رئیسی: منطقه ها آزاد نباید مرکز واردات بی رویه کالا باشند

به گزارش مجله رویای کره ای، رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت ها و امکانات گسترده منطقه ها آزاد و ویژه مالی، آمار بسیار پایین صادرات غیرنفتی از این منطقه ها را، تاسف برانگیز و نگران کننده دانست و گفت: باید تحول جدی در منطقه ها آزاد و ویژه تجاری و مالی ایجاد گردد و این منطقه ها به اهداف اصلی تشکیل خود بازگردند.

رئیسی: منطقه ها آزاد نباید مرکز واردات بی رویه کالا باشند

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی روز یکشنبه در نخستین جلسه شورای عالی منطقه ها آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه منطقه ها آزاد باید به مرکز صادرات، رونق فراوری و ارتباطات اقتصادی تبدیل شوند، گفت: معمولا در آمار مربوط به صادرات از منطقه ها آزاد، بخش انرژی را هم محاسبه می کردند، در حالیکه صادرات انرژی، ارتباطی به این منطقه ها ندارد؛ لذا گزارش ارائه شده درخصوص آمار پایین صادرات غیر نفتی از این منطقه ها، بسیار تاسف برانگیز و نگران کننده است و ایجاد تحول جدی دراین زمینه لازم است.

رئیسی گفت: منطقه ها آزاد از ظرفیت و امکان مناسبی برای رونق فراوری، افزایش صادرات و اشتغالزایی برخوردار هستند و از همسایگی این منطقه ها با کشور های همسایه می توان برای صادرات استفاده کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر افزایش سهم منطقه ها آزاد در صادرات، گفت: باید سهم صادرات از 2 درصد به حداقل 4 درصد افزایش یابد و در این زمینه منطقه ها آزاد از نقش مهمی برخوردار هستند.

رئیسی با بیان اینکه برخی از منطقه ها آزاد از فراوری و صادرات فاصله گرفته و عمدتا به مرکز واردات بی رویه تبدیل شده اند، گفت: منطقه ها آزاد نباید مرکز واردات بی رویه کالا بویژه کالا هایی که مشابه آن ها در کشور فراوری می شوند، باشند.

رئیس جمهور اضافه کرد: برخی از منطقه ها آزاد در ساحل قرار دارند و می توانند نقش مهمی در رونق اقتصاد دریا داشته باشند. همچنان که ارتباط برخی از کشور های اروپایی با دریا بسیار کمتر از کشورمان است، اما 50 درصد از فراوری ناخالص ملی آن ها به وسیله دریا انجام می گردد.

رئیسی توضیح داد: دستیابی به جایگاه تاثیرگذاراقتصادی نیازمند انجام اقدامات جهشی است و در این راستا توجه به اقتصاد دیجیتال، ارتباطات مرزی و رونق صنعت و اقتصاد گردشگری بسیار تاثیرگذار است.

رئیس جمهور گفت: امیدوارم در دوره نو با استفاده از همه تجربیات گذشته، اقدام متفاوتی در منطقه ها آزاد انجام گردد و این منطقه ها به پشتوانه جدی برای کشور کارآفرینان و فراوری در کشور تبدیل شوند و شاهد جهش جدی به طرف اهداف مهم اقتصادی، اقتصاد مقاومتی، فراوری و افزایش صادرات غیر نفتی باشیم.

رئیسی در انتها از دبیر شورای عالی منطقه ها آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی خواست راه های برون رفت از موانع شتاب در توسعه فعالیت منطقه ها آزاد را شناسایی و راه چاره های لازم را در این زمینه اتخاذ و اجرایی کند.

در این جلسه سعید محمد دبیر شورای عالی منطقه ها آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، گزارشی از آخرین شرایط و عملکرد اقتصادی منطقه ها آزاد ارائه کرد و پیشنهادات و راه چاره های رونق صادرات و فراوری در این منطقه ها مورد آنالیز و تصمیم گیری نهاده شد.

منبع: فرارو
انتشار: 18 دی 1400 بروزرسانی: 18 دی 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1937

به "رئیسی: منطقه ها آزاد نباید مرکز واردات بی رویه کالا باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیسی: منطقه ها آزاد نباید مرکز واردات بی رویه کالا باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید