تدوین سیاست های تشویقی برای ایجاد شرکت های توانمندتر در حوزه شبکه

به گزارش مجله رویای کره ای، معاون رگولاتوری از تدوین سیاست های تشویقی برای شکل گیری شرکت های توانمندتر در حوزه شبکه که ایجاد زیرساخت و شبکه سازی را به طور جدی دنبال نمایند، اطلاع داد.

تدوین سیاست های تشویقی برای ایجاد شرکت های توانمندتر در حوزه شبکه

به گزارش خبرنگاران، نسترن محسنی - معاون آنالیز های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - راهکارها و گام های اجرایی این سازمان برای تقویت و توانمندسازی شرکت های ارایه دهنده خدمات ارتباطی ثابت شامل VDSL، G.Fast و FTTx را تشریح کرد.

او درباره اقدامات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این باره گفت: رگولاتوری به طور همزمان در چندین مسیر اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است. یاری به تسهیل و تسریع در شکل گیری شرکت های فعال و توانمندتر در عرصه شبکه و متعهد به ایجاد زیرساخت ها و شبکه سازی اعم از اکتیو و پسیو، به وسیله تنظیم سیاست های تشویقی برای ادغام، هم افزایی و تجمیع که به نوعی از یارانه دهی غیرمستقیم در این مسیر بهره می برد، از جمله اقداماتی است که در رگولاتوری انجام گردیده و اکنون پیش نویس تنظیمی برای اخذ نقطه نظرات به بخش خصوصی ارسال گردیده است.

او ادامه داد: همچنین از دیگر مسیرهایی که در سازمان برای این منظور دنبال می گردد، ایجاد فرصت مناسب برای بخش جهت استفاده از امکانات موجود و در اختیار نهادهای عمومی مانند توانیر و شهرداری برای توسعه و ارتقای شبکه، به وسیله تنظیم تفاهم نامه فی مابین و تنظیم رگولیشن مربوطه است. وی هم چنین اشاره نمود این موضوع قطعا ارزش اضافه نموده را برای طرفین به همراه خواهد داشت.

محسنی اضافه نمود: هم چنین موضوع جداسازی ساختاری اپراتور غالب از جمله موارد مد نظر برای پیشنهاد به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است اما باتوجه به اینکه براساس تجربه های موفق بین المللی، انجام این کار حداقل حدود نیم دهه زمان می برد، از جمله راهکارهای قابل پیگیری از سوی رگولاتوری خواهد بود، لیکن باتوجه به نیازی که حوزه ارتباطات ثابت به ارتقاء و توسعه سریع دارد، یقینا این مسیر از جمله مسیرهای کوتاه مدت برای بهبود و بهینه سازی نیست.

محسنی، هرگونه تعامل مثبت مبنی بر شکل گیری شرکت های توانمند که با کاهش هزینه های خود و با بهره گیری از سیاست های حمایتی و مشوقانه تنظیمی، امکان سرمایه گذاری در این حوزه را فراهم کند را به نفع بخش و بازیگران حوزه ارزیابی کرد و اضافه نمود: همگرایی دو بخش با هم و البته همگرایی بیش از پیش رگولاتوری و اپراتورها در این مقطع زمانی بیش از هر زمانی برای کشور حائز اهمیت است. بر همین اساس رگولاتوری از نقطه نظرات سازنده و همگرا از سوی بخش خصوصی در جهت ارتقای پیشنهادات تنظیمی رگولاتوری در رابطه با سیاست های حمایتی برای اکتساب و ادغام استقبال می نماید.

او توضیح داد: ارتقای سریع فناوری های حوزه ارتباطات ثابت از ADSL به Vdsl ، G.Fast و FTTH/B نیازمند انجام همزمان چند تصمیم اشاره گردیده قبلی است و البته سرعت بخشیدن به اتخاذ تصمیمات توسط بخش، از هرگونه فرصت سوزی دوباره که نه به نفع بخش و نه به نفع کشور، می کاهد.

وی بیان کرد: با فرض هدف گیری نسبت 60 درصدی از خانوارها برای ارتقاء از ADSL به VDSL، هزینه ای بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان پیش بینی می گردد که این هزینه مستقل از هزینه اجرا و توسعه FTTH/B برای نسبت جمعیتی 15 درصدی است. بدین ترتیب این حجم از سرمایه گذاری یقینا غیر از مسیر هم افزایی، تجمیع، اشتراک گذاری منابع، کاهش هزینه ها و دعوت و فراخواندن به ورود سرمایه از دیگر بخش ها به بخش ارتباطات، امکان پذیر نخواهد بود.

محسنی اضافه نمود: از زمان تصویب مصوبه شماره 273 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با موضوع تجمیع، ادغام و ایجاد NetCo های قوی و مشترک، بخش خصوصی نیز به طور پراکنده در اندیشه این موضوع بوده و اقداماتی را نیز در این راستا انجام داده است.

به گفته او، درحال حاضر اکثریت بخش به تجمیع، ادغام و اکتساب اعتقاد دارند و نظرات خود را نیز اعلام نموده اند و در جلسات با رگولاتوری، ارتقای سطح مشوق های تنظیم گردیده در سیاست های حمایتی رگولاتوری را یکی از موارد انگیزشی توصیف نموده اند.

معاون رگولاتوری با اشاره به اینکه رگولاتوری باتوجه به دریافت و تجمیع نقطه نظرات بخش خصوصی در رابطه با سیاست های حمایتی تنظیمی، تمامی کوشش خود را بر ارائه پیشنهادات موثر و کارامد ذیل قوانین و مقررات به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به عمل خواهد آورد، تاکید نمود: بهتر است حوزه ارتباطات ثابت هرچه سریع تر به تجمیع و ارسال نظرات سازنده خود اقدام کند و مسوولیت ها و تعهدات اصلی در این حوزه را شناسایی نموده و باتوجه به آن مسوولیت ها و برابر مفاد پروانه دریافتی و تسهیل گری ها و سیاست های حمایتی تنظیمی، نسبت به ارائه پیشنهادات قابل اجرا و کارآمد اقدام کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 58

به "تدوین سیاست های تشویقی برای ایجاد شرکت های توانمندتر در حوزه شبکه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین سیاست های تشویقی برای ایجاد شرکت های توانمندتر در حوزه شبکه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید