حساسیت به لبنیات

به گزارش مجله رویای کره ای، علائم آلرژی به لبنیات از محدوده خفیف تا شدید است و عمدتاً پوست، سیستم گوارشی و سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می دهد. این مقاله اطلاعاتی درباره علل، نشانه ها و گزینه های درمانی موجود برای این بیماری ارائه می دهد. آلرژی به کازئین در بچه ها و بزرگسالان رخ می دهد و علائم خفیف و در بعضی موارد هم علائم شدید تهدید کننده زندگی را ایجاد می نماید. در این مقاله بعلاوه اطلاعات بیشتری در رابطه با علائم آلرژی به کازئین و شیوه های درمان آن ارائه می شود.

حساسیت به لبنیات
آلرژی به لبنیات یک نوع از آلرژی به مواد غذایی است که هنگامی که سیستم ایمنی بدن آغاز به انجام واکنش منفی در برابر بعضی پروتئین های موجود در شیر می نماید، توسعه می یابد. بسیاری از مردم تصور می نمایند که آلرژی به لبنیات مشابه عدم تحمل به لاکتوز می باشد. در واقع، آن ها دو شرایط کاملا متفاوت می باشند. عدم تحمل لاکتوز به واسطه عدم وجود آنزیم هایی که برای هضم قند لاکتوز موجود در شیر احتیاج است، اتفاق افتاده و هیچ ارتباطی با سیستم ایمنی بدن ندارد. علائم آلرژی به مواد لبنی به صورت شایع در نوزادان زیر یک سال رخ می دهد. با این حال، بعضی از بزرگسالان ممکن است در اواخر زندگی خود به این عارضه مبتلا شوند. بیشتر نوزادان که این آلرژی را دارند، رشد کمتری دارند، در حالی که نوزادان دیگر ممکن است در سراسر زندگی خود به طور مداوم به این عارضه مبتلا باشند.

علل بروز آلرژی به لبنیات

پروتئین هایی که در محصولات لبنی وجود دارد به عنوان آلرژن ها در محصولات لبنی عمل نموده و مسئول این نوع آلرژی غذایی می باشند. کازئین و آب پنیر دو پروتئین موجود در شیر است که واکنش های آلرژیک می دهند. کازئین بخش جامد شیر است، در حالی که آب پنیر بخش آبدار می باشد. هنگامی که مردم حساس، محصولات لبنی مصرف می نمایند، سیستم ایمنی بدن آنها این پروتئین ها را به عنوان مواد ناخواسته فرض نموده که وارد بدن شده اند. در نتیجه، آغاز به انتشار مقادیر زیادی آنتی بادی و هیستامین به منظور کنترل این القا نماینده ها می نمایند که باعث بروز التهاب و علائم آلرژی متنوعی می شوند.

علائم

شدت علائم اغلب از خفیف تا شدید متنوع می باشد. بعضی از این علائم بلافاصله بعد از مصرف غذاهای لبنی ظاهر می شود، در حالی که بعضی دیگر از علائم ممکن است ساعاتی بعد از مصرف غذاهای لبنی ظاهر شوند. علائمی که بر روی سطح پوست ظاهر می شود شامل بثورات پوستی خارش دار، تورم در نواحی ای مانند لب ها، صورت، دهان و گلو می باشد. تأثیر آن بر سیستم هضم منجر به اسهال، استفراغ، انقباض عضلات شکم و نفخ می شود. به واسطه بروز واکنش های آلرژیک، سیستم تنفسی علائمی مانند خس خس سینه، سرفه، عطسه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، آبریزش چشم، مسائل تنفسی و غیره را تجربه می نماید.

در صورتی که آلرژی جدی شود، می تواند منجر به آنافیلاکسی شود. این موضوع هنگامی که ریه ها متورم شد و جریان نرمال هوا به وسیله مجاری هوایی مسدود شد، رخ می دهد. بنابراین، تنفس نرمال بیمار تحت تأثیر قرار گرفته و منجر به بروز مسائلی مانند افت فشار خون و افزایش ضربان قلب می شود. در چنین شرایطی، بیمار ممکن است هوشیاری خود را از دست دهد و این موضوع تهدید نماینده زندگی می باشد. علائم مشاهده شده در بزرگسالان و نوزادان کم و بیش یکسان می باشد. با این حال، بعضی علائم اضافی در نوزادان وجود دارد. به واسطه آلرژی به شیر در نوزادان، آن ها به طور مکرر مبتلا به عفونت های گوش و عفونت سینوسی می شوند. علائم دیگر شامل اگزما، مرطوب شدن مکرر بدن و فقدان انرژی می باشد.

درمان

درمان این بیماری تاحد زیادی وابسته به علائم آن می باشد. برای علائم خفیف، داروهای آنتی هیستامین تجویز می شود. بیماری آنافیلاکسی بلافاصله باید درمان شود. تزریق اپی نفرین در این زمینه تجویز می شود و فرد برای چندین ساعت باید تحت معاینه باشد. این شیوه های درمانی علائم آلرژی را تنها به طور موقت کاهش می دهد. در بیشتر موارد، توصیه می شود که بیمار باید از مصرف شیر و هر گونه محصول لبنی به شدت خود داری کند. علاوه بر این، بعضی مکمل های گیاهی مانند ریشه شیرین بیان و گیاه جن سینگ وجود دارد که در بسیاری از بیماران باعث موفقیت در درمان این نوع آلرژی می شود.

شیر و محصولات آن منبعی غنی از کلسیم می باشند که یک ماده تغذیه ای ضروری برای بدن به شمار می فرایند. در چنین مواردی، شما باید جایگزین های مناسبی را در قالب محصولات حاوی سویا در رژیم غذایی خود قرار دهید. حتی برای نوزادان مبتلا به آلرژی به لبنیات، فرمولاسیون های مبتنی بر سویا در بازار موجود می باشد.

کازئین پروتئین اصلی موجود در شیر و محصولات لبنی می باشد. این پروتئین در نان، سوپ آماده، مارگارین، غلات تولید شده، شیرینی ها، دسر سالاد و ترکیبات کیک در مقادیر بسیار کم وجود دارد. آلرژی به کازئین هنگامی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن کازئین را به عنوان یک ماده خارجی تشخیص می دهد و بنابراین علائمی را ایجاد می نماید که بر پوست، سیستم گوارشی و بعلاوه سیستم هضم در بدن تأثیر می گذارد. درمان متعارف برای هر نوع آلرژی، اجتناب از مواجهه با آلرژی می باشد این نوع آلرژی در نوزادان هنگامی که از فرمولاسیون های حاوی شیر تغذیه می نمایند، بسیار مشاهده می شود. در بزرگسالان، آلرژی به کازئین در هر زمانی رخ می دهد. در زیر بعضی علائم آلرژی به کازئین و نحوه درمان آن ذکر شده است.

به محض این که فرد مبتلا به این نوع آلرژی شد، علائمی مانند خارش، بثورات پوستی، کهیر و اگزما در عرض چند دقیقه بر روی پوست ظاهر می شود.

تورم صورت، لب ها و زبان هم مشاهده می شود. همراه با تورم، قرمزی پوست هم ممکن است بر روی گلو، قفسه سینه و صورت مشاهده شود.

سیستم گوارشی ممکن است در این شرایط تحت تأثیر قرار گرفته و نفخ شکم، اسهال و بعلاوه استفراغ هم مشاهده می شود.

در آلرژی به کازئین سیستم تنفسی تحت تأثیر قرار گرفته و فرد بیمار از مسائل تنفسی، تنگی نفس و خس خس سینه هنگام نفس کشیدن رنج می برد.

در بعضی افراد علائم این آلرژی ممکن است شدید بوده و منجر به ایجاد خفگی، از دست دادن هوشیاری و افت فشار خون شود.

در نوزادان، آلرژی به کازئین علائمی مانند درد شدید در ناحیه شکم و عفونت های گوش دارد.

درمان متعارف برای هر نوع آلرژی، اجتناب از مواجهه با آلرژی می باشد که در این مورد باید از مواجهه با کازئین خودداری کرد. بنابراین فردی که از آلرژی به کازئین رنج می برد، باید این ماده غذایی را از رژیم غذایی روزانه خود حذف کند. چنین فردی باید یک دفترچه در اختیار داشته باشد و لیست غذاهای مصرفی خود را در طول روز یادداشت کند. مشاوره با یک متخصص آلرژی به تهیه یک رژیم غذایی عاری از کازئین یاری می نماید.

شیوه های درمانی دارویی برای آلرژی های شدید کازئین شامل تجویز اپی نفرین است که به آرام سازی مجاری برونشیت یاری می نماید و باعث بهبود عبور هوا به وسیله شش ها می شود. آنتی هیستامین هایی مانند دیفن هیدرامین همراه با کوتیزواستروئیدها هم به وسیله پزشکان توصیه می شود که این داروها به کاهش تورم و خارش ناشی از واکنش های آلرژیک و بنابراین کاهش آلرژی یاری می نمایند.

افراد مبتلا به آلرژی به کازئین ممکن است از کمبود کلسیم رنج ببرند، چون مصرف کلسیم آن ها با حذف کازئین از رژیم غذایی کاهش یافته و این موضوع منجر به پوکی استخوان و یا اختلالاتی در ماهیچه و عصب می شود. بنابراین، برای چنین افرادی گنجاندن غذاهای غنی از کلسیم مانند ماهی، صدف، تخم مرغ و خشکبار در رژیم غذایی خود بسیار مهم می باشد، به طوری که احتیاجهای روزانه کلسیم بدن آن ها که 1500 میلی گرم برای بزرگسالان می باشد، براورده شود.

تحقیقات نشان می دهد که حتی بعد از حذف کازئین از رژیم غذایی، مقادیر کمی از این پروتئین برای حدود 8 ماه در بدن فرد باقی می ماند. بنابراین، رژیم غذایی عاری از کازئین باید برای چندین ماه تا زمان بهبود سلامتی فرد ادامه یابد. بعلاوه در صورتی که فرد از این نوع آلرژی رنج می برد، یاید غذاهای آماده و تازه را به جای غذاهای تولید شده مصرف کند. علاوه بر این، تغییر در رژیم غذایی، اجتناب ار مصرف محصولات مراقبت شخصی یا رنگ ها و یا هر ماده ای که ممکن است منجر به تحریک آلرژی شود، هم مهم می باشد. معمولاً این آلرژی تا بعد از هفت سالگی در بچه ها ناپدید می شود. برای بزرگسالان، انجام اقدامات درمانی ذکر شده در بالا به منظور جلوگیری و درمان آلرژی به کازئین مهم است.

منبع: Bidisha Mukherjee - HealthHearty

منبع: راسخون
انتشار: 13 آبان 1400 بروزرسانی: 13 آبان 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1869

به "حساسیت به لبنیات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حساسیت به لبنیات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید