خبرنگاران رشد اقتصاد آسیای در حال توسعه سال جاری پس از 6 دهه منفی می گردد

به گزارش مجله رویای کره ای، تهران - خبرنگاران - بانک توسعه آسیا در گزارش جدید خود برآورد کرد: اقتصاد کشورهای در حال توسعه آسیا در سال 2020 میلادی برای اولین بار در مدت نزدیک به 6 دهه گذشته کوچک خواهد شد و این کشورها رشد منفی را تجربه می نمایند.

خبرنگاران رشد اقتصاد آسیای در حال توسعه سال جاری پس از 6 دهه منفی می گردد

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری چینی شینهوا ، بانک توسعه آسیا مستقر در مانیل پایتخت فیلیپین در نسخه به روز شده گزارش دورنمای توسعه آسیایی 2020 که روز گذشته منتشر شد پیش بینی نموده که فراوری ناخالص داخلی (GDP) آسیای درحال توسعه در امسال میلادی به میزان 0.7 (هفت دهم) درصد کوچک گردد که این اولین رشد اقتصادی منفی در این منطقه از اوایل دهه 1960 تا کنون به شمار می رود.با این حال احیای اقتصادی با بهبود فعالیت ها در پی رکودهای ناشی از شیوع کرونا در سال آینده میلادی ازسر گرفته خواهد شد.

گزارش بانک توسعه آسیا حاکی است : رشد اقتصادی این منطقه در سال آینده میلادی به 6.8 درصد خواهد رسید که یک علت آن مقایسه نرخ رشد سال آینده با شرایط ضعیف اقتصادی امسال است. با این حال نرخ رشد سال آینده نیز همچنان پایین تر از پیش بینی های دوره پیش از شیوع کرونا خواهد بود و از این رو احیای اقتصادی تنها یک احیای جزئی خواهد بود نه کامل.

بر این اساس پیش بینی می گردد که سه چهارم کشورهای منطقه شامل کشورهایی مانند سنگاپور ، تایلند، هند و فیلیپین در امسال میلادی رشد اقتصادی منفی خواهند داشت.

یاسوکی ساوادا اقتصاددان ارشد بانک توسعه آسیایی در یک نشست توضیحی مجازی گفت: بسیاری از اقتصادهای منطقه آسیا - اقیانوسیه می توانند راستا دشواری برای رشد اقتصادی برای مدت باقی مانده سال 2020 انتظار داشته باشند. وی اظهار داشت که تهدید اقتصادی ناشی از شیوع کرونا همچنان قوی است چرا که تمدید موج اول شیوع یا موج های جدید شیوع کرونا ممکن است منجر به تدابیر و محدودیت های بیشتری گردد.

ساوادا اضافه کرد: گام های مداوم و هماهنگ برای پرداختن به مساله شیوع کرونا با تمرکز سیاست ها بر محافظت از جان و زندگی مردم و تضمین بازگشت ایمن به کار و ازسرگیری فعالیت های اقتصادی ، برای احیای اقتصادی جامع و پایدار در این منطقه حائز اهمیت حیاتی خواهد بود.

گزارش بانک آسیایی براین موضع تاکید دارد که تداوم شیوع کرونا بزرگترین ریسک برای دورنمای رشد اقتصادی منطقه در امسال و سال آینده است. دولت های آسیایی برای کاهش این خطر پاسخ های گسترده ای در زمینه سیاست ها از جمله بسته های حمایتی به ارزش حدود 3.6 تریلیون دلار معادل حدود 15 درصد از فراوری ناخالص داخلی منطقه مطرح نموده اند. سایر ریسک های اقتصادی ناشی از تنش های ژئوپلتیک و نیز آسیب پذیری های اقتصادی نیز وجود دارد.

کارشناسان ارشد بانک توسعه آسیا در عین حال پیش بینی کردند که کشور چین در امسال رشد مثبت خواهد داشت. چین که ویروس کرونا اولین بار در آنجا گزارش شد تنها کشوری است که انتظار می رود رشد اقتصادی مثبتی داشته باشد هرچند نرخ رشد این کشور نیز بسیار پایین تر از سطح عادی خواهد بود. نرخ رشد اقتصادی چین در امسال 1.8 درصد و برای سال آینده 7.7 درصد پیش بینی شده است. ابتلا به کرونا در کشور چین به نظر می رسد که تحت کنترل قرار گرفته است و این درحالی است که شیوع کرونا هند در حال گسترش است و هند به مرکز شیوع در آسیا تبدیل شده و بیش از 4.8 میلیون مورد ابتلا گزارش شده است.

گزارش کارشناسان بانک مذکور در خصوص کشور هند جایی که محدودیت های اعمال شده و قرنطینه ها موجب رکود فعالیت ها و هزینه های تجاری و مصرفی شده، حاکی است که فراوری ناخالص داخلی این کشور به میزان بی سابقه 23.9 درصد در سه ماهه اول سال اقتصادی کاهش یافته و پیش بینی می گردد که در کل سال اقتصادی 2020 به میزان 9 درصد کوچک گردد اما در سال آینده به میزان 8 درصد احیا خواهد شد.

انتظار می رود که مناطق جزئی تر آسیای در حال توسعه در امسال رشد منفی داشته باشند بجز آسیای شرقی که پیش بینی شده در امسال 1.3 درصد رشد مثبت داشته باشد و در سال آینده هم تا 7 درصد بهبود یابد.

بعضی اقتصادهای متکی به تجارت و گردشگری بخصوص در منطقه اقیانوسیه و جنوب آسیا حتی در امسال کوچک شدن دو رقمی اقتصاد را نیز تجربه خواهند کرد. پیش بینی ها حاکی است که بسیاری از کشورهای آسیای در حال توسعه سال آینده بهبود خواهند یافت بجز بعضی اقتصادهای منطقه اقیانوسیه .

نرخ پیش بینی تورم برای آسیای در حال توسعه در گزارش جدید بانک توسعه آسیا کاهش یافته و به 2.9 درصد رسیده در حالی که این رقم در گزارش ماه آوریل به علت تداوم قیمت پایین نفت و تقاضای ضعیف اقتصادی 3.2 درصد پیش بینی شده بود. انتظار می رود که نرخ تورم در سال آینده میلادی باز هم کاهش یابد و به 2.3 درصد برسد.

به گزارش سی ان بی سی ، در خصوص آسیای جنوب شرقی پیش از این پیش بینی شده بود که امسال رشد 1 درصدی داشته باشد اما اکنون برآوردهای جدید حاکی است که اقتصاد این منطقه 3.8 درصد کوچک گردد و هر کدام از کشورهای تایلند ، فیلیپین و سنگاپور کاهش رشد بیش از 6 درصدی را تجربه خواهند کرد. فیلیپین و اندونزی بیشترین شمار مبتلایان به کرونا را در بین کشورهای جنوب شرقی آسیا گزارش داده اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 آبان 1399 بروزرسانی: 7 آبان 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1239

به "خبرنگاران رشد اقتصاد آسیای در حال توسعه سال جاری پس از 6 دهه منفی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رشد اقتصاد آسیای در حال توسعه سال جاری پس از 6 دهه منفی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید