گودی زیر چشم چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

به گزارش مجله رویای کره ای، اگر زیر چشم هایتان حلقه های تیره دارید و می توانید رگ های خونی را در زیر پلک هایتان ببینید، به احتمال زیاد چشم هایتان گود افتاده است. گودی زیر چشم می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله سن، خستگی، کم آبی، کاهش وزن و کم خوابی باشد. در این مقاله از خبرنگاران مگ قصد داریم همه چیز درباره گودی زیر چشم، راه های پیشگیری و درمان آن را به شما بگوییم؛ با ما همراه باشید.

گودی زیر چشم چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

گودی زیر چشم چیست؟

در گودی زیر چشم، پوست اطراف چشم شما فرورفته یا به سمت داخل کشیده به نظر می رسند. در این حالت کره چشم به سمت داخل حفره چشم فرو می رود و باعث می گردد که چشم ها سنگین، خسته و توخالی به نظر برسند.

گودی زیر چشم یک مشکل زیبایی است که باعث می گردد چهره شما پیرتر به نظر برسد. گودی چشم در افراد مسن شایع تر است، با این حال افراد جوان تر ممکن است به علت آسیب، جراحی، کاهش وزن و موارد دیگر دچار گودی زیر چشم شوند.

دلایلی که باعث گودی زیر چشم می شوند

1. سن

با افزایش سن، بافت های چربی دور چشم کاهش پیدا می نماید و پوست اطراف چشم شما نازک تر به نظر می رسند. این اتفاق به چشم ها ظاهری گود و فرورفته می دهد.

2. تروما و جراحی

فرورفتگی چشم یکی از عواقب بسیار رایج پس از جراحی است. اغلب، شکستگی های اوربیتال (کاسه چشم) ممکن است باعث بدشکلی و فرورفتگی چشم ها گردد. بعلاوه جراحی های صورت در اطراف چشم نیز ممکن است باعث ایجاد فرورفتگی پلک ها گردد.

3. کاهش وزن ناگهانی

اگر به طور ناگهانی دچار کاهش وزن یا کاهش چربی زیادی شدید، ممکن است باعث گردد که چشم هایتان گود و تورفته به نظر برسند. کاهش وزن معمولا باعث خستگی هم می گردد که سیاهی و گودی زیر چشم را افزایش می دهد.

4. مصرف بعضی داروها

داروهایی مثل قطره چشم گلوکوم (داروهای آنالوگ پروستاگلندین) می توانند باعث گودی زیر چشم شوند. بچه هایی که به علت بیماری رابدومیوسارکوم آلوِئولار (نوعی سرطان کمیاب) تحت پرتودرمانی قرار می گیرند، ممکن است دچار از دست دادن چربی در صورت و زیر چشم شوند و در نتیجه چشم هایشان تیره و گود به نظر برسند.

5. شرایط پزشکی

شرایطی مثل اسهال می توانند باعث از دست رفتن آب بدن و در نتیجه استفراغ، گودی و فرورفتگی زیر چشم ها گردد. شرایط پزشکی دیگر مثل سرطان، سندروم سینوس بیمار، نقص در استخوان ها و لاغری که از روی بالا رفتن سن باشد، از دیگر مواردی هستند که می توانند باعث گودی زیر چشم شوند.

بعلاوه بیماری های زمینه ای مربوط به چشم و بعضی سندروم ها و دفرمیتی ها می توانند باعث گودی زیر چشم شوند؛ بعضی از این بیماری ها عبارت اند از:

  • HIV
  • سندروم پری-رامبرگ (اختلالی نادر که باعث از دست رفتن یا کاهش توده عضلانی در یک سمت صورت می گردد).
  • اسکلرودرمی (نوعی بیماری خاص و کمیاب که باعث در آن پوست فرد خشک، ضخیم و سفت می گردد و ممکن است که زخم هم ایجاد گردد).
  • رتراکسیون پلک
  • خشکی چشم
  • دوبینی یا دیپلوپی

6. ژنتیک

ممکن است گودی زیر چشم ناشی از ژنتیک یا DNA فرد باشد. اگر گودی چشم ناشی از یک بیماری خاص باشد، ژنتیک شما ممکن است علت آن باشد.

7. بی خوابی و خستگی

اگر به میزان کافی نمی خوابید، به میزان کافی آب نمی خورید یا کمتر از کالری مورد نیازتان در روز غذا می خورید، فرورفتگی در زیر چشم یکی از نشانه ها برای توجه به این مسائل خواهد بود.

8. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه مضر ماورا بنفش می تواند به پوست حساس اطراف چشم آسیب برساند و آن را ضعیف کند. این اتفاق در نهایت باعث سیاهی دور چشم، چین و چروک زیر چشم، پف چشم و گودی زیر چشم خواهد شد.

9. سیگار کشیدن

سیگار بر روی پوست تاثیر می گذارد و باعث ایجاد چین و چروک صورت، پف زیر چشم و ریزش اشک می گردد. مطالعات نشان می دهند که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دود سیگار می تواند باعث ایجاد پدهای چربی زیر چشمی (پف کردگی) و کاهش حجم صورت مانند چشم های فرو رفته گردد.

بعلاوه سیگار کشیدن باعث بیشتر شدن خطوط پنجه کلاغی در گوشه چشم ها می گردد و ظاهر کلی شما را تغییر می دهد.

10. واکنش های آلرژیک

واکنش های آلرژیک از دیگر مواردی هستند که می توانند بر روی پوست اطراف چشم تاثیر بگذارند و باعث خارش، قرمزی و گودی زیر چشم شوند.

علائم گودی زیر چشم

این علائم و ظاهر کلی این مشکل در افراد مختلف می توانند متفاوت باشد. بعضی از این علائم رایج عبارت اند از:

  • چشم های گود افتاده
  • چشم های نامتقارن
  • خشکی چشم
  • سیاهی زیر چشم
  • قرمزی اطراف یا زیر چشم (به علت نازک شدن پوست رخ می دهد).
  • افتادگی پلک بالا
  • رگ های خونی قابل مشاهده در زیر چشم
  • فرو رفتگی در پلک بالا
  • ظاهر کلی خسته و گرفته در صورت

روش های خانگی موثر برای درمان گودی زیر چشم

اگر گودی زیر چشم شما به علت مشکل ژنتیکی یا یک بیماری زمینه ای نباشد، شما با انجام بعضی روش های خانگی می توانید به مرور این مشکل را حل کنید.

1. روغن نارگیل

ناحیه زیر چشم خود را به خوبی تمیز کنید و بعد 3 الی 4 قطره از روغن خالص نارگیل را با حرکات دورانی زیر چشم خود ماساژ دهید. سپس بگذارید روی پوستتان بماند و صبح روز بعد آن را بشویید.

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب است که می تواند پوست را مرطوب و نرم نگه دارد و بهبود پوست اطراف چشم را تسریع کند. این روغن به قوی شدن سد پوست یاری می نماید و از آسیب های ناشی از ماورا بنفش هم جلوگیری می نماید. علاوه بر این موارد، روغن نارگیل بکر دارای خواص ضدالتهابی است که می تواند مسائل پوستی را تسکین دهد.

2. روغن کرچک

درست مثل روغن نارگیل، شما می توانید از روغن کرچک هم به عنوان یک روتین شبانه برای بهبود گودی زیر چشم خود بهره ببرید. 2 یا 3 قطره از آن را در ناحیه تمیز شده زیر چشم خود ماساژ دهید و صبح روز بعد آن را بشویید.

روغن کرچک سرشار از آنتی اکسیدان است و اغلب در کرم های پوست و دور چشم استفاده می گردد. این روغن حاوی اسید ریسینولئیک است که از پوست محافظت می نماید و اغلب برای تسکین مسائل پوستی مانند درماتیت استفاده می گردد. روغن کرچک می تواند پوست ظریف اطراف چشم را آبرسانی و تسکین دهد و ظاهر آن را بهبود بخشد.

3. خیار

چند برش از خیار را به مدت 10-15 دقیقه داخل یخچال بگذارید. سپس دراز بکشید و آن را روی چشمان خود قرار دهید و برای چند دقیقه استراحت کنید.

خیار علاوه بر کاهش پف و تورم چشم، پوست را تسکین می دهد، آن را تغذیه و آبرسانی نموده و جوان می نماید. بعلاوه خیار خاصیت خنک کنندگی هم دارد که می تواند افتادگی پلک و حلقه های تیره در زیر چشم تان را بهبود ببخشد.

4. روغن زیتون

روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب لازم است که از پوست محافظت نموده و آن را تغذیه و مرطوب می نماید. خواص ضدالتهابی روغن زیتون به کاهش علائم پیری یاری می نماید و از آسیب های ناشی از اشعه ماورا بنفش جلوگیری می نماید. بعلاوه روغن زیتون می تواند ظاهر کلی پوست شما را شاداب تر کند.

2 یا 3 قطره از روغن زیتون خالص را به صورت دایره وار در ناحیه زیر چشم خود ماساژ دهید و صبح روز بعد آن را بشویید.

5. روغن ماهی

روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه است که می تواند رطوبت پوست را متعادل کند، آن را آبرسانی کند، عملکرد سد پوست را بهبود بخشد و از پیری پوست جلوگیری کند. روغن ماهی می تواند گودی زیر چشم ناشی از آسیب های اشعه ماوراء بنفش و سایر عوامل خارجی را کاهش دهد.

2 عدد کپسول روغن ماهی را فشار دهید تا روغن از آن خارج گردد. سپس آن را با حرکات دایره وار در اطراف چشم خود ماساژ دهید و اجازه دهید تا یک شب بماند و در صبح بعد آن را بشویید.

6. روغن بادام

2 الی 3 قطره از روغن بادام را با نوک انگشتانتان به مدت یک تا 2 دقیقه با حرکات دورانی زیر چشم خود ماساژ دهید و صبح روز بعد آن را بشویید. این روش را می توانید یک یا 2 بار در روز تکرار کنید.

روغن بادام برای پوست بسیار ملایم است. این روغن دارای خواص نرم کنندگی و اسکلروزان برای تغذیه پوست و بهبود رنگ پوست است. روغن بادام سرشار از ویتامین E، چربی و پروتئین است که از پوست شما محافظت می نماید و باعث بازسازی آن می گردد.

7. ویتامین K

مصرف ویتامین K (به وسیله مکمل ها یا غذا) جریان خون را در پوست بهبود می بخشد و به روشن شدن ناحیه تیره زیر چشم یاری می نماید. برای تامین این ویتامین در بدن غذاهایی مانند کلم بروکلی، اسفناج، کلم، هویج، توت فرنگی، گوجه فرنگی، توت، سیب زمینی، آلو و لوبیا مصرف کنید. اگر قصد مصرف مکمل دارید، قبل از آغاز مصرف حتما با پزشک خود صحبت کنید.

8. روغن آووکادو

اسیدهای چرب ضروری موجود در روغن آووکادو می تواند پوست زیر چشم را تغذیه کند، فراوری کلاژن را افزایش دهد و به بهبود زخم های پوستی یاری کند. روغن آووکادو به بهبود ظاهر پوست زیر چشم یاری می نماید و آن را انعطاف پذیر، سالم و درخشان نگه می دارد.

2 یا 3 قطره از روغن آووکادوی سرد و فشرده شده را به ناحیه زیر چشم خود بمالید و با حرکات دایره وار ماساژ دهید و صبح روز بعد آن را بشویید. این روش را هر روز به مدت چند هفته تکرار کنید.

9. سیب زمینی

سیب زمینی سرشار از ویتامین K است که خواص ضدپیری داشته و ظاهر چشم های گود رفته و خسته را کاهش می دهد، به بهبود زخم ها یاری می نماید و بازسازی بافت آن را را تحریک می نماید. این خواص به طور کلی می توانند به کاهش سیاهی دور چشم، پف زیر چشم و بهبود جای زخم زیر چشم یاری کند.

2 تا 4 تکه از سیب زمینی خام را به مدت 20 تا 30 دقیقه روی چشم خود قرار دهید و سپس آن را بشویید. این روش را 2 بار در روز می توانید تکرار کنید.

10. چای

چای حاوی آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها است. استفاده از چای کیسه ای تقویت گردش خون را تقویت نموده و اعصاب و ماهیچه های اطراف چشم را آرام می نماید.

دو چای کیسه ای را حداقل به مدت 5 دقیقه دم کنید، آن ها را فشار دهید تا مایع آن ها خارج گردد و مطمئن شوید که برای ناحیه نازک و حساس زیر چشم خیلی داغ نیستند. آن ها را به مدت حداقل 10 دقیقه زیر هر چشم قرار دهید.

11. وازلین

وازلین با ایجاد یک سد محافظتی روی پوست، مانع از دست رفتن رطوبت می گردد. این کار در نهایت می تواند به بهبود گودی زیر چشم یاری کند. یک لایه نازک از وازلین را قبل از خواب به زیر چشم خود بمالید و صبح روز بعد آن را بشویید.

روش های دیگر برای درمان گودی زیر چشم

اگر برای حل مشکل گودی چشم به دکتر مراجعه کنید، او ممکن است روش هایی از جمله موارد زیر را به شما تجویز کند:

  • قطره چشم
  • آنتی هیستامین (اگر علت فرو رفتگی چشم واکنش های آلرژیک باشد)
  • پیوند چربی
  • تزریق فیلر (برای اینکه گودی زیر چشم شما پر گردد)
  • جراحی های زیبایی (در صورتی که منشا گودی چشم شما یک بیماری خاص باشد)

چند حرکت ورزشی برای درمان گودی زیر چشم

  1. پایکوبی چشم؛ سر خود را صاف و ثابت نگه دارید. در همین حالت به چپ نگاه کنید سپس به روبه رو و بعد به راست نگاه کنید. دفعه بعد اول به راست نگاه کنید، مرکز و سمت چپ. این کار را 10 تا 15 بار انجام دهید.
  2. فشار دادن چشم؛ چشم هایتان را ببندید و به مدت 5 الی 10 ثانیه آن ها را فشار دهید. چشمانتان را باز کنید و حرکت پایکوبی چشم را انجام دهید. این کار را 10 بار تکرار کنید.
  3. فشار دادن چشم 2؛ نوک انگشتان خود را در ناحیه زیر چشم خود قرار دهید. حدود 5 ثانیه چشم های خود را محکم ببندید و سپس آن ها را باز کنید. این کار را 5 تا 7 بار تکرار کنید.

نکاتی برای مراقبت از چشم ها

  • سبک زندگی سالمی برای خود انتخاب کنید؛ شب ها 8 ساعت بخوابید، رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید و به میزان کافی در روز آب بنوشید.
  • روشی برای مدیریت استرس خود پیدا کنید؛ هر روشی که به کاهش استرس شما یاری کند خوب است. ورزش کنید، یوگا یا مدیتیشن انجام دهید یا تفریح های مورد علاقه تان را انجام دهید (فیلم ببینید، کتاب بخوانید، نقاشی بکشید و…).
  • روتین مراقبت از پوست داشته باشید؛ از کرم های مرطوب کننده یا آبرسان بهره ببرید تا پوستتان سالم و هیدراته بماند. از هم می توانید برای تقویت و کاهش تیرگی و پف اطراف چشم هم بهره ببرید.
  • قبل از خواب همواره آرایش خود را کاملا پاک کنید.
  • برای محافظت از پوست اطراف چشم، از کرم های ضدآفتاب بهره ببرید. عینک آفتابی نیز می تواند به محافظت چشم ها و پوست اطراف آن یاری کند.
  • آنتی اکسیدان های طبیعی را به وسیله غذا مصرف کنید. برای مثال شما می توانید از چای سبز و خیار برای تسکین پوست اطراف چشم بهره ببرید.
  • پوست اطراف چشم خود را ماساژ دهید تا گردش خون در آن بهبود پیدا کند.
  • برای کاهش علائم خستگی و پف چشم می توانید از کمپرس سرد بهره ببرید.

در صورتی که این راهکار ها برایتان موثر نبودند، حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

چه زمان باید به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر گودی زیر چشم شما با درمان های خانگی و ورزش بهبود نیافت، بهتر است برای درمان با یک پزشک مشورت کنید. در بعضی مواقع فرورفتگی چشم ها ممکن است نشانه ای از بیماری های زمینه ای باشد. پزشک متخصص با انجام چند آزمایش و آنالیز سابقه پزشکی شما و خانواده تان، راهکار های مناسب را به شما ارائه خواهد نمود.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: Stylecraze, Healthline, Medicalnewstoday

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 مرداد 1402 بروزرسانی: 8 مرداد 1402 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 2293

به "گودی زیر چشم چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گودی زیر چشم چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید