بادام زمینی، سردسته آلرژی زاها

به گزارش مجله رویای کره ای، به نظر شما امکان دارد اگزماهای پوستی در اثر خوردن غذای خاصی ایجاد شوند؟ آیا خوراکی ها عامل تشدید اگزما هستند؟ بعضی از بیماران تصور می نمایند، اگزما و آلرژی پوستی فقط در اثر خوردن بعضی از مواد غذایی ایجاد می گردد در

بادام زمینی، سردسته آلرژی زاها

نویسنده:دکتر محمد شیزرپور، متخصص پوست و م

به نظر شما امکان دارد اگزماهای پوستی در اثر خوردن غذای خاصی ایجاد شوند؟ آیا خوراکی ها عامل تشدید اگزما هستند؟ بعضی از بیماران تصور می نمایند، اگزما و آلرژی پوستی فقط در اثر خوردن بعضی از مواد غذایی ایجاد می گردد در حالی که این طور نیست. اگزما در سنین کودکی معمولا سرشتی یا ذاتی است. یعنی عامل اصلی اگزما در اغلب موارد در ژن کودک است. حتما می پرسید پس نقش خوراکی ها چیست؟

بعضی از انواع غذاها و خوراکی ها، عامل تشدید اگزما هستند یعنی اساسا اگزما به طور سرشتی ایجاد می گردد و فقط بعضی خوراکی ها عامل تشدید آن هستند.

با شایع ترین خوراکی های عامل تشدید اگزماآشنا شوید:

سردسته غذاهای آلرژی زا بادام زمینی است. سفیده تخم مرغ در رده بعدی قرار گرفته است. بعضی بچه ها به شیر گاو یا گندم آلرژی دارند (تعجب نکنید آرد گندم می تواند عامل آلرژی باشد). سویا هم می تواند آلرژی زا باشد. غذاهای تند و پرادویه هندی هم می توانند عامل آلرژی باشند اما معمولا کسی به بچه ها غذاهای تند و پرادویه نمی دهد. انواع آجیل چه آجیل های زمینی (بادام زمینی و...) و چه آجیل های درختی (گردو و...) می توانند عامل آلرژی غذایی باشند. بعلاوه باید به غذاهای آماده که در آنها یکی از ترکیب های بالا وجود داشته باشد توجه کرد. مثلا ممکن است در بیسکویت هم سفیده تخم مرغ و هم روغن بادام زمینی وجود داشته باشد.

آلرژی غذایی با عدم تحمل غذاها فرق دارد. بعضی از بچه ها بعد از خوردن بعضی خوراکی های خاص، دچار دل درد، تهوع یا استفراغ می شوند که این حالت آلرژی غذایی نیست.

از هر 3 بچه مبتلا به اگزما فقط یک نفر ممکن است همزمان دچار آلرژی غذایی هم باشد.

نشانه آلرژی غذایی این است که بلافاصله تا نیم ساعت پس از خوردن غذایی خاص دچار التهاب یا قرمزی دور دهان یا خارش می گردد. گاهی با وجود درمان مناسب، اگزما بهبود نمی یابد.

در این حالت قدم بعدی انجام آزمایش مخصوص برای تایید تشخیص آلرژی غذایی است. بنابراین برای تشخیص آلرژی غذایی، آزمایش قدم اول نیست. قدم اول گفت وگوی پزشک با بیمار، پرسش و پاسخ با بیمار و معاینه است. آزمایش فقط برای تایید تشخیص ارزش دارد.

تشخیص آلرژی غذایی حتما باید به وسیله پزشک گذاشته گردد. بچه ها در سنین رشد، احتیاج مبرمی به مواد غذایی دارند. ایجاد محدودیت غذایی براساس حدس و گمان پدر یا مادر ممکن است بچه را در معرض سوءتغذیه قرار دهد.

بچه های مبتلا به اگزمای سرشتی یا آتوپیک درماتیت در معرض خطر ابتلا به آلرژی غذایی هستند یعنی در اغلب موارد آلرژی غذایی پس از آغاز اگزما اتفاق می افتد.

معمولا به تدریج با گذشت سن و نزدیک شدن به سنین نوجوانی، آلرژی غذایی خودبه خود از بین می رود.

منبع : هفته نامه سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1846

به "بادام زمینی، سردسته آلرژی زاها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بادام زمینی، سردسته آلرژی زاها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید