دمای استاندارد و مناسب محیط خانه و کار

به گزارش مجله رویای کره ای، درجه حرارت پوست برخلاف درجه حرارت مرکزی با درجه حرارت محیط اطراف، بالا و پایین می رود. در توانایی پوست برای دفع گرما به محیط اطراف، درجه حرارت آن اهمیت فراوانی دارد. هیچ رقم واحدی را نیز نمی توان به عنوان درجه حرارت طبیعی پوست در نظر گرفت.

دمای استاندارد و مناسب محیط خانه و کار

به گزارش خبرنگاران به نقل از نمناک، تا حالا شده در اتاق پذیرایی منزل یا محل کارتان با وجودی که اول صبح است و شما هم تازه از خواب بیدار شده اید، احساس خستگی کنید؟ احتمالا نمی دانستید که یکی از مهم ترین عوامل بروز خستگی و افت کارایی، دمای محیطی است که در آن زندگی یا کار می کنیم.در این بخش در خصوص دمای استاندارد و مناسب محیط خانه و کار بیشتر صحبت می کنیم.

دمای استاندارد و مناسب محیط خانه و کار

دمای خیلی گرم یا خیلی سرد سبب بروز ناراحتی های جسمی و روانی می گردد و کارایی را مختل می نماید. کار کردن در محیط خیلی گرم سبب خستگی، سردرد و کرختی بدن می گردد. محیط سرد نیز باعث کاهش حساسیت و گزگز انگشتان می گردد.

دمای هوای اتاق و حتی رطوبت آن در سلامت و احساس شادابی و نشاط ما بسیار تاثیرگذار است.

زندگی یا کار در محیطی با رطوبت زیر 30 درصد می تواند سبب خشکی پوست، سوزش چشم و ناراحتی های تنفسی گردد. زندگی یا کار در محیطی با رطوبت بالا نیز می تواند باعث رشد انواع قارچ ها در محیط گردد و احتمال ابتلایمان را به انواع آلرژی افزایش دهد.

بنابراین تنظیم دما و رطوبت محیط کار و منزل اهمیت فوق العاده ای دارد.

دمای 20 تا 22 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی 40 تا 65 درصد برای فصل تابستان توصیه می گردد.

درجه حرارت بافت های عمقی بدن چه قدر است؟

درجه حرارت بافت های عمقی بدن که درجه حرارت مرکزی نامیده می گردد، در تمام اوقات به طور دقیق در محدوده 37 درجه سانتی گراد به علاوه یا منهای 6/0 درجه سانتی گراد (به استثنای مواقعی که تب داریم) ثابت می ماند.

درجه حرارت پوست چه قدر است؟

درجه حرارت پوست برخلاف درجه حرارت مرکزی با درجه حرارت محیط اطراف، بالا و پایین می رود. در توانایی پوست برای دفع گرما به محیط اطراف، درجه حرارت آن اهمیت فراوانی دارد. هیچ رقم واحدی را نیز نمی توان به عنوان درجه حرارت طبیعی پوست در نظر گرفت. دمای متوسط هنگام اندازه گیری از راه دهان معمولا 7/36 تا 37 درجه سانتی گراد بالاتر از این رقم در نظر گرفته می گردد.

چرا دمای پوست تغییر می نماید؟

دمای بدن در جریان فعالیت عضلانی افزایش می یابد و متناسب با تغییرات دمای محیط اطراف نیز تغییر می نماید؛ زیرا مکانیسم های تنظیم کننده دما صددرصد کامل نیستند. هنگامی که بر اثر فعالیت عضلانی، گرمای بیش از حدی فراوری می گردد، دما می تواند به طور موقت از 3/38 تا 40 درجه سانتی گراد بالا رود و برعکس، هنگامی که بدن در معرض سرمای شدید قرار می گیرد، می تواند به مقادیر زیر 7/36 درجه سانتی گراد سقوط کند.

بهترین دمای استاندارد و مناسب محیط خانه و کار

20 اتاق غذاخوری

22 حمام

18اتاق خواب

21 اتاق نشیمن

16 اتاق هال، ورودی اتاق

16راهرو

18چایخانه و کافی شاپ

21رختکن

18تالار تئاتر

18کارخانه ها

16کارخانه (کارهای سبک)

13کارخانه (کارهای سنگین)

15 استادیوم

18سالن همایش

20 کلاس درس

21 اتاق هتل

20آزمایشگاه

20سالن جلسات و سخنرانی

20کتابخانه

18اماکن عمومی و مساجد

20موزه

20 اداره

24سالن نمایش

18رستوران

18مغازه

15کتابفروشی

27 استخر

18اتاق انتظار

18اتاق بیماران بستری

16انبار کالا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 دی 1399 بروزرسانی: 1 دی 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1354

به "دمای استاندارد و مناسب محیط خانه و کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دمای استاندارد و مناسب محیط خانه و کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید