کشورهای اسلامی دارای زیرساخت، به جمع آوری پلاسما بپردازند، پلاسمادرمانی راه معالجه صددرصد نیست

به گزارش مجله رویای کره ای، رئیس تیم پزشکی درمان کووید 19 به وسیله پلاسمادرمانی گفت: توصیه من به کشورهای اسلامی این است که اگر زیرساخت جمع آوری پلاسما را دارند، از این روش استفاده نمایند.

کشورهای اسلامی دارای زیرساخت، به جمع آوری پلاسما بپردازند، پلاسمادرمانی راه معالجه صددرصد نیست

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد مصطفی(ص)، امروز در نشست ترویج علم بنیاد مصطفی(ص) با موضوع آنالیز فرایند درمان ویروس کرونا به وسیله پلاسما درمانی که با حضور آقایان پیمان عشقی؛ مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران، حسن ابوالقاسمی؛ رئیس دانشگاه بقیه الله و عبدالمجید چراغعلی؛ عضو هئیت علمی دانشگاه بقیه الله و رئیس تیم پزشکی درمان کووید 19 به وسیله پلاسما درمانی در محل بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) برگزار گردید.

در این نشست عبدالمجید چراغعلی، عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله و رئیس تیم پزشکی درمان کووید 19 به وسیله پلاسمادرمانی گفت: وقتی بدن با یک عامل خارجی تماس پیدا می نماید، به مقاومت علیه آن مشغول می گردد؛ در این شرایط مهم ترین مکانیسم بدن فراوری آنتی بادی است، وقتی که ویروس وارد بدن می گردد، بدن وظیفه فراوری آنتی بادی علیه ویروس را دارد.

وی در ادامه بیان نمود: کرونا ویروس، از قبل وجود داشته است؛ اما ویژگی خاصی دارد. ویروس از زمانی که وارد بدن می گردد، بدن آنتی بادی فراوری می نماید اما در افرادی که بیماری زمینه ای دارند، ممکن است آنتی بادی نتواند مقابله کند و در نهایت منجر به مرگ فرد گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله درخصوص تشابه واکسیناسیون و پلاسمادرمانی گفت: میان واکسیناسیون و پلاسمادرمانی تشابه وجود دارد، البته مراحلی وجود دارد. واقعیت این است که میزان آنتی بادی در پلاسما دو گرم است؛ ما می توانیم وقتی پلاسما را از اهدانمایندگان دریافت کردیم، دوگرم آنتی بادی را فقط به فرد تزریق کنیم که در حال حاضر یک شرکت در حال اجرا این روش است.

وی در ادامه گفت: کرونا، در روش پلاسمادرمانی با پدیده جدید روبه رو شد. براین اساس بشر همه کوشش خود را به کار گرفت تا از این امکان استفاده و جلوگیری کند. ادعای ما این نیست که پلاسمادرمانی، همه بیماران را خوب می نماید ولی روش خوبی است زیرا دارو، پاسخ سریعی ندارد اما پلاسما به فوریت در دسترس است و ما از بهبودیافتگان می خواهیم که پلاسما اهدا نمایند؛ پلاسما حاوی آنتی بادی است و برای بیمار استفاده می گردد و مانند دارو نیست که منتظر پاسخ آن بمانیم. درحال حاضر پلاسمادرمانی وابسته به اهدانماینده است، اگر اهدانماینده نداشته باشیم، این امر قابل اجرا نیست . توصیه من به کشورهای اسلامی این است که اگر زیرساخت جمع آوری پلاسما را دارند، از این روش استفاده نمایند.

چراغعلی با اشاره به نقش بخش خصوصی در پلاسما درمانی، اظهار کرد: یکی از دلایل پیروزیت پلاسمادرمانی، تجربه پیروز ما در زمینه پلاسما بوده است. ایران در پلاسمای معمولی تجربه خوبی داشت و پلاسما را جهت تبدیل برای دارو به کشورهای دیگر صادر می کرد. پلاسمای کرونا هم مانند پلاسمای معمولی است و زمانی که خواستیم پلاسما درمانی انجام دهیم به سراغ بخش خصوصی رفتیم که از ما استقبال کردند؛ وجود بخش خصوصی فعال، یاری خوبی برای ما محسوب می گردد. وزارت بهداشت و سازمان اتقال خون و بیمارستان بقیه الله این آمادگی را دارد که تجربیات خود را به دیگر کشورها انتقال و از آنان تجربیات جدیدی کسب کند.

در ادامه چراغعلی درخصوص درمان صددرصدی کرونا با پلاسمادرمانی گفت: پلاسمادرمانی راه معالجه صددرصد نیست، اما راه درمان است. پزشکان، پلاسما را به بیماران بدحال تزریق می نمایند؛ اما اگر به هربیماری که وارد بیمارستان می گردد، پلاسما تزریق کنیم، خیلی خوب است و هرچه زودتر پلاسما تزریق گردد بهتر است.

وی همچنین اضافه نمود: پلاسما جای واکسن را نمی گیرد اما عملکرد بهتری دارد؛ تعداد بیمارانی که با پلاسما خوب شدند خیلی زیاد است؛ این روش یک روش استاندارد است؛ در پلاسمادرمانی، گروه خونی نیز مهم است که محدودیتی دارد اما ما باید نهاد اهدا را بالا ببریم، تا شانس اهدا پلاسما نیز افزایش یابد

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 7 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1115

به "کشورهای اسلامی دارای زیرساخت، به جمع آوری پلاسما بپردازند، پلاسمادرمانی راه معالجه صددرصد نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشورهای اسلامی دارای زیرساخت، به جمع آوری پلاسما بپردازند، پلاسمادرمانی راه معالجه صددرصد نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید