خبرنگاران سه کیلومتر تا گردنه ای خطرناک برای دسترسی به آموزش مجازی

به گزارش مجله رویای کره ای، شیراز- خبرنگاران- با وجود کوشش های گسترده برای ارتقای زیرساخت های ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق روستایی طی سالیان اخیر، بعضی دانش آموزان روستاهای فارس این روزها که شیوع بیماری کرونا مدارس را به تعطیلی کشانده است، به دردسر افتاده اند.

خبرنگاران سه کیلومتر تا گردنه ای خطرناک برای دسترسی به آموزش مجازی

مشکلاتی که 200 دانش آموز روستای دوهزار نفره دشتک از توابع مرودشت در شمال شیراز، با آن روبرو اند تنها گوشه ای از کمبودهای ارتباطی در روستاها برای آموزش است.

اهالی این روستا برای دریافت اینترنتی فایل های آموزشی یا جست وجویی ساده در فضای وب ناچارند رنج و خطر پیموندن سه کیلومتر راه را تا گردنه دشتک به جان بخرند، جز این، طی این راستا و تجمع عده ای از دانش آموزان و والدین آن ها با رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی که ضرورت مهار کروناست هم خوانی ندارد.

به گفته یکی از دانش آموزان این منطقه، بیشتر خانواده ها دامدارند و والدین همه دانش آموزان نمی توانند آن ها را هر روز همراهی نمایند.

یکی دیگر از اهالی این روستا می گوید برای جست وجوی مطلبی در اینترنت باید حتما تا این منطقه خطرناک بیایند و با آنکه شورا و دهیاری روستا مکاتباتی درخصوص ایجاد زیرساخت های اینترنتی نموده اند تا به امروز امکان آن میسر نشده است.

این در حالی است که روستای حصار در چهار کیلومتری دشتک از پوشش اینترنتی برخوردار است.

در این شرایط وظیفه ارسال بسته های آموزشی تدارک دیده شده بر عهده راهبران آموزشی است. آنان که در گذشته با عنوان معلمان راهنما شناخته می شدند و به همه مناطق روستایی سرکشی می نمایند و بر امر آموزش نظارت دارند.

براساس اعلام فرهاد اسماعیلی، مدیرکل آموزش و پرورش فارس در حال حاضر 491 آبادی به اینترنت با کیفیت مناسب دسترسی ندارند که در دل آن ها هزار و 34 مدرسه و 23هزار دانش آموز به این زیرساخت اساسی برای تداوم آموزش احتیاجمندند؛ همچنین دسترسی به شبکه های دیجیتال از جمله شبکه آموزش نیز در همه نقاط فارس به آسانی میسر نیست و 174 آبادی شامل 250 مدرسه و 5هزار و 500 دانش آموز نیز از این راه چاره آموزشی محروم اند. نداشتن دسترسی به تلفن ثابت نیز در 433 آبادی، هزار و 87 مدرسه مشکل آفرین است و باز هم راه های دسترسی به دانش آموزان را سخت می نماید.

وی در جلسه شورای آموزش و پرورش فارس خواهان گسترش شبکه تلفن سیمی در مناطق روستایی، گسترش اینترنت بی سیم و همراه در مناطق محروم، اختصاص پهنای باند و حجم رایگان برای استفاده از سرورهای آموزشی آموزش و پرورش و اختصاص پهنای باند و ترافیک رایگان برای تلفن همراه اولیای دانش آموزان روستایی شد.

در همین زمینه معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس در گفت وگو با خبرنگاران بیان داشت: آموزش و پرورش فارس با ضبط برنامه های شبکه های آموزش و ارائه آن ها در قالب لوح فشرده به دانش آموزان مناطق کمتربرخوردار استان و مناطق دوردست روستایی برای دسترسی عادلانه به محتوای آموزشی کوشش می نماید.

محمد فیاض پور ابراز داشت: این بسته های آموزشی به صورت هفتگی ارسال می گردد و تعداد آن بسته به احتیاج منطقه تامین می گردد؛ افزون بر این، معلمان موظف هستند با تماس تلفنی با یکایک دانش آموزان از شرایط درسی آنان آگاه شوند؛ همچنین درسنامه هایی نیز در قالب جزوه تهیه و به وسیله راهبران آموزشی به مناطق ارسال می گردد.

وی با بیان اینکه تداوم آموزش ها و نیز برطرف احتیاجها با اتکا به امکانات موجود و توسعه آن ها، در کارگروه فضای مجازی آموزش و پرورش فارس مد نظر است، گفت: در این حوزه تعدادی از فرهنگیان خبره در زمینه آموزش دروس مختلف فایل تصویری آموزش خود را برای همکاران، دانش آموزان و اولیا و به منظور بهره گیری در پیامرسان های داخلی در اختیار قرار می دهند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس ابراز داشت: جز این ها ایجاد کانال ها و گروه ها و نیز برخورداری از شبکه شاد هم برای گروهی از دانش آموزان که از امکانات اینترنتی برخوردارند، استفاده می گردد؛ همچنین آنالیز تکالیف به صورت آنلاین در بعضی مدارس نواحی چهارگانه شیراز انجام می گیرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 992

به "خبرنگاران سه کیلومتر تا گردنه ای خطرناک برای دسترسی به آموزش مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سه کیلومتر تا گردنه ای خطرناک برای دسترسی به آموزش مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید