با ویتامین های مناسب برای رشد مو آشنا شوید.

به گزارش مجله رویای کره ای، ریزش مو ممکن است در اثر بیماری، مصرف دارو، رژیم غذایی ضعیف، هورمون ها، استفاده از مواد آرایشی شیمیایی و کمبود ویتامین ها باشد. در صورتی که ریزش مو ناشی از کمبود ویتامین باشد، بهتر است ویتامین ها لازم برای رشد مو را بیشتر از قبل در رژیم غذایی خود بگنجانید.

با ویتامین های مناسب برای رشد مو آشنا شوید.

انسان به طور میانه 100 تا 150 تار مو در روز از دست می دهد و ضروری است بدانید هر تار مو به طور میانه حدود 4 سانتی متر در ماه رشد می نماید. اما زمانی که ریزش مو شدید باشد یا رشد مو کم گردد، این احتمال وجود دارد که بدن شما املاح معدنی و ویتامین های لازم را دریافت ننموده باشد .

متخصصان سلامت بر این باورند که داشتن یک رژیم غذایی متعادل که حاوی 13 ویتامین اساسی است می تواند به حفظ سلامت موی شما یاری کند. به گفته آن ها، ویتامین های ضروری شامل ویتامین آ، ث، دی، ئی، کا، و ویتامین های گروه ب هستند. در این مقاله، ویتامین های ضروری برای رشد مو را آنالیز نموده و قصد داریم از بین آن ها موثر ترین ویتامین برای رشد مو را شناسایی کنیم.

ویتامین برای رشد مو

ویتامین دی (D)

ویتامین دی استخوان ها و پوست را سالم نگه می دارد و در سال های اخیر، دانشمندان متوجه لزوم وجود این ویتامین برای رشد مجدد مو شده اند. طی مطالعه ای که در سال 2012 به وسیله نشریه Stem Cells Translational Medicine صورت گرفت، معین شد که ویتامین دی می تواند به ایجاد فولیکول های تازه یا حفره های کوچکی که موی های تازه از داخل آن ها رشد می نمایند، یاری کند. از سوی دیگر، این ویتامین در افزایش ضخامت مو و کاهش ریزش مو نیز موثر است.

به گفته پژوهشگران دانشگاه هاروارد، ویتامین دی، همراه با دیگر مواد شیمیایی کشف شده، ممکن است باعث فعال شدن فولیکول های غیر فعال گردد. طاسی سر زمانی اتفاق می افتد که فولیکول های شما به طور مداوم راکد و غیر فعال باقی بمانند. اما گاهی با وجود فعالیت فولیکول ها، موی تازه ای فراوری نمی گردد. در چنین شرایطی، مصرف اندازه معینی از ویتامین دی می تواند به حفظ سلامت مو یاری کند.

شیوه های طبیعی برای دریافت بیشتر ویتامین دی شامل خوردن و یا نوشیدن این مواد غذایی است:

  • ماهی، از قبیل سالمون یا شمشیر ماهی
  • قارچ
  • آب پرتقال غنی شده
  • شیر غنی شده

از طرفی، تماس مستقیم با نور خورشید نیز به طور طبیعی منجر به فراوری ویتامین دی در بدن می گردد. اگر قصد دارید برای تامین ویتامین دی مورد احتیاج بدنتان از مکمل ها بهره ببرید، مراقب باشید. ویتامین دی محلول در چربی است و مصرف بیش از حد آن منجر به افزایش اندازه کلسیم در خون شده و خستگی یا مسائل کلیوی به همراه خواهد داشت.

ویتامین ب (B) برای رشد مو

ویتامین های گروه ب برای تنظیم متابولیسم و حفظ سیستم عصبی مرکزی ضروری هستند. مصرف این ویتامین ها برای داشتن پوست و مویی سالم نیز توصیه می گردد. برخی از متخصصین تغذیه، ادعا می نمایند که پر مصرف ترین ویتامین های گروه ب، مانند ویتامین ب 12 می توانند به تقویت و رشد موی سر یاری نمایند.

ویتامین های گروه ب شامل ب 1 (تیامین)، ب 2 (ریبوفلاوین)، ب 3 (نیاسین)، ب 5 (پانتوتنیک اسید)، ب 6 (پیریدوکسین)، ب 7 (بیوتین)، ب 9 (فولیک اسید)، ب 12 (کوبالامین) هستند.

شما باید همواره سعی کنید ویتامین های مورد احتیاج بدنتان را از مواد غذایی بگیرید. از جمله مواد غذایی حاوی ویتامین ب می توان به این موارد اشاره نمود:

  • غلات کامل
  • سبزیجاتی مثل گل کلم، هویج و سبزیجات تیره رنگ
  • گوشت مرغ و ماهی
  • تخم مرغ
  • لوبیای سویا
  • آووکادو
  • حبوبات

ویتامین ب 12 در غذاهایی مانند گوشت و لبنیات یافت می گردد. اگر بابت کمبود این ویتامین در بدنتان نگران هستید، می توانید از مکمل ب 12 بهره ببرید. کمبود ویتامین ب 12 معمولاً در افراد مسن، گیاه خواران و وگان ها دیده می گردد. همه ویتامین های گروه ب محلول در آب هستند و به وسیله ادرار دفع می شوند. ویتامین های گروه ب باید به صورت روزانه مصرف شوند.

کارشناسان بهداشت و زیبایی در رابطه با فواید بیوتین برای حفظ سلامت مو تاکید نموده اند، با این حال، مصرف زیاد این ویتامین ممکن است موجب مسائل پوستی گردد.

فولیک اسید و نیاسین (B3)

فولیک اسید گردش خون را بهبود می بخشد و رشد سلول ها را تحریک می نماید، این در حالی است که نیاسین نیز گردش خون را افزایش می دهد. فولیک اسید و نیاسین مواد مغذی را به فولیکول های مو می رسانند، و تاثیر عملکرد ویتامین ها و مواد معدنی دیگر را دوچندان می نمایند.

مواد غذایی حاوی نیاسین: قارچ، ارده، لپه، ماهی سالمون، تخمه آفتابگردان، سینه مرغ.

مواد غذایی حاوی فولیک اسید: لوبیا چیتی، کلم بروکلی، تخم کتان، بادام، مارچوبه، جگر و آووکادو.

ویتامین ئی (E) برای رشد مو

شواهد متعددی وجود دارد که تاثیر ویتامین ئی بر سلامت پوست و مو را تایید می نمایند. آنتی اکسیدان موجود در این ویتامین که توکوترینول نام دارد، به حفظ سلامت مو یاری می نماید. طی یک مطالعه بالینی که در سال 2010 انجام گرفت، معین شد که مصرف مکمل های توکوترینول در بهبود سلامت موی افراد مبتلا به بیماری آلوپسی (طاسی)، نقش قابل توجهی ایفا می نمایند.

ویتامین ئی به شکل کپسول و شربت عرضه می گردد. ویتامین ئی در جوانه گندم، اسفناج، کلم پیچ و بادام یافت می گردد.

سایر ویتامین های ضروری

در مقایسه با ویتامین های دی، ب و ئی، آنالیز های کمتری روی تاثیر سایر ویتامین ها بر سلامت مو انجام شده است. اما افرادی که دچار ریزش مو هستند، باید رژیم غذایی خود را مورد آنالیز قرار بدهند و از وجود ویتامین های ضروری در وعده های غذایی خود اطمینان حاصل نمایند. دریافت مقادیر کافی ویتامین به وسیله مصرف سبزیجات، محصولات لبنی و مرکبات، فرایند بازسازی سلول ها را سریع تر می نماید. بازسازی سلول ها، ظاهر سالم تری به مو های شما می دهد.

ویتامین آ، که برخی اوقات با نام رتینول نیز شناخته می گردد، قادر است از شنمایندگی مو جلوگیری کند. ویتامین های آ و ث به پوست سر یاری می نمایند تا اندازه معینی چربی فراوری کند که این موضوع در حفظ سلامت، درخشندگی و تقویت موی سر نقش بسزایی دارد. ویتامین آ در کاهش شکستگی مو موثر است، در حالی که ویتامین ث جذب آهن و فرایند فراوری کلاژن را بهبود می بخشد و در داشتن مویی ضخیم و زیبا تاثیرگذار است.

مواد معدنی از جمله روی و سلنیوم نیز می توانند برای مو مفید باشند. روی، فرایند فراوری چربی مورد احتیاج پوست سر را افزایش می دهد و مصرف آن، یکی از برترین روش های کاهش ریزش مو است. سلنیوم از شوره و خارش پوست سر جلوگیری می نماید. از مکمل هایی بهره ببرید که همه ویتامین ها و مواد معدنی را در کنار هم داشته باشند. روغن دانه کتان با داشتن اسید چرب امگا 3، از التهاب و شوره سر جلوگیری نموده و در بهبود رشد مو و به حداقل رساندن ریزش مو موثر است. بعلاوه، این روغن فولیکول ها را تحریک می نماید و باعث تقویت و ضخیم شدن مو شده و به فراوری چربی مورد احتیاج پوست سر یاری می نماید. بنابراین، اضافه کردن روغن دانه کتان به رژیم غذایی، انتخابی هوشمندانه محسوب می گردد.

نتیجه گیری

در مجموع، موهای ناسالم را می توان به سادگی و با نگاه کردن به آن ها شناسایی کرد. معمولاً انعطاف پذیری و درخشندگی موهای ناسالم کمتر از یک موی سالم بوده و حالتی خشک و شنماینده دارند. ریزش دسته ای مو و چند شاخه شدن تار های مو، می تواند حاکی از آن باشد که مسئله ای اساسی در سلامت شخص وجود دارد. پسوریازیس، درماتیت و سرطان پوست با علائمی نظیر از دست دادن مو همراه است.

در چنین شرایطی، ویتامین درمانی شاید نتواند به بهبود کامل فرد بیمار یاری کند. بنابراین، اگر ریزش موهایتان شما را نگران نموده، بهتر است به یک متخصص پوست مراجعه کنید. به این ترتیب، پزشک دلیل دقیق ریزش مو و یا توقف رشد موهای شما را تشخص خواهد داد. چنانچه قصد خرید و سفارش آنلاین شامپو و بعلاوه خرید انواع محصولات مراقبت مو را دارید، بهتر است فروشگاه های اینترنتی معتبر را انتخاب کنید تا از اصالت و کیفیت محصول مطمئن شوید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 17 خرداد 1401 بروزرسانی: 17 خرداد 1401 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 2077

به "با ویتامین های مناسب برای رشد مو آشنا شوید." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با ویتامین های مناسب برای رشد مو آشنا شوید."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید