سبزی آش دوغ شهرهای مختلف شامل چیست؟

به گزارش مجله رویای کره ای، سبزی آش دوغ بسته به این که آش دوغ مربوط به کدام یک از شهرهای ایران باشد، متفاوت است. یکی از موادی که در طعم و مزه آش دوغ تاثیر زیادی دارد سبزی آن است. در این مقاله با انواع آش دوغ و سبزی مورد استفاده در این غذای محلی آشنا خواهید شد.

سبزی آش دوغ شهرهای مختلف شامل چیست؟

اگرچه آش جزو ابتدایی ترین غذاهای مورد استفاده بشر بوده است ولی امروزه یکی از غذاهای کامل محسوب می گردد که می توان در آن از انواع مواد مغذی استفاده کرد. غذاهای سنتی بیان کننده فرهنگ هر کشور هستند و فرهنگ ما نیز سرشار از آداب غذایی متنوع است که باید مورد توجه قرار گیرد.

آش دوغ یک غذای سنتی و محلی است که در شهرهای مختلف ایران با مواد مختلف و به روش های متنوعی طبخ می گردد. سبزی این غذا بسته به ذائقه افراد و اینکه مربوط به کدام یک از شهرهای ایران باشد، متفاوت است. اگر مایلید با آش دوغ شهرهای مختلف ایران و سبزی مورد استفاده در هر یک آشنا شوید این مطلب را از دست ندهید.

انواع آش دوغ و سبزی مورد استفاده در آن

  • آش دوغ مازندران: از سبزی، دوغ، باقلا، آرد برنج، برنج، تخم مرغ، سیر، نمک، فلفل، و زردچوبه تهیه می گردد. سبزی آش دوغ مازندران شامل برگ و ساقه چقندر، گشنیز و نعنا است.
  • آش دوغ تبریز: از برنج، آرد برنج، نخود، دوغ، تخم مرغ، سبزی، گوشت چرخ نموده، پیاز، نمک، زردچوبه و فلفل تهیه می گردد. سبزی آش دوغ تبریز شامل تره، گشنیز، نعنا، سیر تازه و برگ سبز آن، و کمی شوید است.
  • آش دوغ اردبیل: از نخود، سبزی، دوغ ترش، برنج، نمک، فلفل و سیر تازه درست می گردد. سبزی آش دوغ اردبیل در بعضی از منابع تره، جعفری، شوید ذکر شده و در بعضی دیگر شامل تره، گشنیز، و برگ سیر است.
  • آش دوغ نواحی شمال غربی: از دوغ، سبزی، نخود، آرد برنج، برنج، گوشت چرخ نموده، پیاز، تخم مرغ، نمک و فلفل تهیه می گردد. سبزی آش دوغ نواحی شمال غربی شامل گشنیز، تره، سیر است.
  • آش دوغ کرمانشاهی: از گوشت، برنج، لپه، سبزی، دوغ بی نمک و غلیظ، نمک وزردچوبه، پیاز داغ، ، و تهیه می گردد. سبزی آش دوغ کرمانشاهی شامل تره، جعفری، گشنیز، اسفناج، شوید است.
  • آش دوغ همدان: از بلغور، دوغ محلی، نخود، سبزی، و پیاز داغ تهیه می گردد. سبزی آش دوغ همدان شامل برگ چغندر و اسفناج است.
  • آش دوغ شیراز: از گوشت چرخ نموده، برنج، لپه، سبزی، دوغ، پیاز، روغن، نمک و زردچوبه تهیه می گردد. سبزی آش دوغ شیراز شامل شوید و نعنا خشک است.
  • آش دوغ کردستان: این آش در انواع مختلفی طبخ می گردد که یک نوع آن از نخود، برنج، دوغ گاز دار، تخم مرغ، آرد برنج، نمک و فلفل قرمز و فلفل سیاه، و نعنا داغ درست می گردد. سبزی این آش شامل گشنیز، برگ سیر، شوید، و اسفناج است (500 گرم سبزی پاک شده شامل 200 گرم گشنیز، 150 گرم اسفناج، 100 گرم برگ سیر، و 50 گرم شوید است). نوع دیگر از دوغ، سبزی، برنج یا بلغور تهیه می گردد و سبزی آن شامل برگ چغندر و نعنا است.
  • آش دوغ قزوین: از لوبیا چیتی، نخود، لوبیا قرمز، برنج، سبزی آشی، پیاز داغ، سیر، نعنا داغ، آویشن، گوشت قلم به همراه آب آن، سیر خام، دوغ قزوین (نوعی به همراه نمک)، روغن، نمک، فلفل، و زردچوبه تهیه می گردد. سبزی آش دوغ قزوین شامل تره، گشنیز، جعفری، اسفناج، و شوید است.
  • آش دوغ چهار محال و بختیاری: از برنج، جو، نخود، لوبیا، عدس، سبزی، پیاز داغ، دوغ ترش، نمک و فلفل تهیه می گردد. سبزی آش دوغ چهار محال و بختیاری شامل تره، اسفناج، گشنیز، جعفری، سیر کوهی، پونه کوهی، و نعنا است.
  • آش دوغ لری: از عدس، نخود، بلغور گندم، پیاز، سیر، سبزی، دوغ، نمک و فلفل و زردچوبه است. سبزی آش دوغ لری شامل اسفناج، و نعنا خشک است.
  • آش دوغ در بعضی از استان ها بدون سبزی و فقط با نعنا داغ طبخ می گردد.

گروه آشپزی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1423

به "سبزی آش دوغ شهرهای مختلف شامل چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سبزی آش دوغ شهرهای مختلف شامل چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید