خبرنگاران ایران؛ همسایه مسئول افغانستان

به گزارش مجله رویای کره ای، کابل- خبرنگاران- جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه جنگ و ناامنی به عنوان یک همسایه مسئول، همواره در کنار مردم و دولت افغانستان حضور داشته و از میلیون ها مهاجر به صورت شایسته مهمان نوازی کرده که نقش آنها در دو دهه تحول اخیر افغانستان درخشان است.

خبرنگاران ایران؛ همسایه مسئول افغانستان

به گزارش خبرنگاران، تنها در بخش آموزش و پرورش ایران بیش از 474 هزار دانش آموز افغانستانی در مدارس دولتی مشغول آموزش هستند که از جمله 293 هزار و 336 کودک در مقطع ابتدایی درس می خوانند و هزاران نفر دیگر در رشته های مختلف در دانشگاه ها در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و مقطع دکترا مشغول تحصیل هستند.

افزون بر آموزش ، شماری زیادی از مهاجران افغانستانی در بخش های مختلف ایران ، آموزش فنی و حرفه ای دیده اند که در افغانستان پسا طالبان نقش مهم و اساسی در بازسازی و نوسازی این کشور ایفا کرده اند.

اکثریت قاطع افغان ها باور دارند که جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک همسایه مسئول در قبال افغانستان طی چند دهه جنگ و ناامنی بخوبی در کنار مردم و دولت این کشور بوده و بویژه با مهاجران افغان در ایران برخورد شایسته و قابل تقدیر داشته اند.

میترا تیموری معاون امور بین الملل مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور ایران طی سفر به کابل بخشی از این خدمات را در تلویزیون آریانا در کابل تشریح کرد.

تیموری گفت که با وجود کمک های اندک سازمان های بین المللی، جمهوری اسلامی ایران به ادامه خدمات آموزشی به دانش آموزان افغان مقیم ایران ادامه داده که هزینه قابل ملاحظه بر دولت ایران تحمیل کرده است.

تیموری اضافه نمود که با وجود مسائل مالی جمهوری اسلامی ایران، هیچ شهریه ای از دانش آموزان افغانستانی برای تحصیل در مدارس دولتی ایران دریافت نمی کند.

وی اشاره کرد که ایران همواره تلاش می کند که با تأمین صلح و امنیت مهاجران افغان که از ایران به کشور خود بازگشته اند و افرادی که در ایران آموزش دیده و حرفه ای آموخته اند در کشور خود بعنوان افراد مولد موثر واقع شوند.

تیموری در دیدار با سرپرست وزارت آموزش و پرورش افغانستان هم بر گسترش و تحکیم مناسبات علمی، فرهنگی و آموزشی دو کشور تاکید کرد.

رنگینه حمیدی سرپرست وزارت آموزش و پرورش افغانستان هم در این دیدار بر تحکیم و گسترش مناسبات علمی، آموزشی و فرهنگی تأکید کرد.

وی اضافه نمود که افغانستان تعداد زیادی دانش آموز در ایران دارد که جمهوری اسلامی ایران با سخاوت تمام، به آنها خدمات آموزشی ارائه می کند، در حالی که چنین برخورد مسئولانه ای با مهاجران افغان در کشورهای دیگر صورت نمی گیرد.

محمدعلی جعفری یکی از آموزگاران افغانستان که آموزش عالی خود را در مقطع کارشناسی ارشد در حوزه دینی در ایران به خاتمه رسانده است از نقش برجسته این نسل در افغانستان کنونی سخن گفت.

وی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که خدمات یکسان جمهوری اسلامی ایران در عرصه آموزش و پرورش و آموزش های عالی باعث شده است که امروز آثار آن خدمات را بطور واضح در مدارس و دانشگاه های افغانستان بویژه در کابل مشاهده می کنیم.

وی گفت که نسل برگشته از مهاجرت وقتی جذب نهادهای تازه تاسیس، رسانه ها، دانشگاه، مدارس و ادارات دیگر شده اند ،تغیراتی مهمی را در شرایط این کشور بوجود آورده است.

جعفری گفت که تجریه نسل افغان تحصیل کرده از ایران برگشته در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی یک تجربه پیروز به حساب آمده و در افغانستان اثرات مثبت و مشهود برجای گذاشته است.

این آموزگار با تجربه افغانستان گفت که اگر به دانشگاه های خصوصی در استان ها و بویژه شهر کابل توجه کنیم، دیده می شود که شمار زیادی از این دانشگاه ها در عرصه ارائه خدمات دانشگاهی پیشتاز نیز بوده اند و این نعمت مرهون کسانی هستند که در جمهوری اسلامی ایران دوره های عالی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای خود را به خاتمه رسانده اند.

وی گفت که اکثریت قاطع استادان دانشگاه های خصوصی بویژه خاتم االنبین، ابن سینا، کاتب رابعه بلخی افرادی هستند که تحصیلات عالی خود را در ایران به خاتمه رسانده و یا حداقل دانشجوی استادانی بوده اند که در ایران به این پیروزیت دست یافته اند.

به گفته وی نباید این موضوع را دست کم گرفت و به آنها بی توجه شد، زیرا نسل های آینده افغانستان و تأمین صلح، مردم سالاری و توسعه و پیشرفت دربخش های مختلف، بدون این نیروی آموزش دیده و حرفه ای میسر نخواهد بود.

به باور جعفری هرچند از کشورهای اروپایی، آمریکا و پاکستان نیز افرادی تحصیل کرده به این کشور برگشته اند اما در عرصه آموزش مدارس و دانشگاه هرگز به پای تحصیلکرده های از جمهوری اسلامی ایران نمی رسند و حتی می توان گفت حتی با هم قابل مقاسیه هم نیستند.

به باور وی، نسل جدید که از ایران به افغانستان بازگشته اند نهادهای دانش مدرن را پایه گذاری کرده و نزدیک به دو دهه گذشته مهم ترین تحول آموزش و پرورش را در افغانستان رقم زده اند.

به گفته جعفری ایران بعنوان یک کشور همسایه، هم زبان، دارای فرهنگ مشترک و تاریخ تفکیک ناپذیر نقش درخشانی در تحول دو دهه گذشته افغانستان داشته و بعنوان یک همسایه مسئول عمل کرده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 آبان 1399 بروزرسانی: 22 آبان 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1272

به "خبرنگاران ایران؛ همسایه مسئول افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ایران؛ همسایه مسئول افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید