نکاتی که باید قبل از خرید کارت گرافیک جدید و نصب آن در یک سیستم قدیمی بدانید!

به گزارش مجله رویای کره ای، در این مطلب تمام مواردی را که باید قبل از خرید کارت گرافیک جدید و نصب آن روی سیستم قدیمی خود بدانید به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از توان سیستم خود استفاده کنید.

نکاتی که باید قبل از خرید کارت گرافیک جدید و نصب آن در یک سیستم قدیمی بدانید!

خرید کارت گرافیک جدید و نصب آن روی سیستم قدیمی یکی از اقداماتی است که معمولا گیمرها بیشتر از هر کس دیگری آن را انجام می دهند. آن دسته از کاربرانی که به پیش احتیاجهای آن آگاه هستند معمولا با مشکل خاصی روبرو نمی شوند اما خب در این بین هستند بعضی ها که صرفا با این تفکر که تعویض گرافیک سیستم می تواند باعث بهبود عملکرد آن در بازی گردد، اقدام به خرید یک نمونه قدرتمند می نمایند اما در عمل می بینیم اصلا آنچه را که انتظار می رفت بدست نمی آورند!

از لحاظ تئوری شما هر قطعه ای را که با یک اسلات هماهنگ باشد وارد آن کنید، قطعه مورد نظر برایتان کار خواهد نمود! مثلا می توانید گرافیک هایی که از رابط PCIe × 1 پشتیبانی می نمایند را وارد اسلات PCIe × 16 کنید و یا مثلا در اسلات PCIe × 16 از پهنای باند × 4 بهره ببرید. مسلما این فناوری از فناوری های گذشته از جمله ISA، VLB و AGP واقعا بهتر است و خب هیچکس در این مورد دلش نمی خواهد به گذشته برگردد.

4 گام برای خرید کارت گرافیک مناسب

اگر مادربرد سیستم از رابط PCIe × 16 بهره می برد، بروزرسانی سیستم کار ساده ای خواهد بود چون با فرض اینکه همه قطعات به جز گرافیک در حالت نرمال قرار دارند، می توانید تنها گرافیک را را تعویض کنید. اما در غیر این صورت باید سیستم را کاملا تعویض کنید (معمولا). درست است که می توانید حتی از گرافیک هایی با رابط PCIe × 1 در اسلات ها PCIe × 16 بهره ببرید اما گاهی اوقات این امر ممکن است با مسائلی همراه گردد و در صورت عدم پشتیبانی برد اصلی از این رابط، باید ابتدا آن را تغییر داده و سپس به فکر خرید کارت گرافیک جدید باشید.

اما مسئله ای که پیش میاید این است که معمولا با خرید یک مادربرد جدید، باید پردازنده و رم هم ارتقا پیدا نمایند و با این تغییر جدید احتمالا به یک پاور جدید و یا حتی یک هارد دیسک بروزتر احتیاج خواهید داشت! پس باید در درجه اول امیدوار بود مادربرد از تمام گرافیک های قدرتمند فعلی پشتیبانی کند تا هزینه ها به طرز محسوسی کاهش یابد.

چه مقدار فضا برای نصب کارت گرافیک جدید در اختیار دارید؟

قبل از خرید گرافیک جدید برای سیستم قدیمی خود، ابتدا باید چک کنید ببینید آیا درون کیس فضای کافی برای نصب آن وجود دارد یا خیر. برای مثال نمی توانید در بعضی از کیس ها گرافیک های عظیم بازار نظیر RTX 2070 را نصب کنید. البته بعضی از کارت های این سری کوچک تر هستند اما به طور کلی باید حتما قبل از خرید، ابعاد گرافیک را یادداشت نموده و آن را با کیس خود چک کنید تا مجبور نشوید برای خرید یک کیس جدید هزینه کنید و یا آن را شخصی سازی کنید (بعضی ها با برش قسمت های اضافی کیس می توانند گرافیک های عظیم را درون سیستم خود جای دهند).

اگر به دفترچه راهنمای کیس خود دسترسی ندارید می توانید مدل آن را در اینترنت جست و جو کنید و در غیر این صورت پیشنهاد می گردد به ساده ترین روش ممکن روی آورده و از یک خط کش برای اندازه گیری فضای مربوط به گرافیک در کیس بهره ببرید! سپس اندازه ها را با آنچه که در رابطه با گرافیک نوشته شده مقایسه کنید تا مطمئن شوید کیس شما بدون مشکل از قطعه جدید پشتیبانی می نماید.

بیشترین دقت شما حین اندازه گیری باید همان اسلات PCIe × 16 باشد و هر آنچه که دور و اطراف آن وجود دارد. مثلا اگر از فن اختصاصی برای پردازنده استفاده می کنید باید مراقب باشید فاصله بین آن و گرافیک به اندازه ای باشد که هوا به سادگی بین آن ها جریان داشته باشد. به اتصال های کابل برق گرافیک نیز حتما دقت کنید که در چه قسمتی هستند. گرافیک های کنونی معمولا این اتصال را در قسمت بالایی خود دارند اما در بعضی از نسخه های مرجع گرافیک های RTX 2060 این ورودی در قسمت پشتی واقع شده است که ممکن است مشکل ساز گردد.

نکته بعدی در خصوص فضای کافی کیس، در اختیار داشتن فضایی بیشتر از طول گرافیک است. مثلا اگر کیس شما قابلیت نصب گرافیک های 300 میلی متری را دارد و گرافیک مورد نظر شما نیز 300 میلی متر است، باید این نکته را نیز در نظر بگیرید که این قطعه باید فضای کافی جهت خارج کردن جریان هوا داشته باشد در غیر این صورت با مسائلی از قبیل دمای زیاد آن ها روبرو خواهید شد. همواره این را در نظر داشته باشید که حداقل فضای اضافی درون کیس برای جا دادن یک گرافیک باید 20 میلی متر بیشتر از اندازه خود گرافیک باشد.

مقایسه گرافیک های RTX 2060 Super و RX 5700 XT

توان مصرفی کارت گرافیک

یکی از مهم ترین فاکتورها قبل از خرید کارت گرافیک جدید، محاسبه توان مصرفی آن است تا ببینید آیا پاور سیستم می تواند برق مورد احتیاج آن را تامین کند یا خیر. در حال حاضر اگر به فکر ارتقای گرافیک خود هستید تا بتوانید بازی های روز را با حداقل تا بهترین جزئیات ممکن تجربه کنید، به یکی از این گرافیک های یاد شده در لیست زیر احتیاج خواهید داشت که توان پاور مورد احتیاج آن ها نیز در بخش Recommended PSU نوشته شده است.

در اختیار داشتن پاور قدرتمند یک طرف داستان است و اینکه پاور شما بتواند از کارت گرافیک مورد نظر پشتیبانی کند طرف دیگر! اگر سیستم خود را قبل از سال 2015 خریداری نموده اید احتمال اینکه پاور شما از گرافیک های بروز فعلی که از کابل های 8 پین تغذیه می شوند پشتیبانی نکند بسیار زیاد است. کابل های 6 پین در بسیاری از پاورها وجود دارد اما بعضی از شرکت ها آن را از پاورهای میان رده خود برداشتند!

در این بین توجه داشته باشید که تبدیل هایی در بازار به فروش می رسند که می توان از طریق آن کابل های 6 پین پاور را به 8 پین گرافیک متصل کرد. به هیچ وجه چنین کاری را انجام ندهید! چون در بسیاری موارد پیش آمده این تبدیل ها به دلیل استاندارد پایینی که دارند ذوب می شوند و ممکن است حتی باعث آتش سوزی درون سیستم شوند. به شخصه شاهد چندین مورد این چنینی بوده ام و خب پیشنهاد می کنم حتما از یک پاور بهتر و بروزتر برای تغذیه سیستم خود بهره ببرید.

برای خرید یک پاور جدید می توانید به جدول بالا نگاهی بیندازید و متناسب با گرافیک، یک پاور را انتخاب نموده و آن را از برندهایی چون Cooler Master، Green، Corsair و شرکت های معروفی از این دست خریداری کنید. پیشنهاد می گردد اگر قصد هزینه کردن برای خرید یک پاور نو را دارید، حتما از آن هایی خریداری کنید که استاندارد 80 Plus طلایی (Gold) دارند. چون این پاورها راندمان بسیار بالایی دارند و کمتر از 10 درصد انرژی در آن ها هدر می رود! علاوه بر این ها، پاورهایی با چنین استاندارد بالا هم نویز کمتری دارند و هم مصرف برق در آن ها به شکل قابل توجهی پایین است.

در خصوص ظرفیت پاور هم می توانید به وب سایت هایی نظیر outervision و یا گرین رفته و در آنجا با انتخاب تمام قطعه های مورد نظر خود، پاور پیشنهادی را مشاهده کنید. بعضی از متخصصین حوزه کامپیوتر اعتقاد دارند پاور نهایی باید از هر پاوری که وب سایت مورد نظر به عنوان انتخاب پیشنهادی برای شما به نمایش در می آورد، 50 الی 100 وات قوی تر باشد.

پاور یکی از قطعات مهم سیستم است و باید حتما قبل از خرید دقت کنید نه کمتر از توان و نه بیشتر از توان سیستم خود آن را انتخاب کنید. چون در هر دو صورت هم پاور و هم سیستم تحت فشار سنگینی قرار می گیرند.

پردازنده های اینتل می توانند حین بازی، قدرت گرافیکی سیستم را افزایش دهند!

شرایط دیگر قطعات چگونه است؟

یکی از عظیم ترین مسائلی که ممکن است بیشتر کاربران به خصوص گیمرها با آن روبرو شوند، گلوگاه سخت افزاری است! بعضی ها ندانسته اقدام به خرید کارت گرافیک جدید می نمایند با این تفکر که صرفا این قطعه می تواند تجربه گیمینگ آن ها را بهبود بخشد.

درست است! گرافیک مهم ترین قطعه برای لذت بردن از بازی هاست اما دریافت نرخ فریم مناسب و لذت بردن از بازی زمانی محقق می گردد که پردازنده و رم بتوانند آنچه را که گرافیک احتیاج دارد در اختیار آن قرار دهند. در بخش معرفی رم برای کارهای مختلف در سال 2020 گفتیم که حداقل 8 گیگابایت و حدبیشتر 32 گیگابایت حافظه رم می تواند برای انجام بازی های ویدئویی مناسب باشد. اما اگر یک رم 8 گیگابایتی در اختیار دارید و یک پردازنده قدیمی Core i7-965، فکر می کنید تا چه اندازه با گرافیک های جدید می توانید از بازی های روز لذت ببرید؟

Core i7-965 در سال 2009 یک پردازنده فوق العاده به شمار می رفت و همانند قدرت بالای سری i7 در این روزها، این پردازنده نیز در زمان خود از پس انجام هر فعالیتی به سادگی بر می آمد. حتی می توان امروزه آن را با گرافیک RTX 2080 Ti نیز در یک سیستم مورد استفاده قرار داد و بیشتر بازی های روز را تجربه کرد! اما فکر می کنید میزان فریم ریت تا چه حد می تواند در چنین مشخصات سخت افزاری بالا باشد؟

معمولا مسائل گلوگاه سخت افزاری زمانی رخ می دهد که کاربر یک پردازنده قدیمی را با گرافیک جدید مورد استفاده قرار می دهد! مسلما می توانید از قدرت بالای سیستم خود بهره ببرید اما مسئله این نیست. برای مثال شخصی یک پردازنده i5-4460 در اختیار دارد و میخواهد گرافیک سیستم خود را از GT-740 به GTX 1070 Ti ارتقا دهد. در این حالت می بینیم که سیستم مورد نظر توانایی بالایی در اجرای بازی های روز پیدا می نماید، اما سوال اینجاست آیا GTX 1070 Ti از تمام قدرت خود استفاده می نماید؟ به نظر شما یک گرافیک GTX 1070 Ti با یک پردازنده Core i7-8700K چقدر می تواند بهتر و سریع تر از سیستم قبلی بازی ها را اجرا کند؟

بنابراین حتما قبل از خرید کارت گرافیک جدید یا حتی پردازنده مورد نظر، از قدرت دیگر قطعات خود نیز اطمینان کافی داشته باشید تا مجبور نشوید به یکباره هزینه زیادی برای هماهنگی سیستم خود پرداخت کنید. در سیستم بالا، کاربر اگر بخواهد پردازنده i5-4460 را با یک پردازنده جدیدتر تعویض کند هم باید مادربرد خود را تعویض کند و هم رم! البته به شرطی که بخواهد پردازنده ای از نسل جدید بردارد ولی اگر بتواند یک پردازنده قوی تر از همان نسل 4 انتخاب کند نظیر i7-4790K، احتمالا مسئله ای نخواهد داشت.

مقایسه گرافیک RTX 2060 با رادئون RX 5600 XT؛ نبرد میان رده ها در 32 بازی مختلف!

برای آسان تر شدن فرایند یافتن گرافیک متناسب با قدرت پردازنده می توانید وارد وب سایت pc-builds شده و با انتخاب گرافیک، پردازنده و میزان رم، از امکان گلوگاه سخت افزاری در سیستم خود آگاه شوید. برای آگاهی از عملکرد این نرم افزار می توانید به تصاویر زیر نگاه کنید. یکی از نکات مثبت در رابطه با این وبسایت آن است که اگر پردازنده یا گرافیک با یکدیگر هماهنگی لازم را نداشتند، به شما نسخه های جایگزین را نیز پیشنهاد می دهد!

طبق گفته این وب سایت هر درصدی بالاتر از 10، گلوگاه محسوب می گردد و در اینجا به وضوح می توانیم فرق دو پردازنده سری i7 و i5 را در تعامل با گرافیک GTX 1070 مشاهده کنیم!

نتیجه گیری

درست همانند دیگر قطعات سیستم، برای خرید گرافیک نیز ابتدا باید نگاهی کل به جز داشته باشید. یعنی در وهله اول این نکته را در نظر بگیرید که کل سیستم شما در چه شرایطی واقع شده است و سپس به صورت مجزا به خرید قطعات فکر کنید. نکته مثبت در خصوص گرافیک های الان این است که اگر سیستم قدیمی شما در بخش گرافیک دچار مشکل شد می توانید با یکی از نسخه های خوب بازار آن را تعویض کنید. یعنی برای گرافیک سخت گیری چندانی از بابت بروز بودن چیپست و اسلات نمی گردد. البته حتما نکات ذکر شده در بالا را به خاطر داشته باشید.

مشخصات کارت گرافیک های قدرتمند RTX 3070 و RTX 3080 انویدیا منتشر شد

منبع: tomshardware

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 963

به "نکاتی که باید قبل از خرید کارت گرافیک جدید و نصب آن در یک سیستم قدیمی بدانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی که باید قبل از خرید کارت گرافیک جدید و نصب آن در یک سیستم قدیمی بدانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید