زمانی که شفافیت نباشد امضا های طلایی رونق می گیرد

به گزارش مجله رویای کره ای، یک مقام مسئول در صنعت قطعه سازی، مشکل صنعت خودرو را عدم شفافیت دانست و گفت: زمانی که شفافیت وجود نداشته باشد، امضا های طلایی رونق می گیرد و اطلاعات در صنعت خودرو گم می گردد.

زمانی که شفافیت نباشد امضا های طلایی رونق می گیرد

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، امیرحسین جلالی نایب رئیس انجمن همگن قطعه سازان امروز در میزگرد صنعت خودرو که در دانشکده مکانیک دانشگاه تهران برگزار گردید، گفت: سوالات زیادی در رابطه با صنعت خودرو و قطعه سازی وجود دارد، اما به نظر می رسد که مشکل اصلی صنعت خودرو نداشتن یک نقشه راه معین است.

وی اضافه کرد: تا زمانی که صنعت خودروی ایران نقشه راه معینی نداشته باشد، سازوکار رسیدن به اهداف را در آن نمی توان معین کرد، چه رسد به اینکه به این اهداف دست یافت.

به گفته جلالی، از ابتدای انقلاب تا به امروز صنعت خودروسازی درگیر دو نوع تفکر بوده است به این معنا که یک گروه خواهان ساخت یک خودرو از صفر تا صد بوده و خودکفایی در صنعت خودروسازی را دنبال می کردند، اما به هر حال رسیدن به چنین هدفی سرمایه گذاری کلانی احتیاج دارد تا بتوان پلتفرم را به الگوی اقتصادی رساند.

وی گفت: رویکرد دیگر آن بود که یک صنعت قطعه سازی داشته باشیم تا با مزیت هایی همچون نیروی کار ارزان و انرژی مقرون به صرفه در کنار مزیت های جغرافیایی بتوان با شرکت های بزرگ جهان جوین شد و به زنجیره تأمین خودروسازان خارجی رسید.

از پول نفت ناامید شویم، قطعه سازی جان می گیرد

این مقام مسئول در صنعت قطعه سازی اعلام نمود: اینجا است که اگر صنعت قطعه سازی ایران به زنجیره تأمین قطعات در جهان متصل گردد به لحاظ ارزی تراز مثبتی خواهد داشت و تمام حرف و حدیث ها در صنعت قطعه سازی و خودروسازی به خاتمه می رسد؛ چرا که هم اکنون بیشترین انتقاد آن است که صنعت خودرو ارز کشور را استفاده نموده و خودروی باکیفیت فراوری نمی کند.

وی ادامه داد: زمانی که کشور 90 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات نفتی می فروخت کسی به فکر این نبود که صنعت قطعه سازی را توسعه دهد، پس سرمایه گذاری به سوی واردات خودرو حرکت کرد، اما اگر صادرات نفت متوقف گردد، توجه ها به سمت صادرات و فراوری داخل جلب می گردد که این خود شرایط مناسبی را برای صنایع کشور رقم می زند.

وی اعلام نمود: حرکت الاکلنگی به سمت فراوری یا واردات هیچ وقت صنایع کشور را به صندلی معینی نخواهد رساند به خصوص اینکه یکی از سازوکار های رسیدن به هدف فراوری برتر پارامتر های نیروی انسانی است که باید به دقت به آن توجه کرد.

جلالی ادامه داد: دو سال قبل شرکت پژو و نیز سیتروئن به ایران آمدند و تقاضا کردند که در ایران خودرو بسازند حتی سایپای کاشان را نیز خریداری نموده و از یکسری قطعه سازان بازدید عمل آوردند، اما پس از دو سال صنعت خودروی ایران را رها نموده و جا گذاشتند، در حالی که بعضی قطعه سازان در همین فضا دست به تحکیم فراوری داخلی و قطعاتی زدند که این دو شرکت خودروساز آن ها را طلب می کردند.

این فعال صنعت قطعه سازی اعلام نمود: فرق فراورینماینده با تاجر آن است که همه دارایی های یک فراورینماینده با پیچ و رول پلاک به زمین وصل است، ولی تاجر سرمایه ای در گردش دارد و می تواند با پول خود گردش ایجاد کند که به هر حال باید این شرایط را نیز برای بخش فراوری لحاظ کرد.

وی گفت: بزرگترین مشکل ما در صنعت خودرو شفافیت است و وقتی شفافیت نباشد اطلاعات گم شده و دارندگان امضای طلایی قوت می گیرند.

همچنین در این نشست تخصصی، حسن قره ای مدیر سابق تحقیقات یکی از خودروسازان نیز گفت: در جهان 2 میلیارد و 400 میلیون دستگاه خودرو تردد می نمایند و در جایی صنعت خودرو پیروز شده که دولت و مجلس توانسته اند با تدابیر لازم، نرخ تورم و بهره بانکی را کاهش دهند تا شرکت ها علاوه بر جذب سهامدار، منابع اقتصادی ارزان در اختیار داشته و به فراوری تزریق نمایند.

وی اضافه کرد: صنعت خودرو چهارمین صنعت بزرگ جهان است که رشد و توسعه آن به طور قطع به تحقیق و توسعه وابسته است، این در شرایطی است که در میان 20 شرکت اول جهان که هزینه تحقیق و توسعه بالایی دارند، 6 خودروساز به چشم می خورد.

وی اعلام نمود: دولت ها در جهان با صنعت خودرو به شکلی رفتار نموده اند که 600 میلیارد دلار درآمد در 26 کشور اول صنعت خودروی جهان برای دولت حاصل گردد که به هر حال این امر نشان می دهد صنعت خودرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 713

به "زمانی که شفافیت نباشد امضا های طلایی رونق می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمانی که شفافیت نباشد امضا های طلایی رونق می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید