لایحه نو اندونزی برای گرفتن حق رسانه هایش از گوگل و فیس بوک
به گزارش مجله رویای کره ای، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، این اقدام با الهام از قانون مشابهی که در استرالیا وضع شده، انجام می گردد.
به گفته ونسسلاس مانگوت رئیس انجمن رسانه های سایبری اندونزی (AMSI) این اقدام با هدف تضمین وضع پرداخت مبالغی عادلانه به رسانه هایی صورت گرفته که اخبار و مقالات خبری تهیه می نمایند.
الگوریتم های شرکت های بزرگ فناوری تأثیر قابل توجهی روی عایدی رسانه های خبری دیجیتال دارند و روی مشخص مکان نشان دادن گزارش خبری در جستجوی گوگل و فید خبری فیس بوک نیز مؤثر هستند.
این لایحه خواهان آن است که سازمانی مذاکرات میان رسانه ها و شرکت های فناوری را انجام دهد و بعلاوه شرکت های بزرگ فناوری را ملزم می نماید تا اقدامات بیشتری برای فیلتر محتوای فریبکارانه انجام دهند.
به گفته امیر سوهرلان یکی از کارشناسان تبلیغات، حدود نیمی از عایدی تبلیغات دیجیتال اندونزی به فیس بوک و گوگل تعلق دارد.
استرالیا در ماه مارس قانونی وضع کرد که طبق آن فیس بوک و گوگل باید برای پرداخت هزینه به فراوری نمایندگان محتوای خبری، مذاکراتی انجام دهند.
منبع: خبرگزاری مهر