگولاتوری، سید محمد امامی، مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه پوشش دهی نامناسب اپراتورها منجر به نارضایتی و ثبت شکایت از سوی مشترکان می گردد، گفت: در شش ماهه اول سال 99 در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات مردمی 195، مشترکان اپراتورهای تلفن همراه 5 هزار و 488 شکایت در حوزه عدم آنتن دهی تلفن همراه ثبت نموده اند که بخشی از این شکایات مربوط به عدم آنتن دهی در داخل ساختمان است.

ثبت 5 هزار شکایت برای عدم آنتن دهی موبایل

وی گفت: در حال حاضر، هزار و 319 شهر فناوری 2G، هزار و 289 شهر 3G و هزار و 158 شهر تکنولوژی 4G را پوشش می دهند. در روستاها نیز آمار تکنولوژی نسل دوم 44 هزار و 918 روستا است، دو تکنولوژی نسل سوم و چهارم نیز شامل 55 هزار روستا می گردد. 86 درصد جاده های کشور، 2G و 67 درصد 3G و 39 درصد 4G را پوشش می دهند.

امامی دلیل عدم پوشش دهی موبایل در بعضی مناطق را اینگونه شرح داد: دلایل متفاوت است که از جمله آن می توان به عدم همکاری شهرداری ها و مردم، سرقت دکل ها، شرایط جغرافیایی، میزان جمعیت، آب و هوای منطقه - که می تواند بر سیگنال های مخابراتی تاثیر بگذارد - اشاره نمود. به عنوان مثال در حال حاضر پوشش دهی در بعضی مناطق کلانشهرها تحت تاثیر هارمونی ساخت و سازها، قرار گرفته است، چرا که حتی مصالح بکار رفته در ساختمان ها و قطر دیوارها، سیگنال های مخابراتی را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی اضافه نمود: درباره مسائل پوشش دهی در جاده ها و روستاها نیز می توان به نبود زیرساخت های لازم مانند برق جاده، عدم دسترسی برای احداث سایت و موضوع سرقت های مکرر تجهیزات مخابراتی اشاره نمود.

این مقام مسئول در رگولاتوری با اشاره به اینکه عمده مشکل اپراتورها در بحث پوشش دهی شهرها به موضوع احداث سایت ها به دلیل ممانعت های مردمی و قوانین شهرداری ها مربوط می گردد، افزود: متاسفانه در این بخش در بعضی از شهرها، شهرداری ها به صورت سلیقه ای با موضوع نصب دکل و تجهیزات مخابراتی برخورد می نمایند. البته رگولاتوری و مناطق 9 گانه آن تا جایی که قوانین اجازه می دهد با شهرداری ها در تعامل هستند اما معتقدم این تعاملات باید در مقررات شهرداری ها گنجانده گردد.

مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار داشت: در شهر تهران جلساتی بین شرکت ارتباط مشترک شهر و نمایندگان رگولاتوری برگزار می گردد و در زمینه صدور مجوز نصب دکل های مخابراتی در بعضی مناطق توافقاتی اجرا شده است. در سایر شهرها نیز مدیران مناطق 9 گانه رگولاتوری با شهرداری های حوزه فعالیت خود تعاملاتی را انجام داده اند؛ امیدواریم همکاری رگولاتوری با شهرداری ها وارد مرحله جدیدی گردد.

امامی با اشاره به اینکه مردم از کیفیت آنتن دهی در بعضی مناطق به ویژه در داخل منزل، اداره و … در مناطق پرجمعیت و متراکم شکایت دارند، گفت: متاسفانه مردم در این زمینه نگرانی هایی دارند و به همین دلیل در بعضی موارد با اپراتورها همکاریهای لازم صورت نمی گیرد. متاسفانه گاهی این تصور اشتباه که دکل های مخابراتی سرطان زا است، شنیده می گردد در صورتی که تجهیزات مخابراتی بر اساس استانداردهای جهانی ساخته می گردد. علاوه بر این، کیفیت و عملکرد این تجهیزات به صورت مداوم توسط دستگاه های مسئول مانند سازمان انرژی اتمی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آنالیز و به مردم اعلام می گردد که نصب این تجهیزات روی ساختمان ها مسئله ای برایشان ایجاد نمی نماید.

وی در خصوص پوشش دهی تلفن همراه در داخل ساختمان که یکی از موضوعات مهم برای مشترکان است، تاکید نمود: اپراتورها بر اساس پروانه و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ملزم هستند تمام سطح شهر از جمله داخل ساختمان ها را پوشش دهند. در واقع اپراتورها در پروانه خود متعهد شدند که تمام شهر را پوشش دهند و این کاملاً بدیهی است که این تعهد داخل ساختمان ها، پارک ها، پاساژهای متعارف و … را در برگیرد.

مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: اپراتورها در این مورد الزام دارند و در صورت رعایت نکردن این موضوع بر اساس مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات جریمه می شوند. البته رگولاتوری معتقد است همانطور که سازمان نظام مهندسی بعد از آنالیز شرایط سیم کشی برق، نصب کنتور و … در ساختمان ها، مجوز انتها کار را برای آن ساختمان صادر می نماید، باید با تدوین مقررات مناسب، برای برج ها و ساختمان های بلند نیز تهیه تجهیزات و جانمایی بعضی وسایل مخابراتی الزامی گردد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اپراتورها به تعهدات خود در زمینه ایجاد یا برقراری پوشش تلفن همراه عمل نموده اند، شرح داد: به صورت کلی، بله. اپراتورها حتی در بعضی تعهدات مانند پوشش دهی نسل 3 و 4 موبایل فراتر از تعهدات توسعه ای در پروانه شان عمل نموده اند که مشترکان می توانند نتایج آن را مشاهده نمایند. البته ممکن است در نقاطی به دلایلی که گفته شد نقص هایی وجود داشته باشد که برابر قوانین با آنها برخورد می گردد. مردم می توانند با مراجعه به سامانه نت سنج پلاس به آدرس اینترنتی https://netsanjplus.ir یک منطقه را انتخاب نموده و پوشش دهی تمام اپراتورها در آن منطقه را با درصد خطای بسیار کم، مشاهده و با یکدیگر مقایسه نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 آذر 1399 بروزرسانی: 6 آذر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1301

به "ثبت 5 هزار شکایت برای عدم آنتن دهی موبایل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت 5 هزار شکایت برای عدم آنتن دهی موبایل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید