خبرنگاران تظاهرات طرفداران آسانژ در لندن؛ مخالفت با استرداد به آمریکا

به گزارش مجله رویای کره ای، لندن- خبرنگاران- جمع زیادی از طرفداران جولیان آسانژ بنیان گذار سایت افشاگر ویکی لیکس امروز (شنبه سوم اسفندماه) در آستانه برگزاری دادگاه انگلیس در مورد پرونده استرداد او به آمریکا، در لندن دست به تظاهرات زدند.

خبرنگاران تظاهرات طرفداران آسانژ در لندن؛ مخالفت با استرداد به آمریکا

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل دکترای مدیریت در انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین راستا را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

این تظاهرات از مقابل اقامتگاه کمیساریای عالی استرالیا در لندن شروع شده و به سمت میدان مجلس انگلیس ادامه دارد. در این حرکت اعتراضی، علاوه بر پدر آسانژ، شماری از چهره های برجسته هنری، فعالان سیاسی و مدنی و همچنین هواداران حقوق بشر حضور دارند.

تظاهرنمایندگان پارچه نوشته هایی را حمل می نمایند که در آن خواهان توقف استرداد آسانژ به آمریکا و آزادی شده اند. در بیشتر شعار نوشته ها، دهان بنیان گذار ویکی لیکس به نشان سکوت اجباری، با پرچم آمریکا بسته شده است.

یکی از معترضان که به صورت نمادین لباس نارنجی زندانی ها را پوشیده، دو شعارنوشته در دست دارد که روی یکی نوشته است: آسانژ را آزاد کنید و جنایتکاران جنگی را زندانی کنید. افشاکردن جنایات جنایت کاران جرم نیست؛ واقعیت هرگز نباید مسکوت گردد.

معترض دیگری نیز که ماسک دونالد ترامپ را برچهره داشت، شعارنوشته ای را حمل می کرد که به کنایه نوشته است: حقیقت گویی شما را به زندان می اندازد.

فرایند محاکمه آسانژ، دوشنبه پنجم اسفندماه در دادگاه انگلیس شروع خواهد شد.

وزیر کشور انگلیس سال گذشته با درخواست آمریکا برای استرداد او به این کشور موافقت کرد اما با اعتراض آسانژ، پفراینده برای تصمیم گیری به دادگاه ارجاع شد.

هفته گذشته جان مک دانل وزیر دارایی کابینه در سایه به عنوان نخستین سیاستمدار انگلیسی، با آسانژ در زندان ملاقات کرد. او پس از این ملاقات که حدود دو ساعت به طول انجامید، محاکمه آسانژ در انگلیس را مهم ترین محاکمه سیاسی در یک نسل خواند و یادآور شد، او بنا به دلایل سیاسی و اینکه حقیقت حوادث جنگ را افشا کرد محاکمه می گردد.

مک دانل در گفت وگو با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که بنیان گذار ویکی لیکس بتواند دادگاه را برای عدم استرداد او به آمریکا متقاعد کند.

این سیاستمدار انگلیسی توضیح داد، حق درخواست استرداد نباید برای اهداف سیاسی مورد استفاده قرار گیرد.

هفته گذشته نیز جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس خواهان توقف استرداد آسانژ به آمریکا شد. او در سخنانی در مجلس عوام هشدار داد که اقدام انگلیس سنت خطرناکی علیه روزنامه نگاران ایجاد می نماید.

کوربین از نخست وزیر انگلیس خواست با گزارش مجلس که به شورای اروپا فرستاده خواهد شد، موافقت کند. طبق آن گزارش، باید با این استرداد مخالفت و به دلیل منافع همه، از حقوق روزنامه نگاران و افشاگران حمایت گردد.

بوریس جانسون در پاسخ گفت: من از هیچ پفراینده تعیینی اسم نمی برم، اما بدیهی است که باید از حقوق روزنامه نگاران و افشاگران حمایت گردد و این دولت از این رویکرد پیروی خواهد نمود.

آسانژ 48 ساله از آوریل (فروردین) گذشته تا به امروز در زندان انگلیس تحت تدابیر امنیتی شدید بسر می برد.

گروهی از پزشکان و روانشناسان هفته پیش در نامه ای سرگشاده به دولت های انگلیس و استرالیا نسبت به شرایط سلامتی او ابراز نگرانی نموده و هشدار دادند که او ممکن است در زندان تلف گردد.

آسانژ در سال 2010 با استفاده از تارنمای ویکی لیکس، اسناد دیپلماتیک و نظامی طبقه بندی شده را درباره اقدامات آمریکا در بمباران عراق و افغانستان افشا کرد که برای دولت ایالات متحده شرم آور بود.

از آن موقع به بعد، آسانژ گرفتار پیگردهای قضایی بوده و اکنون با کوشش واشنگتن برای استرداد او از انگلیس به آمریکا روبرو است. اتهام او در آمریکا نقض قانون جاسوسی است که می تواند به صدور حبس 175 سال در زندان آمریکا منجر گردد.

ایمیل های شورای ملی دموکرات که هک شده بود، در سال 2016 در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توسط ویکی لیکس منتشر شد و نقش تعیین نماینده ای در شکست هیلاری کلینتون نامزد حزب دمکرات داشت.

2023

منبع: ایرنا
انتشار: 19 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 840

به "خبرنگاران تظاهرات طرفداران آسانژ در لندن؛ مخالفت با استرداد به آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تظاهرات طرفداران آسانژ در لندن؛ مخالفت با استرداد به آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید