صعود ایران به رتبه دوم اقتصاد نوآوردر منطقه آسیای مرکزی و جنوبی

به گزارش مجله رویای کره ای، معاون مرکز مطالعات راهبری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: گزارش مجمع جهانی اقتصاد نشان می دهد ایران در هفت شاخص کلی و از بین 131 کشور جهان، رتبه 67 جهانی و رتبه دوم در اقتصاد نوآور در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی را به دست آورده است.

صعود ایران به رتبه دوم اقتصاد نوآوردر منطقه آسیای مرکزی و جنوبی

مجمع جهانی اقتصاد در تازه ترین گزارش خود برگرفته از نمایه نوآوری جهانی 2020 (GII 2020) که به بررسی کشورهای جهان از منظر نوآوری پرداخته، سه کشور برتر در هر منطقه را مشخص کرده است. در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی، ایران پس از هند و بالاتر از قزاقستان دومین کشور نوآور منطقه است. کشورهای سوئیس، سوئد، آمریکا، بریتانیا، هلند، دانمارک، فنلاند، سنگاپور، آلمان و کره جنوبی به ترتیب 10 کشور اول جهان در حوزه اقتصاد نوآورانه هستند.

این گزارش به شیوه علمی که مدنظر مجمع جهانی اقتصاد بوده کشورها را دسته بندی کرده و به بررسی آن ها پرداخته که بر اساس این دسته بندی، ایران جزو کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی قرار گرفته است.

معاون مرکز مطالعات راهبری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روز شنبه ضمن اشاره به این خبر به توضیح جزئیاتی پرداخت که در این گزارش حائز اهمیت است. قبل از بررسی جزئیات جذاب این گزارش، باید بدانیم فعالان حوزه آی. سی. تی، کسب و کارهای اینترنتی خصوصی و استارتاپ ها، در کنار دیگر بخش ها نظیر دانشگاه ها همگی تلاش کرده اند تا به این رتبه در جهان دست پیدا کنیم.

اما این جهش در حوزه اقتصاد نوآور را مدیون چه هستیم؟ بهزاد احمدی در پاسخ به این سوال می گوید: در شاخص های ورودی و خروجی که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است آموزش دانشگاهی رتبه 7، مالکیت فکری رتبه 13، پتنت های (ثبت اختراع) اورجینال رتبه 14، حجم و اندازه بازار داخلی رتبه 18، تولید دانش رتبه 25، تولید محصولات فناورانه رتبه 26، زیرساخت های عمومی رتبه 31، تحقیق و پژوهش رتبه 46، دسترسی آی. سی. تی. رتبه 39 و اندازه بازار داخلی رتبه 18 را کسب کرده ایم.

وی افزود: بابت موفقیت هایی که در حوزه آی. سی. تی و اقتصاد نوآورانه کسب شده است باید به وزارت ارتباطات تبریک گفت، چراکه این رتبه حاصل تلاش جدی چند سال اخیر آن ها در کنار دیگران در بسط اقتصاد دیجیتال و مبتنی بر فناوری های راهبردی نوظهور است.

معاون مرکز مطالعات راهبری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: گزارش مجمع جهانی اقتصاد برگرفته از گزارش معتبری است که هر ساله با همکاری سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، دانشگاه کرنل، و موسسه مدیریت بازرگانی اروپا (INSEAD) تدوین و منتشر می شود. برای بررسی و رتبه بندی اقتصادهای نوآور جهان در این گزارش، شیوه نامه خوبی تهیه شده است. بر اساس این شیوه نامه، دو زیرنمایه ورودی ها و خروجی ها تعریف شده است که میانگین آن ها، رتبه نوآوری جهانی کشورها را مشخص می کند.

او در توضیح این نمایه ها گفت: زیرنمایه بخش ورودی ها با پنج شاخص نهادها، سرمایه انسانی و تحقیق، کیفیت زیرساخت ها، تخصصی بودن بازار و تخصصی بودن کسب وکارها به بررسی کشورها می پردازد که نتایج آن نشان می دهد کدام عناصر اقتصاد ملی، فعالیت های نوآورانه را ممکن ساخته اند.

معاون مرکز مطالعات راهبری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بخش دوم مربوط به زیرنمایه بخش خروجی ها با دو شاخص بازده فناوری و دانش و بازده خلاقانه است که در آن ها خلق دانش و دارایی های فکری مورد ارزیابی قرار گرفته است. بر حسب این هفت شاخص که خود زیرشاخص های متعددی را در بر می گیرد 131 اقتصاد جهان بررسی شده و در این بین ایران رتبه 67 جهانی را کسب کرده است.

احمدی افزود: نکته حائز اهمیت رتبه خوب ایران در دو شاخص ورودی سرمایه انسانی و زیرساخت ها اعم از آی. سی. تی. و نیز دو شاخص خروجی تولید دانش و ارائه کالاها و خدمات خلاقانه است که در اینجا هم باز بخش آی. سی. تی و خدمات مبتنی بر آن نقش مهمی ایفا کرده اند.

وی اشاره کرد: با توجه به تحریم های شدید و فشار حداکثری اعمال شده علیه ایران که بیش از هر چیز بخش تحقیق و توسعه را تحت تاثیر قرار داده است، کسب این رتبه بسیار حائز اهمیت و دستاوردی برای کشور، نهادها، افراد و شرکت های دخیل است. بر خلاف رکود دیگر بخش های اقتصادی کشور، امسال اقتصاد دیجیتال توانسته با رشد خود، سهمی 6.5 درصدی از تولید ناخالص داخلی(GDP) را به خود اختصاص بدهد که هسته این اقتصاد دیجیتال و لایه پلتفرمی آن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعلق دارد و این رشد در رتبه دوم ایران تاثیر بسزایی داشته است.

معاون مرکز مطالعات راهبری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که رتبه دومی ایران در حوزه اقتصاد نوآور در منطقه رتبه خوبی است، افزود: در کنار نقاط قوت و رتبه کسب شده، نقاط ضعف متعددی به خصوص در شاخص های ورودی از جمله در بحث تخصصی بودن کسب وکار و بازار و فضای نهادی داریم که رفع آنها به تلاشی بزرگ تر در سطح حاکمیت نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، مجمع جهانی اقتصاد در تازه ترین گزارش خود برگرفته از نمایه نوآوری جهانی 2020 (GII 2020) به بررسی کشورهای جهان از منظر نوآوری پرداخته است. در این بررسی ایران توانسته رتبه دوم در منطقه را از آن خود کند. رتبه ای که در کسب آن بیش از هر چیزی فعالان حوزه ICT مثمرثمر بودند. ،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 آذر 1399 بروزرسانی: 24 آذر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1338

به "صعود ایران به رتبه دوم اقتصاد نوآوردر منطقه آسیای مرکزی و جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صعود ایران به رتبه دوم اقتصاد نوآوردر منطقه آسیای مرکزی و جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید