گفتمان سازی نبض توسعه گردشگری است
به گزارش مجله رویای کره ای، گفتمان سازی نبض توسعه گردشگری است و توجه نکردن به گفتمان سازی در بخش گردشگری، دسترسی به اهداف عالی آن را زمان بر و فرسایشی می نماید.
معرفی ظرفیت های گردشگری و مزیت های این صنعت می تواند باعث آشنایی بیشتر مردم با این پدیده عظیم شده و زمینه افزایش ثروت در جامعه را فراهم آورد.
صنعت گردشگری به عنوان محرک اصلی جهش فراوری می تواند در اشتغال زایی مؤثر باشد و درآمد حاصل از این صنعت، سهل ترین و عادلانه ترین درآمد مالی است چراکه همزمان عامل افزایش درآمد برای کشور بوده و سهم عمده ای در فراوری ناخالص داخلی و توزیع عادلانه ثروت در نقاط روستایی و شهری را بر عهده دارد.
فرهنگ سازی سفر و گردشگری احتیاج به گفتمان سازی دارد که قبل از ساخت فرهنگ باید گفتمان حاکم را اصلاح کرد و اگر گفتمان سازی تبدیل به فضای غالب جامعه شد، فرهنگ ساخته می گردد، بنابراین برای تحقق چیزی به نام فرهنگ سفر و گردشگری احتیاجمند برنامه و اقدامات هدفمند و استفاده از ابزارهای گفتمان ساز هستیم.
رسانه ها نقش حیاتی در ساخت دیدگاه های مردم دارند، زیرا واسطه ای میان حوزه عمومی فرهنگ و حوزه کوچک تری از دولت رسمی هستند و امروزه رسانه سالاری یا مدیاکراسی جای مردم سالاری یا دموکراسی را گرفته است.
گفتمان سازی گردشگری می تواند باعث کاهش آسیب پذیری نظام مالی گردد چراکه با افزایش درآمد و فراوری ثروت، مقاومت مالی که لازمه اقتصاد مقاومتی است ایجاد خواهد شد.
گردشگری مؤثرترین ابزار در راستای قانع کردن افکار عمومی جهانی نسبت به جغرافیای ناشناخته که تحت تأثیر تبلیغات منفی، تصویر ذهنی مخدوشی از آن مقصد ایجادشده است. انسان ها معمولاً جهان و زیبایی های آن را به گونه ای که رسانه ها می خواهند می بینند لذا استفاده از ظرفیت رسانه اهمیت زیادی برای ساختن اذهان، ترمیم نگاه ها و شکل گیری موج جدید سفر و گردشگری و تغییر در مقاصد سنتی به سمت مقاصد جدید و ناشناخته دارد.
باور ما نسبت به حوزه گردشگری این است که گفتمان سازی نبض توسعه گردشگری است و عدم توجه به گفتمان سازی در بخش گردشگری، دسترسی به اهداف عالی آن را زمان بر و فرسایشی خواهد نمود.
در جهانی مدرن امروز، بار اصلی توسعه سیاست های مالی، فرهنگی و سیاسی بر دوش رسانه ها با ابزارهای گفتمان سازی که در اختیاردارند، است.
رسانه ها به ویژه صداوسیما می توانند ابزار قدرتمندی برای آموزش گسترده فعالان و علاقه مندان گردشگری و عموم مردم باشند.
هنر رسانه، بمباران فکری و اندیشه ای مخاطب است و در جهانی امروز حمایت رسانه را می توان به عنوان راهبرد اساسی گفتمان سازی در حوزه گردشگری همراه خویش داشته باشیم.
در سیستان و بلوچستان با مطالعاتی که در این زمینه شده است سعی داریم از این شاهراه اصلی هویت بخش و فرهنگ ساز جامعه که مبانی هنر و اندیشه را به همراه دارد استفاده بیشتری ببریم.
توسعه پایدار گردشگری در سال جهش فراوری بدون مشارکت هوشمندانه مردم و نخبگان جامعه میسر نخواهد گشت و به مشارکت طلبیدن این گروه احتیاج به ابزار قوی به نام رسانه دارد.
ما در گردشگری عقل کل نداریم و بورد توریسم می تواند ایده بهتری برای بهره گیری از خرد جمعی باشد چراکه هر تصمیم و فعالیت در این صنعت چتری بدون مشارکت جمعی و حضور حداکثری جامعه هدف، با شکست روبرو خواهد شد.
برای داشتن تجربه پیروز در صنعت گردشگری باید نگاهمان را از بخشنامه و ادبیات دستوری، به قانع کردن فطری و فرایندی و برنامه ریزی شده تغییر دهیم.
اگر کوشش نکنیم تا سیاست های اقتصاد بدون نفت، توجه به اقتصاد دانش بنیان و حمایت از فراوری داخلی، به گفتمان غالب جامعه تبدیل گردد، متأسفانه فرایند تحقق این سیاست ها و رسیدن به توسعه پایدار بسیار زمان بر خواهد بود.
تشویق فعالان صنعت گردشگری، معرفی کسب وکارهای پیروز این صنعت با نگاه نو، معرفی شاخه های جدید گردشگری، مسیرهای گردشگری و افزایش فراوری محتوا در فضای مجازی از اهداف تهیه برنامه سیمای گردشگری در کنار گفتمان سازی به منظور فرهنگ سازی سفر و گردشگری است.
با توجه به شرایط ایجادشده و همکاری و تعامل سازنده با صداوسیمای مرکز سیستان بلوچستان و مشارکت فعال بخش خصوصی، برنامه سیمای گردشگری آماده پخش از شبکه هامون شده است.
پخش ماهواره ای و بین المللی شبکه هامون این شرایط را ایجاد نموده که فراوری محتوا را بر اساس بازارهای هدف گردشگری استان به ترتیب اولویت بازار انجام دهیم.
امیدواریم با مشارکت همگانی و فرهنگ سازی مناسب در سال جهش فراوری، سیمای جدیدی از گردشگری سیستان و بلوچستان را در منظر چشم همه گردشگران ایران خواه به تصویر بکشیم.
* معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان
منبع: میراث آریا