مرز بین المللی مهران فرصتی طلایی برای توسعه گردشگری ایلام

به گزارش مجله رویای کره ای، چند سالی است که زوار عتبات عالیات از استان ایلام می گذرند ولی متأسفانه تاکنون فکری به حال اقتصاد گردشگری و صنایع دستی این دیار نشده است. ایلام، استانی غنی در زمینه های مختلف کشاورزی، دام پروری، گردشگری و غیره است ولی هنوز آنچنان که باید و شاید در زمینه مالی، توسعه نیافته است.

مرز بین المللی مهران فرصتی طلایی برای توسعه گردشگری ایلام

با وبسایت گردشگری تریپ ادوایزر همراه باشید.

این دیار در زمینه گردشگری و صنایع دستی حرف های زیادی برای گفتن دارد ولی به دلایل مختلف تاکنون ناشناخته مانده و نیازمند حرکت مثبتی است که این ناشناخته ها را به روش های منطقی در کشور و یا فراتر نمایان سازند. توجه به جنبه های مذهبی، فرهنگی و سیاسی اربعین مسئولان استانی زبانزد عام و خاص است ولی متاسفانه تنها چیزی که به فراموشی سپرده شده، جنبه مالی است.

مرز بین المللی مهران فرصتی طلایی برای توسعه همه جانبه استان در زمینه های مختلف است که استفاده از مشاوران کاربلد می تواند بسیاری از مسائل کنونی استان که همان بیکاری است با استفاده چنین طرح هایی، رفع کند یا شاید آغازی باشد برای شکوفایی و فصلی نو در استان.

یکی از راه هایی که می تواند این استان را در زمره استان های برخوردار قرار دهد توجه ویژه به اقتصاد گردشگری و صنایع دستی است.

امروزه بعضی از جوانان این استان به دلیل نداشتن شغل مناسب و ثابت به شغل سیار و دست فروشی مشغول شده اند که این مهم زیبنده دیاری نیست که سرشار از نعمت های وافر خدادادی است.

از این رو اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام برنامه هایی برای سامان دهی اقتصاد گردشگری در دستور کار قرار داده که در آینده نزدیک اجرایی می گردد.

عبدالملک شنبه زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام از لزوم توجه به اقتصاد اربعین در حوزه گردشگری و صنایع دستی خبر می دهد و می گوید: مهم ترین جنبه در شرایط فعلی اشتغال پایدار، وضعیت مالی و یاری به اقتصاد خانواده است که در صورت ساماندهی اقتصاد اربعین در حوزه های گردشگری و صنایع دستی به یقین این مسائل رفع خواهد شد.

او از انجام مطالعات راهکارهای توسعه استان در حوزه های گردشگری و صنایع توسط مشاوران کار بلد خبر می دهد و می گوید: اگر صرفا در ایام اربعین تأسیسات ایجاد گردد، توجیه پذیر نیست بلکه می بایست در طول سال این مهم انجام تا دارای توجیه باشد.

اشغال 95 درصدی واحدهای اقامتی ایلام در اربعین حسینی

او با اشاره به این که سطح اشغال واحدهای اقامتی استان در ایام اربعین بیش از 95درصد بوده است، تصریح می نماید: در طول دو هفته ایام اربعین بیش از 16 هزار نفر در هتل ها،مهمانپذیر و خانه های بوم گردی اسکان داده شده و این موضوع باعث درآمد زایی برای این قشر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، و گردشگری و صنایع دستی ایلام از مطالعه جهتهای حمیل، ایوان، دره شهر، دهلران منتهی به مهران خبر می دهد و می گوید: ایجاد مجتمع بین راهی، ارتقای سطح مجتمع های فعال، ایجاد سرویس های بهداشتی بین راهی، توسعه مکان های گردشگری در جهت همچون غار زینه گان، سامان دهی سنگ نوشته تحت خان و قلعه کنجانچم و غیره نیز انجام می گردد.

شنبه زاده می افزاید: سال گذشته به وسیله سازمان مرکزی مبلغ 300 میلیون تومان برای مجتمع بیشه دراز، تنگ قیر و ساماندهی قلعه کنجانچم اختصاص یافت که خوشبختانه اقدامات قابل قبولی در این مکانها صورت گرفته است.

او ادامه می دهد: سال جاری قلعه کنجانچم به بخش خصوصی واگذار می گردد که تبدیل به واحد اقامتی و پذیرایی سنتی گردد و البته می بایست برابر ضوابط این سازمان مرمت و ساماندهی گردد.

فروش 5میلیارد ریالی صنایع دستی ایلام در ایام اربعین

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام همچنین از فروش 5میلیارد ریالی انواع صنایع دستی این استان در ایام اربعین 98 خبر می دهد: در نمایشگاه های صنایع دستی و سوغات محلی در ایلام و دیگر شهرستانهای تابعه در ایام اربعین میزان فروش محصولات صنایع دستی دراین نمایشگاهها 5میلیارد ریال بوده است.

شنبه زاده از افزایش 15 درصدی فروش صنایع دستی نسبت به سال گذشته در ایام اربعین 98 در استان ایلام خبر می دهد و می افزاید: وجود ظرفی های هنری در محصولات صنایع دستی این استان محرکی در جذب زائران و گردشگران و رشد میزان خرید آن ها از صنایع دستی است.

او اظهار می نماید: ایلام از استان های پیشرو در عرصه تولیدات داخلی به ویژه صنایع دستی است و در ایام اربعین نمایشگاه های صنایع دستی شامل 85 غرفه محصولات صنایع دستی در ایلام و دیگر شهرستان های جهت زائران برای عرضه آثار دستی به زائران اربعین برپا شد.

او ادامه می دهد: علاوه بر برپایی نمایشگاه صنایع دستی در شهر ایلام در شهرستان های دهلران، مهران، سیروان ، سرابله و ایوان نیز نمایشگاه فرآوری و عرضه صنایع دستی در اربعین برپا شده بود.

او تصریح می نماید: محصولات ارائه شده دراین نمایشگاه ها همچون گلیم نقش برجسته، نمد، صنایع چوبی و آثار معرق و غیره با 10 الی 15 درصد تخفیف به زائران و گردشگران عرضه شد.

او خاطر نشان می نماید: اکنون 33 رشته فعال صنایع دستی از جمله گلیم، معرق، جاجیم، کارهای سفال، چوبی، گیوه بافی، سیاه چادر، لباس محلی، تزئینات شیشه، سنگ قیمتی و غیره در استان وجود دارد که این رشته ها در بیش از 120 کارگاه فعال استان با حضور بیش از 9700 نفر صنعتگر دارای پروانه تولید در حال تولید است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام در ادامه از برپایی نمایشگاه در ایام اربعین، بازارچه های ثابت صنایع دستی و برپایی نمایشگاه در ورودی جاذبه های تاریخی را فرصت های خوبی برای رونق بخشیدن به کسب و کار فعالان این عرصه عنوان می نماید.

شنبه زاده می افزاید: گلیم نقش برجسته مهم ترین و شاخص ترین صنعت دستی و بومی استان ایلام است و با توجه به شاخص هایی از جمله پیشینه و تعداد بالای افراد شاغل در این صنعت، به عنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته معرفی شده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 4 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 495

به "مرز بین المللی مهران فرصتی طلایی برای توسعه گردشگری ایلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرز بین المللی مهران فرصتی طلایی برای توسعه گردشگری ایلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید