شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی شاهرود به عملکرد معاونت آموزشی اعتراض کرد

به گزارش مجله رویای کره ای، شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ضمن انتشار بیانیه ای به عملکرد معاونت آموزشی این دانشگاه اعتراض کرد.

شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی شاهرود به عملکرد معاونت آموزشی اعتراض کرد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات رفتن به انگلیس برای تحصیل هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ضمن انتشار بیانیه ای به عملکرد معاونت آموزشی این دانشگاه اعتراض کرد.

متن بیانیه به توضیح زیر است:

بی توجهی و به رسمیت نشناختن کنندگان شورای صنفی یک دانشگاه عین بی توجهی به حقوق و مسائل دانشجویان یک دانشگاه می باشد و این توهین برای شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود قابل هضم وتوجیه نمی باشد.

کنندگان شورای صنفی، از جمله دانشجویان دغدغه مندی هستند که پس از برگزاری انتخابات شورای صنفی و مشارکت حدبیشتری دانشجویان انتخاب شده اند، دانشجویانی که از مشروعیت و مقبولیت بالایی برخوردار هستند تا با نقدها سازنده و همراه با پیشنهادات راهبردی موجب پیشرفت و ارتقا سیستم دانشگاه شوند. بی توجهی به کنندگان شورای صنفی عین بی احترامی به آراء دانشجویان و نادیده دریافت حقوق و مسائل آنان می باشد.

اکنون که کاسه صبر شورای مرکزی صنفی علوم پزشکی شاهرود از بی مسئولیتی و بی کفایتی معاونت آموزش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود (جناب آقای دکتر واحدی) لبریز شده است بدین وسیله اعلام میداریم که در طول دو دوره اخیر ایشان شورای صنفی را به هیچ وجه به حضور نپذیرفته اند و تعاملی با کنندگان رسمی دانشجویان برقرار نکرده اند به طوری که مکررا در مورد پیگیری مسائل کلان آموزشی مجبور به نامه نگاری با ریاست محترم دانشگاه (جناب آقای دکتر چمن) شده ایم تا مگر به زور و فشار ایشان اندکی مسائل و مسائل آموزشی دانشجویان توسط آموزش به چشم آید که البته به جز لطمه های آموزشی به دانشجویان و نارضایتی تعداد قابل توجهی از آنان نتیجه ای حاصل نگردید.

به عنوان مثال:

1. در اولین روز های پس از انتخاب شورای صنفی شانزدهم چندین نوبت کننده شورای صنفی در تابستان 97 با مراجعه به دفتر ایشان جهت دریافت وقت برای جلسه با این پاسخ مسئول دفتر پیشین وی روبرو شدند: (دکتر واحدی شورای صنفی را به حضور نمی پذیرند)

2. در جلسه 5 آذر 1397 که مجمع عمومی شورای صنفی با ریاست محترم، معاونین محترم، روئسای دانشکده ها و مدیران دانشگاه جلسه داشتند تنها غایب این جلسه دکتر واحدی بودند و باز هم جای خالی معاونت آموزش دانشگاه در جلسه ای با این اعتبار بالا حس می شد.

3. در مناظراتی که که در ماه مبارک رمضان 1398 به عنوان بخشی از برنامه های جشن رمضان ترتیب داده شده بود، ریاست محترم دانشگاه جناب آقای دکتر چمن و معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه جناب آقای دکتر آقایان در میان دانشجویان حضور یافته و تمام و کمال جوابگوی دغدغه ها و سوالات دانشجویان بودند این درحالیست که علیرغم دعوت رسمی باز هم معاونت آموزش دانشگاه در میان دانشجویان حضور نیافته و نسبت به دغدغه های آموزشی دانشجویان بی توجهی کرده اند.

4. در تابستان 98 با نزدیک شدن به زمان جلسات اعتباربخشی با فرستادن ریاست دانشکده پزشکی به میان اینترن ها و استاجر ها و برگزاری جلسه توجیهی برای آنان سعی در توجیه مسائل آموزشی و زمان بر بودن تغییرات مورد نظر داشتند و با بیان این جمله که: (مسائل داخل خانه به بیرون از خانه نباید درز کند) سعی در خوب جلوه دادن شرایط آموزشی و زمان خریدن برای بعد از جلسات اعتبار بخشی داشتند که خوشبختانه دانشجویان مطلع علوم پزشکی شاهرود تمام موارد و اشکالات موجود را در کمال صداقت مطرح کرده و در همان جلسه نیز گلایه مندی خود را از عدم تعامل معاون آموزش دانشگاه با کنندگان شورای صنفی و دانشجویان اعلام نمودند.

5. پس از فشار های وارده از سوی ریاست دانشگاه (ارجاع نامه های شورای صنفی به معاونت آموزش) ایشان بازهم شخصا حاضر به شرکت در جلسات نشدند و موصوعات را به معاون خود جناب آقای دکتر خاکساری ارجاع میدادند که موارد مطرح شده یا در حوزه اختیارات ایشان نبوده و یا باید در جلسات آموزشی مطرح میگشته که بازهم نتیجه ای به نفع برطرف مسائل دانشجویان حاصل نگردیده است.

6. در آخرین جلسه ای که متعاقب نامه دبیر شورای صنفی دانشگاه در مورد پیشنهادات لازم به منظور جلوگیری از ابتلای دانشجویان به کووید 19 (طبق معمول به ریاست دانشگاه) به میزبانی معاونت آموزش دانشگاه با کنندگان شورای صنفی ترتیب داده شد که مجددا شخص ایشان در جلسه حضور نیافتند و مسئولین پایین دست را به جلسه فرستادند و باز هم طبق معمول در قبال نقدها مطرح شده جواب های توهین آمیزی، چون: (شما نمیفهمید!) و جواب های تکراری همچون:

-در حوزه اختیارات ما نیست

-مسائل مطرح شده به جا هستند، اما زمان ضروری است

-بستر درخواست شما فراهم نیست، به کنندگان رسمی دانشجویان داده شد.

یقین بدانید که اعضای شورای صنفی اگر تلاشی از جانب مسئولین در راستای احقاق حقوق دانشجویان انجام دهند به خوبی خواهند فهمید. پس لطفا در لابه لای شعارهایتان اندکی عمل چاشنی کارتان کنید.

نتیجه تدابیر غلط و عدم تعامل معاونت آموزش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود موجب بروز مسائل متعددی شده است که به بعضی از آنان اشاره می گردد:

عدم رضایت تعداد قابل توجهی از دانشجویان از نحوه برنامه ریزی آموزشی:

1. نحوه فراخوانی دانشجویان به دانشگاه با اولویت رشته تحصیلی به نحوی که پس از اتمام امتحانات و کارورزی های یک دانشکده به دانشکده بعدی اجازه ورود داده میگردد (در حالی که پیرو سخنان معاونت آموزش کل وزارت بهداشت اولویت فراخوانی باید با دانشجویان ترم آخر باشد تا برای ورود به سیستم نظام وظیفه به تعویق نیفتند)، اما طبق برنامه ریزی شوکه کننده آموزش دانشجویان گروه اخر (پیراپزشکی)

از نظر فارغ التحصیلی، ورود به نظام وظیفه؛ ثبت نام طرح و آزمون ارشد، نسبت به همقطاران خود در سایر دانشگاه ها چندین ماه عقب افتاده اند حال آنکه مسئول مربوطه چنین پاسخی می دهند که: (بالاخره در برنامه ریزی کلان تعدادی دانشجو ضرر خواهند دید)! این مصداق عینی ناعدالتی آموزشی تلقی می گردد.

2. عدم رضایت بیشتر دانشجویان استاجر در برنامه ریزی دوره های کارآموزان رشته پزشکی چه قبل کرونا و چه هنگام بازگشت مجدد کارآموزان رشته پزشکی در بازه شیوع کرونا به نحوی که به دروس ماژور این دانشجویان لطمه بزرگی وارد شده در حالی که با اندکی آینده نگری و استفاده از زمان اضافه تری که برای دروس مینور در ترم آینده در نظر گرفته شده این مشکل قابل تخفیف بود.

عدم رضایت بیشتر دانشجویان ازکیفیت آموزش مجازی به طوری که بعضی اساتید فقط فایل word یا power point آپلود کرده اند و حتی زحمت ضبط صدا یا ضبط فیلم را به خود نداده اند. بعضی نیز با تاخیر فراوان اقدام به بارگذاری مطالب مربوطه کرده اند که این دستاوردی جزلطمه آموزشی نخواهد داشت؛ که در این مورد نیز بی تدبیری و بی خیالی آموزش در تشویق و الزام اساتید به سوی آموزش مجازی بیش از پیش را مطرح می نماید.

عدم همکاری در دریافت تست تشخیصی pcr از دانشجویانی که نگران سلامتی خود و خوانواده های خود هستند با توجه به بازگشایی مرحله ای دانشگاه و قرار گیری دانشجویان در خوابگاه و محیط های بالینی.

عدم رسیدگی به موقع به مسائل رفاهی دانشجویان در سطح بیمارستان و علی الخصوص پاویون اینترن های بیمارستان امام حسین (ع) که علی رغم دوندگی های طولانی شورای صنفی در سطح بیمارستان و مسئولین آموزشی، تامین پیش پا افتاده ترین امکانات مورد احتیاج رفاهی پشت گوش انداخته می گردد. آن هم در شرایط حساس و پراسترس کنونی که مستلزم رعایت پروتکل های بهداشتی در سرتاسر محیط بیمارستان هستیم و حفظ سلامتی دانشجویان باید در اولویت امر قرار گیرد.

عدم برگزاری ارزشیابی مجازی در مقاطع و دروس تئوری که این امکان وجود دارد و احتیاج مبرمی به حضور آن دست از دانشجویان نمی باشد؛ تنها با این توجیه که شهر شاهرود فعلا در شرایط سفید قرار گرفته است در حالی که مراجعه موارد قطعی و مشکوک به کووید 19 که به بیمارستان مراجعه می کنند رو به افزایش می باشد و قرارگیری دانشجویان بالین و غیر بالین در یک خوابگاه میتواند موجب انتقال و شیوع این بیماری در میان دانشجویان گردد؛ و این در حالیست که پاسخ بعضی مسئولین آموزش به دانشجویان و خانواده هایی که با نگرانی تمام با دانشگاه تماس گرفته اند چیزی جز: (اگر نگران هستید حذف کنید) نبود

نگاه زننده از بالا به پایین مسئولین آموزش به دانشجویان خصوصا دانشجویان اینترن که مکررا گله مند شده اند:

1. فیکس نمودن اینترن های ماژور در اورژانس به نحوی که حتی اگر بیمار مرتبط نیز مراجعه نکرده باشد الزاما در هر ساعتی در اورژانس باید حضور داشته باشند در حالی که علی رغم وجود فضای فیزیکی مورد احتیاج؛ هیچگونه اتاق استراحتی نیز برای اینترن ها در اورژانس در نظر گرفته نشده و این خلاف حقوق اولیه اینترن ها می باشد.

2. با توجه به جو ایجاد شده متعاقب شیوع کووید 19 و نگرانی های بعد از آن در دانشگاه های سراسر دنیا؛ کشیک های اینترن ها به سمت سبک تر شدن میل میکند تا هم از لحاظ روانی و هم از نظر میزان روبروه با ویروس شرایط بهتری داشته باشیم

3. اما متاسفانه به گوش میرسد بعضی مدیران گروه ها و اساتید برخورد تند و سختگیرانه ای با اینترن ها داشته و با کوچکترین مسائل و کمترین تاخیر ها اینترن هارا تحت فشار قرار داده و بدون در نظر دریافت سقف کشیک اقدام به زدن کشیک اضافه و حتی تهدید به حذف روتیشن میکنند. در حالی که مکررا مشاهده شده است همان اساتید با تاخیر فراوان در کلاس و یا راند حضور میابند که ازین بابت آموزش توان الزام اساتید به حضور به موقع را ندارد و یا خواستار پیگیری این موضوع نمیباشند.

4. کنترل سرسختانه ورود و خروج دانشجویان صرفا جهت مستند سازی به جای آن که توجه به افزایش کیفیت آموزشی و الزام اساتید به حضور به موقع در کلاس و راند های آموزشی نکته ایست که حاکی از تغییر ارزش های آموزشی است.

5. عدم برگزاری شفاف انتخابات Edc و قرار دادن دانشجویان به صورت انتصابی

بدین وسیله اعضای شورای صنفی علوم پزشکی شاهرود پس از یک سال پیگیری جهت احقاق حقوق آموزشی دانشجویان که هرکدام به نحوی بی پاسخ مانده و یا پشت گوش انداخته شده اند و به علت سوتدبیر های معاونت آموزش کل دانشگاه علوم پزشکی شاهرود (جناب آقای دکتر واحدی) که در کفایت ایشان تردید ایجاد میکند نارضایتی خود را اعلام میداریم.

فلذا شورای مرکزی علوم پزشکی شاهرود هیچ گونه امیدی به اصلاح رویه مسئولین نداشته و صدور این بیانیه را تنها راه کار باقی مانده برای حل مسائل دانشجویان میداند. امید است مکاتبات با وزارت متبوع کارساز باشد و زمینه ساز اصلاح رفتار و تغییر رویه پیشین مسئولین آموزش گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1116

به "شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی شاهرود به عملکرد معاونت آموزشی اعتراض کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی شاهرود به عملکرد معاونت آموزشی اعتراض کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید