اشرفی غنی انتخابات را اصل انتقال قدرت در افغانستان دانست

به گزارش مجله رویای کره ای، خبرگزاری خبرنگاران- اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفت: انتقال قدرت از طریق انتخابات در افغانستان یک اصل غیرقابل معامله و سازش است.

اشرفی غنی انتخابات را اصل انتقال قدرت در افغانستان دانست

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، رئیس جمهور افغانستان گفت: انتقال قدرت از طریق انتخابات در افغانستان یک اصل غیرقابل معامله و سازش است.

محمد اشرف غنی امروز در مراسم آغاز سال جدید کاری شورای ملی افغانستان در کابل گفت: انتقال قدرت از طریق انتخابات برای من یک اصل غیرقابل معامله است، هر نهادی می تواند خواب وخیالی را در کاغذ بنویسد و راه حلی برای افغانستان توصیه کند، اما مهمترین سند ما قانون اساسی ما است به وثیقه دیگر (سند) نیاز نداریم، هیچ کسی نمی تواند در مورد انحلال نهاد های تصریح شده در قانون اساسی افغانستان تصمیم بگیرد، مجلس نمایندگان و سنا ادامه خواهد داشت، قانون اساسی و نهاد های ملی ما در جای خود خواهد بود.

وی شرح داد: کسانی که (طالبان) برای دستیابی به قدرت به اینجا و آنجا می فرایند باید بدانند که تنها راه رسیدن به قدرت، انتخابات و آرای مردم است و این کلید در دست مردم افغانستان واقع شده است.

رئیس جمهور افغانستان همچنین به پیامد های خطرناک صلح شتابزده و بدون مدیریت هشدار داد و افزود: مدیریت نادرست و غیر مدبرانه این فرایند خطراتی را هم درپی دارد، تحلیل این خطرات و مدیریت آن می تواند ما را به رسیدن به صلح نزدیک تر کند، اما هرگونه چشم پوشی از این فرایند می تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد.

اشرف غنی گفت: هر مرحله این فرایند خطراتی با خود دارد که باید مدیریت شود، زیرا در غیر این صورت نه تنها به صلح نمی رسیم بلکه خطر بازگشت به گذشته ناخوشایند و فروپاشی هر لحظه امکان پذیر است.

اشرف غنی گفت: برقراری صلح در افغانستان برای ما از یک آرزو و آرمان به هدف مقدس تبدیل شده است، مردم افغانستان بیش از چهل سال است که از حق زندگی صلح آمیز محروم بوده اند.

وی تشکیل اجماع ملی، منطقه ای و جهان اسلام برای برقراری صلح در افغانستان را بی نظیر توصیف کرد و افزود: تضمین منطقه و جهان برای صلح پایدار در افغانستان یک امر حتمی و ضروری است.

اشرف غنی در بخشی از سخنان خود از پاکستان نیز خواست به فرایند صلح واقعی بپیوندد و افغانستان را به عنوان کشور مستقل بپذیرد.

وی شرح داد: شرایط فعلی بزرگترین فرصت برای پاکستان است که سیاست چند دهه ای خود را در قبال افغانستان تغییر و افغانستان را به عنوان کشور مستقل بپذیرد.

رئیس جمهور افغانستان با اشاره به توانایی های نظامیان افغان گفت: هم اکنون نود و پنج درصد عملیات نظامیان افغان به صورت مستقل انجام می شود.

میررحمان رحمانی رئیس مجلس نمایندگان افغانستان نیز در سخنانی بر ضرورت خاتمه جنگ و ترور تاکید کرد و از طالبان خواست هرچه زودتر خشونت ها را متوقف کند و مذاکرات صلح را از سر بگیرد.

وی با بیان اینکه مجلس نمایندگان افغانستان قاطعانه از نظام سیاسی فعلی حمایت می کند بر برقراری آتش بس و انعطاف پذیری طالبان تاکید کرد.

اشرف غنی در حالی درباره انتقال قدرت از طریق انتخابات می گوید که برخی چهره های سیاسی افغان گفته اند زلمی خلیل زاد نماینده آمریکا درامور افغانستان درسفر اخیر خود به کابل طرح دولت مشارکتی صلح را با خود آورده و آن را با رئیس جمهور و شخصیت های سیاسی افغان درمیان گذاشته است.

براساس این طرح در صورتی که توافق روی آن صورت بگیرد، دولت فعلی افغانستان کنار گذاشته می شود، خلیل زاد قرار است طرح خود را به طالبان نیز ارائه کند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 12 فروردین 1400 بروزرسانی: 12 فروردین 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1548

به "اشرفی غنی انتخابات را اصل انتقال قدرت در افغانستان دانست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشرفی غنی انتخابات را اصل انتقال قدرت در افغانستان دانست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید