تحصیل در کانادا و معرفی آزمون های ورودی

به گزارش مجله رویای کره ای، سال های زیادی است که تحصیل در کشورهای خارجی به عنوان گزینه ای جذاب برای دانشجویان ایرانی مطرح شده است. در این میان، تحصیل در کانادا را می توان جزو محبوب ترین گزینه ها محسوب کرد. آیا برنامه ای برای تحصیل در کانادا دارید؟ در صورتی که قصد ادامه تحصیل در کانادا را دارید باید واجد یک سری شرایط باشید. از جمله این شرایط باید به قبولی در آزمون ورودی دانشگاه های کانادا اشاره داشت. در ادامه قصد داریم تا انواع آزمون های مورد احتیاج جهت تحصیل در کانادا را آنالیز کنیم.

تحصیل در کانادا و معرفی آزمون های ورودی

اگر علاقمند به سفر با بهترین نرخ تورهای کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

آزمون ورودی دانشگاه های کانادا

آزمون ورودی دانشگاه های کانادا بسته به دانشگاه و مقطع تحصیلی مورد نظر شما دارای تفاوت هایی خواهد بود. رایج ترین آزمون های دانشگاه های کانادا شامل MCAT ،GMAT ،GRE ،TOEFL ،SAT و LSAT می گردد که در ادامه شرح داده خواهند شد.

آزمون TOEFL

آزمون تافل برای سنجش سطح مهارت زبان انگلیسی متقاضی تحصیل در کانادا انجام می گردد. این آزمون ورودی دانشگاه های کانادا جنبه های مختلف زبان انگلیسی متقاضیان از جمله مهارت خواندن و نوشتن و همچنین مهارت شنیداری و صحبت کردن را می سنجد. آزمون TOEFL یکی از مهم ترین آزمون ها برای کسانی است که قصد ادامه تحصیلات عالی در کانادا را داشته و زبان اول آن ها انگلیسی نیست. نمره قابل قبول در این آزمون بر اساس دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید متفاوت خواهد بود. جالب است بدانید که این آزمون در بیش از 180 کشور دنیا انجام می گردد.

آزمون GRE

آزمون GRE به منظور انتخاب دانشجویان دارای پتانسیل جهت ورود به دانشگاه های کانادا طراحی شده است. آزمون GRE شامل یک آزمون کلی می گردد که متداول ترین آزمون برای پذیرش دانشجویان است. در این آزمون کلی مهارت های کلامی، محاسباتی و تحلیلی متقاضیان مورد سنجش قرار می گیرد. علاوه بر آزمون کلی، GRE همچنین بعضی آزمون های موضوعی و آزمون ارزیابی مهارت نوشتن را نیز ارائه می دهد. بسته به شرایط پذیرش دانشگاه مد نظرتان ممکن است به نمره یک یا چند مورد از این آزمون ها احتیاج داشته باشید.

آزمون SAT

آزمون ورودی دانشگاه های کانادا شامل یک آزمون استاندارد به نام SAT می گردد. این آزمون به منظور تشخیص استعداد تحصیلی و سنجش اطلاعات آکادمیک عمومی متقاضیان اجرا شده و داوطلبان آن عمدتا آن دسته از افرادی هستند که قصد تحصیل در یک کشور خارجی را دارند. نمرات این آزمون برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارند الزامی است.

آزمون SAT دارای یک فرمت استاندارد بوده و الگوی سوالات آن ثابت است. این آزمون به سه بخش شامل خواندن و نوشتن، ریاضی و مقاله نویسی تقسیم می گردد. هر کدام از این سه بخش دارای امتیاز مخصوص به خود هستند. کسب نمره مناسب در آزمون SAT برای پذیرش در دانشگاه های معتبر کانادا اهمیت زیادی دارد.

آزمون GMAT

آزمون GMAT به شکل رایانه ای و هوشمند انجام می گردد و مهارت های نوشتاری، محاسباتی، کلامی و همچنین خواندن متقاضیان را مورد سنجش قرار می دهد. این آزمون شرط لازم برای پذیرش در برنامه های تحصیلی کارشناسی ارشد یا MBA است. در حال حاضر این آزمون به عنوان آزمون ورودی دانشگاه های کانادا در بعضی از دانشگاه های این کشور مورد توجه قرار گرفته است و نمره آن در پذیرش دانشگاه موثر است. البته این نمره برای دانشگاه های مختلف متغیر بوده و در واقع هر دانشگاهی یک نمره حداقل را برای پذیرش خود معین نموده است. شما این امکان را دارید تا اطلاعات بیشتر در خصوص آزمون GMAT را به دست بیاورید.

آزمون IELTS

آزمون IELTS به منظور ارزیابی توانایی زبان انگلیسی متقاضیانی که قصد تحصیل در کانادا و سایر کشورهای انگلیسی زبان را دارند طراحی شده است. الگوی آزمون IELTS شبیه سایر آزمون های زبان انگلیسی است و در آن مهارت خواندن و نوشتن و همچنین مهارت های مکالمه و شنیداری داوطلبان مورد سنجش قرار خواهد گرفت. این آزمون به عنوان تنها آزمون زبان انگلیسی شناخته می گردد که برای اهداف مهاجرتی توسط تمامی کشورها مورد پذیرش قرار گرفته است. حداقل نمره معین شده IELTS در آزمون ورودی دانشگاه های کانادا بستگی به این دارد که کدام دانشگاه را برای تحصیل در کانادا انتخاب نموده باشید.

آزمون MCAT

آزمون MCAT با آزمون های قبلی یک تفاوت اساسی دارد که این تفاوت به جامعه هدف آزمون مربوط می گردد. در واقع این آزمون به عنوان یک آزمون عمومی برای تمام کسانی که قصد تحصیل در کانادا را دارند شناخته نمی گردد. این نوع آزمون ورودی دانشگاه های کانادا به طور خاص برای متقاضیان ورود به برنامه های تحصیلی رشته پزشکی طراحی شده است.

آزمون MCAT یک آزمون چندگزینه ای استاندارد است که به دانشگاه ها یاری می نماید تا بتوانند توانایی داوطلبان را از جنبه های مختلف سنجیده و عملکرد آن ها را در دانشکده پزشکی پیش بینی نمایند. این آزمون علاوه بر مفاهیم و اصول علمی به عنوان پیش احتیاج رشته پزشکی موارد دیگری نظیر توانایی حل مسئله، تفکر انتقادی و مهارت نوشتن را نیز مورد ارزیابی قرار می دهد. آزمون MCAT به طور کلی به چهار بخش تقسیم می گردد:

  • مبانی شیمیایی و فیزیکی سیستم های بیولوژیکی
  • تحلیل انتقادی و مهارت های استدلال
  • مبانی بیولوژیکی و بیوشیمیایی سیستم های زنده
  • مبانی روان شناختی، اجتماعی و زیست شناختی رفتار

تقریبا تمام کالج های پزشکی کشور کانادا آزمون MCAT را به عنوان آزمون ورودی خود قرار داده اند و در هنگام ارسال درخواست تحصیلی خود باید حتما نمرات این آزمون را نیز ارائه نمایید. ضمن این که اعتبار نمرات آزمون MCAT تنها سه سال است و بعد از آن مورد قبول نخواهد بود.

آزمون LSAT

اگر متقاضی تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه های کانادا باشید حتما باید آزمون LSAT را بگذرانید. در این آزمون مهارت های خواندن و استدلال کلامی داوطلبان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. تقریبا تمام دانشگاه های کانادا نمره آزمون LSAT را به عنوان یکی از معیارهای اصلی پذیرش متقاضیان تحصیل در رشته حقوق در نظر گرفته اند.

شرایط پذیرش دانشگاه های کانادا

آزمون ورودی دانشگاه های کانادا یک فاکتور مهم در دریافت پذیرش دانشگاه محسوب می گردد. نکته اول در خصوص آزمون ورودی دانشگاه های کانادا این است که بعضی از این آزمون ها ممکن است برای بعضی دانشگاه ها مورد احتیاج نباشد. همچنین نمره قابل قبول این آزمون ها نیز در دانشگاه های مختلف دارای تفاوت است.

طبیعتا هر چه سطح دانشگاه بالاتر برود سخت گیری دانشگاه بیشتر شده و نمرات بالاتری در این آزمون ها مورد احتیاج خواهد بود. ضمن این که در بعضی دانشگاه های برتر کانادا مانند دانشگاه مک گیل یا دانشگاه تورنتو کسب نمره بالا در آزمون ورودی شرط ضروری است اما کافی نخواهد بود. با توجه به سطح بالای این دانشگاه ها و رقابت زیاد برای ورود به آن ها موارد دیگری نظیر رزومه تحصیلی قوی و توصیه نامه اساتید شناخته شده تاثیر به سزایی را در فرایند پذیرش خواهد داشت.

منبع: نیلگام
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 760

به "تحصیل در کانادا و معرفی آزمون های ورودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحصیل در کانادا و معرفی آزمون های ورودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید