دخمه زرتشتیان در چه وضعیتی واقع شده است؟

به گزارش مجله رویای کره ای، خمه یا برج خاموشان مکانیست که زرتشتیان، مردار آدمیان را که بنا بر عقاید آن ها نجس و پاریار است در آن می گذاردند تا گوشت مردار توسط درندگان و پرندگان خورده گردد آنگاه باقی مانده استخوان ها را درون چاه میانه دخمه انبار می کردند. بنابر عقاید زرتشتیان دفن مردار موجب آلودگی عنصر مقدس خاک می شد و گفتنی است که در دین زرتشتیان بی تابی برای مرگ عزیزان شدیداً منع شده است.

دخمه زرتشتیان در چه وضعیتی واقع شده است؟

طی امسال در مجموعه دخمه زرتشتیان یزد، مرکز اطلاع رسانی گردشگری و فروش صنایع دستی ساخته می گردد.

دخمه زرتشتیان را با نام برج خاموشان و برج سکوت نیز می شناسند. این دخمه در 15 کیلومتری جنوب شرقی یزد در حوالی منطقه صفائیه و روی یک کوه رسوبی و کم ارتفاع به نام کوه دخمه قرار گرفته است.

این دخمه زیر نظر انجمن زرتشتیان یزد فعال است و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد بر فعالیت ها و مرمت هایی که در آن انجام می گردد، نظارت دارد.

مصطفی فاطمی درخصوص وضعیت کنونی این میراث ملی گفت: دخمه زرتشتیان از دو بخش دخمه ها و خیله ها تشکیل شد. خیله ها به دلیل بارندگی و شرایط جوی، دچار آسیب شده اند و حتی سقف بعضی از آن ها نیز ریخته است، از این رو ترجیح می دهیم که بازدیدنماینده به سمت خیله ها نرود. چند خیله که در راستا بازدید از دخمه ها قرار گرفته است را مرمت نموده ایم و بازدیدنمایندگان می توانند از این آثار دیدن نمایند. معمولا هم گردشگران به سمت خیله های اطراف نمی روند و اگر بروند به آن ها تذکر داده می گردد.

او در ادامه از ساخت پله برای رسیدن به بخش بالایی دخمه اطلاع داد و گفت: تا سال گذشته برای رسیدن به استودان های بالای دخمه، گردشگران باید از شیب تند کوه بالا می رفتند. این امر حتی موجب آسیب رسیدن به گردشگران و شکسته شدن دست و پاهای آن ها شده بود، اما حدود یک سال و نیم است که پله های سنگی را جایگزین شیب تند کوه نموده ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد یادآور شد: مجموعه دخمه زردتشتیان تا چندی پیش تنها دو سرویس بهداشتی داشت که وضعیت نامناسبی داشتند و با خشت و گل ساخته شده بودند. طی سال گذشته سرویس های بهداشتی مناسبی را در این مکان ساختیم. البته ممکن است در زمان های کم مسافر رسیدگی کمتری صورت بگیرد، چرا که بیشتر تمرکز به مرمت اختصاص پیدا می نماید. سعی ما برآن است تا ایرادات موجود را برطرف کنیم و تذکرات لازم را خواهیم داد.

فاطمی از ساخته شدن مرکز اطلاع رسانی گردشگری و مرکزی برای فروش صنایع دستی اطلاع داد و گفت: با توجه به درآمد مجموعه، سعی می گردد هر سال بخشی از مسائل برطرف گردد. چنانکه طی سال های گذشته باتوجه به اولویت بندی مشکل حصارکشی، پله ها و سرویس بهداشتی حل شد و اکنون هم درصدد برطرف مسئله اطلاع رسانی و فروش اغذیه و صنایع دستی هستیم.

منبع: ایلنا

منبع: همگردی
انتشار: 22 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 267

به "دخمه زرتشتیان در چه وضعیتی واقع شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دخمه زرتشتیان در چه وضعیتی واقع شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید