خبرنگاران نسل چهارم اعتباربخشی بیمارستانی بر چشم پوشی نکردن از خطاها تاکید دارد

به گزارش مجله رویای کره ای، تهران- خبرنگاران- مدیرکل اداره نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: نسل چهارم اعتباربخشی بیمارستانی بر چشم پوشی نکردن از خطاها تاکید دارد. در نتیجه عدم ارسال گزارشات وقایع ناخواسته حیات ظرف مدت 6 ساعت از رخداد خطا منجر به واکنش جدی ستاد وزارت بهداشت در حوزه اعتباربخشی می گردد.

خبرنگاران نسل چهارم اعتباربخشی بیمارستانی بر چشم پوشی نکردن از خطاها تاکید دارد

به گزارش وزارت بهداشت، علی رضا عسگری روز چهارشنبه در همایش دوره ملی توانمندسازی روسای بیمارستان های دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور اضافه نمود: در مراکز درمانی باید گفتمان رایج شناخت خطا و گزارش خطای درمانی اجرا شده و به جای تنبیه فرد گزارش دهنده، بر علت یابی بروز خطا تاکید گردد. تضمین کیفیت خدمات سلامت به وسیله مدیریت پیشگیری از وقوع خطاهای پزشکی و حفظ ایمنی بیمار، مهمترین رسالت دفتر نظارت و اعتباربخشی محسوب می گردد.

وی ادامه داد: وقایع ناخواسته تهدید کننده حیات، مطابق با کمیته جهانی ثبت خطای درمانی در 28 مورد تببین شده اند. این وقایع نیازمند واکنش سریع و تحلیل ریشه ای وقایع است که چند اصل مهم از جمله گزارش دهی سریع و به موقع، ریشه یابی و تحقیق در زمینه علت رخداد حادثه به منظور جلوگیری از وقوع مجدد را شامل می گردد.

مدیرکل اداره نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: این اولین بار است که نظام جمع آوری خطا سازماندهی شده و با گذشت یک و نیم سال از ابلاغ بخشنامه وقایع ناخواسته حیات، موارد زیادی گزارش ثبت شده است و پرسنل درمانی تمامی مراکز ملزم به آشنایی و تسلط کامل بر این موارد هستند تا در صورت بروز سریعاً آن را گزارش دهند. بنابراین طبق آیین نامه، در صورت بروز خطا ظرف مدت 6 ساعت باید گزارش ها ارسال گردد. بعد از آن، مرکز ملزم به انجام ریشه یابی علت بروز خطا است. تحلیل ریشه ای این خطاها نیز با هدف شناسایی نواقص سازمانی و فرایندی و برطرف ایرادات با هدف ارائه خدمات ایمن است.

عسگری اضافه نمود: تمامی بندهای 28 گانه ابلاغی مربوط به این موارد، فرآیندی و مدیریتی است و بستگی اقتصادی در آن وجود ندارد و نمی توان کمبود منابع اقتصادی را با آن گره زد.

وی اعلام کرد: به وسیله پورتال ثبت خطا، تعداد، خطاهای گزارش شده دانشگاه ها و وضعیت مراکز تحت نظر آنها با جزییات قابل رصد است و می توان گزارش مختلفی از این داشبورد دریافت کرد.

عسگری گفت: دانشگاه های علوم پزشکی خراسان رضوی، ارومیه، شیراز، کردستان، اهواز، گیلان، تبریز و کرج در زمینه ثبت خطا، عملکرد بهتری داشته اند. در سه ماه آینده، کارگاه های آموزشی تحلیل ریشه ای خطا در قطب های کشوری برای تمام فوکال پوینت های بیمارستانی و جراحی محدود دولتی و خصوصی برگزار می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 232

به "خبرنگاران نسل چهارم اعتباربخشی بیمارستانی بر چشم پوشی نکردن از خطاها تاکید دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نسل چهارم اعتباربخشی بیمارستانی بر چشم پوشی نکردن از خطاها تاکید دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید