چه کسانی و چطور، قدم به دنیای کارآفرینی گذاشته اند؟
به گزارش مجله رویای کره ای، با این حقایق، نظرتان در خصوص کارآفرینی عوض می گردد!
شاید با شنیدن کلمه استارتاپ به یاد نابغه های پرانرژی و جوانی مانند مارک زاکربرگ یا بیل گیتس و خیلی های دیگر بفتید، اما باید بدانید که ورود به این حوزه هیچ حد و مرزی ندارد و هر کسی با کمی خلاقیت و پشتکار می تواند راه موفقیت را بسوی خود باز کند. در این مقاله میخواهیم شما را در حوزه استارتاپ ها با آمار جالبی آشنا کنیم که ممکن است دیدتان را کمی عوض کند. پس در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.
1- تعداد استارتاپ ها با نرخی کاهشی رو به رشد است
سه سال پیش، فعالیت استارتاپ ها به پایین ترین حد خود در 20 سال گذشته رسید؛ اما بار دیگر در سال 2016 شاهد رشد استارتاپ ها نسبت به سال های 2015 و 2014 بوده ایم. با توجه به رکود بزرگ مالی در دنیا و کاهش فعالیت های تجاری که باعث غرق شدن بسیاری از استارتاپ ها شد، حالا به نظر می آید همه چیز در جهت درستی قرار گرفته است. بااین وجود، نرخ افزایش کارآفرینان از 33 درصد در سال 2015 به 31 درصد در سال 2016 کاهش پیدا نموده است.
2- مردم بر اساس فرصت به کارآفرینی روی می آورند، نه ضرورت
بیشتر کارآفرینان تازه در پی دست آوردن فرصت مناسب کسب وکار خود را تأسیس نموده اند، نه به خاطر اینکه در صنعت آن ها کمبود استارتاپ تازه احساس شده باشد. در سال 2016، 86 درصد کارآفرینانی که وارد بازار شده اند، این راه را بر اساس فرصت های پیش رو انتخاب نموده اند که این نسبت 12 درصد بیشتر از موارد مشابه در سال 2009 است.
3- باتجربه ها بیشتر به کارآفرینی روی می آورند تا جوان ها
تحقیقات نشان می دهند که 75 درصد کارآفرینان بیش از 34 سال سن دارند و البته تعداد کارآفرینانی که در محدوده سنی 20 تا 34 سال هستند، رو به کاهش است. در سال 1996، تعداد کارآفرینان جوان 34.3 درصد جامعه کسب وکار را تشکیل می داد که این نرخ در سال 2016 تا 24.4 درصد پایین آمده است. از طرفی، مدیرانی که بین 55 تا 65 سال سن داشتند، در سال 1996، 14.83 درصد کارآفرینان تازه را تشکیل می دادند که در سال 2016 این نرخ به 25.5 درصد رسیده است.
4- بیشتر کارآفرینان، فارغ التحصیل دانشگاه هستند
درست است که کارآفرینان بزرگی مثل بیل گیتس، مارک زاکربرگ و ایوان اشپیگل افرادی هستند که تحصیلاتشان را نیمه کاره رها نموده اند؛ ولی این امر نباید باعث ایجاد شبهه در فکر شما گردد. با توجه به تحقیقاتی که به وسیله بنیاد کافمن انجام شده، درصد کارآفرینان با مدارک دانشگاهی از 23.7 درصد در سال 1996 به 30.1 درصد در سال گذشته افزایش پیدا نموده است. درواقع فارغ التحصیلان آکادمیک بزرگ ترین زیرمجموعه کارآفرینان تازه هستند.
5- زنان کارآفرین دستاوردهای خوبی داشته اند، ولی هنوز باید راه زیادی طی نمایند
در سال 2016، کارآفرینان تازه مرد 0.39 درصد از کل سرپرستان کسب وکار را تشکیل می دادند که این نرخ برای زنان 0.23 درصد بود. بیشترین اندازه ورود زنان به حیطه رهبری کسب وکار در سال های 1996 و 2015 بوده است. اگرچه زنان در این حوزه پیشرفتی تدریجی دارند؛ اما هنوز هم مردان راحت تر شرکت های خود را تأسیس می نمایند. در سال 2016. 60.51 درصد کل کارآفرینان مرد و تنها 39.49 درصد آن ها زن بوده اند.
6- نرخ کارآفرینان سفیدپوست رو به کاهش است
بیشتر بنیان گذاران استارتاپ، همچنان سفیدپوست هستند؛ ولی ورود تدریجی کارآفرینان سیاه پوست، زردپوستان آسیایی و مردم لاتین به این حیطه در حال افزایش است. بیست سال پیش، 77.12 کارآفرینان تازه سفیدپوست بودند؛ ولی در سال 2016 این رقم به 55.59 درصد کاهش یافته است. از سال 1996 تا 2016، نرخ کارآفرینان سیاه پوست از 8.43 درصد به 9.24 درصد افزایش یافته است. به همین ترتیب نرخ کارآفرینان آسیایی از 3.42 درصد به 7.59 درصد و کارآفرینان لاتین از 10 درصد به 24.12 درصد افزایش یافته است.
7- تعداد کارآفرینان خارجی و غیربومی در آمریکا رو به افزایش است
باوجوداینکه بیشتریت جامعه کارآفرینان آمریکا از خود این کشور برخاسته اند، ولی فرایند رشد کسب وکارهای تازه در حال تغییر است. بیست سال پیش 86.71 درصد از کارآفرینان تازه کشور آمریکا متولد همین کشور بودند؛ درحالی که درصد آن ها در سال 2016 به 70.50 درصد کاهش یافته است. در سال 1996، 13.29 درصد از کارآفرینان تازه را مهاجران تشکیل می دادند که سال 2016 این نرخ به 29.5 درصد رسیده است.
8- اندازه کارآفرینانی که سابقه نظامی و ارتشی دارند رو به کاهش است
در سال 1996، 12.49 درصد از کارآفرینان تازه پیشینه نظامی داشتند. اما در سال 2016 این رقم به 4.16 درصد کاهش یافته است. با توجه به تحقیقات بنیاد کافمن، دلیل این کاهش این است که در سال های اخیر با توجه به شرایط سیاسی دنیای، درصد کمتری از نیروهای بازار کار وارد ارتش شده اند.
9- اشتیاق ورود به بازار کسب وکار آن طور که به نظر می آید نیست
یکی از معیارهایی که بنیاد کافمن برای ارزیابی شرایط کارآفرینی در نظر می گیرد، تراکم یا چگالی استارتاپ ها است. چگالی استارتاپ ها به این صورت تعریف می گردد: تعداد استارتاپ های موجود به ازای هر هزار شرکت تجاری فعال.
در سال 2015 به طور میانه 81.6 استارتاپ تازه به ازای هر 1000 شرکت تجاری فعال داشتیم که این رقم در سال 2016 به 85.4 استارتاپ رسیده است. گرچه در چگالی استارتاپ ها شاهد فرایند افزایشی هستیم ولی شتاب این رقم، نرخی رو به کاهش است.
از سال 2006 تا سال 2014، چگالی استارتاپ ها در بزرگ ترین منطقه ها شهری به طور میانه 20 درصد کاهش یافته است. همان طور که می گردد حدس زد، دلیل این کاهش رکود دنیای مالی است که از اواخر دهه هشتاد میلادی بی سابقه بوده است.
10- مکان های تازه، محل تمرکز استارتاپ ها شده اند
کالیفرنیا بزرگ ترین ایالتی است که بیشترین فعالیت استارتاپ ها را در دنیا دارد؛ ولی برخلاف آنچه تصور می شد، امروزه ما در شهرستان ها شاهد رشد غیر منتظره ورود استارتاپ ها به دنیای کسب وکار هستیم. به عبارت دیگر، دیگر نیازی نیست برای یافتن جوامع پررونق کارآفرینی، به شهرهای بزرگ بروید.
منبع: الی گشت