راه های درمان کیست تخمدان در خانه

به گزارش مجله رویای کره ای، یکی از شایع ترین بیماری های زنان ایجاد کیست تخمدان در رحم می باشد. بیشتر این کیست ها کوچک بوده و به مرور زمان از بین خواهند رفت. هرچند، بعضی از آنها به مرور عظیم شده و احتمال سرطانی شدن آنها نیز وجود دارد. در این مقاله به روش هایی برای درمان کیست تخمدان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

راه های درمان کیست تخمدان در خانه

جهت دریافت خدمات پتینه کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

کیست تخمدان چیست؟

تخمدان ها بخشی از سیستم فراوری مثل زنان بوده که در قسمت پایین شکم و در دو طرف رحم قرار گرفته اند. زنان دارای دو تخمدان بوده که تخمک و همچنین هورمون های استروژن و پروژسترون را فراوری می نمایند. بیشتر زنان در طول دوره زندگی خود دچار کیست تخمدان می شوند که بسیاری از این کیست ها بدون درد بوده و خود به خود از بین خواهند رفت. ما در این مطلب قصد داریم بطور خلاصه به آنالیز علت و علائم و راه های تشخیص این بیماری پرداخته و در نهایت روش هایی برای درمان کیست تخمدان را به شما ارائه دهیم؛ با ما همراه باشید.

انواع کیست تخمدان

انواع مختلفی از کیست تخمدان مانند کیست درمیوای و کیست آندومتریوز وجود دارند. با این حال کیست های فانکشنال (عملکردی) شایع ترین نوع کیست های تخمدان بوده و شامل دو نوع می باشند: کیست فولیکول وکیست کبد لوتئوم.

علائم کیست تخمدان

در بیشتر موارد، کیست تخمدان علائمی را از خود نشان نمی دهد. هرچند زمانی که کیست آغاز به رشد کند ممکن است علائم زیر ظاهر شوند:

  • نفخ شکم یا ورم
  • حرکت دردناک روده
  • درد های لگنی قبل یا در طول دوره قاعدگی
  • مقاربت دردناک
  • احساس درد در کمر یا ران
  • حساسیت سینه ها
  • تهوع و استفراغ

اگر علائم زیر را مشاهده کردید، باید به پزشک خود مراجعه کنید:

  • درد شدید لگن
  • تب
  • ضعف یا سرگیجه
  • تنفس سریع و نفس نفس زدن
  • درد همراه با استفراغ

این علائم می توانند نشان دهنده پارگی کیست یا پیچ خوردن تخمدان باشند که احتیاج به درمان فوری خواهند داشت.

تشخیص کیست تخمدان

برای تشخیص کیست تخمدان می توان از سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی (MRI) و دستگاه اولتراسوند استفاده کرد.

راه های درمان کیست تخمدان

بسیاری از زنان نمی دانند که ممکن است کیست تخمدان داشته باشند. زیرا بسیاری از آن ها هیچ گونه علائمی نداشته و خود به خود از بین می فرایند. در ادامه به دو نوع درمان کیست تخمدان اشاره می کنیم: درمان پزشکی، درمان با روش های خانگی

درمان پزشکی

اگر کیست شما عظیم بوده و احتمال سرطانی شدن آن وجود داشته باشد حتما باید به پزشک مراجعه نموده و تحت نظر قرار بگیرید. در این حالت می توان از روش های زیر برای درمان کیست تخمدان استفاده کرد.

قرص های ضد بارداری: پزشک با تجویز قرص های ضد بارداری، مانع تخمک گذاری شده و در نتیجه کیست های تخمدان به وجود نخواهند آمد. همچنین مصرف قرص های ضد بارداری می توانند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهند.

لاپاراسکوپی: با استفاده از لاپاراسکوپی می توان کیست های کوچک و مستعد سرطانی را بیرون آورد. در این روش پزشک در نزدیکی ناف (همانند تصویر زیر) برشی ایجاد نموده، سپس با ابزاری کوچک کیست را از شکم خارج می نماید.

لاپاراتومی: اگر کیست عظیم باشد، پزشک با ایجاد برش در شکم، کیست را به وسیله جراحی خارج خواهد نمود. اگر آزمایش ها نشان دهند که کیست سرطانی می باشد، این امکان وجود دارد که پزشک با انجام هیسترکتومی اقدام به حذف تخمدان ها و رحم کند.

درمان کیست تخمدان با روش های خانگی

در این قسمت روش هایی برای کاهش دردهای ناشی از کیست تخمدان را به شما معرفی خواهیم کرد. لام بذکر است که بعضی از این روش ها می توانند به کاهش اندازه کیست تخمدان یاری نمایند. هرچند این روش ها هنوز از لحاظ علمی کاملا ثابت نشده اند.

مصرف داروهای ضد درد: استفاده از دارو های ضد درد می توانند به طور موقت، درد کیست تخمدان را کاهش دهند. شما می توانید بعضی از آن ها را بدون نسخه پزشک نیز تهیه کنید از جمله ایبوپروفن، ناپروکسن و استامینوفن. از این دارو ها می توانید زمانی که احساس درد داشتید برای دو یا سه روز بهره ببرید. اگر احتیاج دارید که برای مدت زمان بیشتری از این دارو ها بهره ببرید، با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده از گرما درمانی برای کاهش گرفتگی عضلات: اگرچه این روش، روشی قطعی برای درمان کیست تخمدان نیست ولی می تواند در کاهش درد شما موثر واقع گردد. شما می توانید برای کاهش درد کیست و گرفتگی عضلات، یک بطری آب گرم یا لحافچه برقی را بر روی شکم خود قرار دهید. همچنین می توانید یک حوله را درون آب خیس نموده، و آن را درون یک کیسه زیپ دار گذاشته و به مدت دو دقیقه درون مایکروویو بگذارید. دقت کنید که در کیسه باز باشد. سپس آن را از مایکروویو خارج نموده، زیپ آن را ببندید و آن را درون یک حوله مرطوب دیگر قرار دهید. در این حالت به مدت 20 دقیقه می توانید از گرمای آن بهره ببرید.

استفاده از حمام نمک اپسوم (Epsom): با استفاده از حمام بخار و اضافه کردن نمک اپسوم به وان خود می توانید درد ناشی از کیست یا گرفتگی عضله را به طور موثری کاهش دهید. برای این منظور دو فنجان نمک اپسوم را درون وان ریخته و بگذارید کاملا حل گردد، سپس حدود 20 دقیقه درون وان بخوابید.

مصرف بادام: بادام حاوی میزان بالایی از منیزیم بوده که نوع خام آن، در هر 100 گرم، حدود 270 میلی گرم منیزیم دارد. مطالعات نشان داده اند که مصرف منیزیم به درمان درد های مزمن یاری می نماید.

مصرف مکمل های دانگ کوای: استفاده از ریشه گیاه دانگ کوای (dong quai) به کاهش گرفتگی عضله و درد های قاعدگی یاری می نماید. هرچند اگر علائم زیر را دارید، نباید از این گیاه بهره ببرید:

  • باردار بودن
  • در زمان شیردهی به نوزاد
  • داشتن اختلالات لختگی خون
  • مصرف رقیق نماینده های خون

مصرف چای بابونه: چای بابونه از زمان های دور مورد استفاده قرار می گرفته است. خواص ضد التهابی بابونه به کاهش درد و اضطراب یاری می نماید. همچنین مصرف این چای باعث می گردد که راحت تر بخوابید. برای تهیه این چای می توانید 3 تا 4 قاشق غذاخوری گل بابونه را به همراه یک شاخه نعناع و یک فنجان آب جوش ترکیب نموده و بگذارید 5 دقیقه بماند، سپس آن را مصرف کنید.

مصرف چای زنجبیل: چای زنجبیل دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی بوده که برای کاهش درد و گرفتگی عضله مفید می باشند. بعضی مطالعات نشان داده اند که مصرف زنجبیل باعث از بین رفتن سلول های سرطانی شده و به درمان کیست تخمدان کم نموده است. برای تهیه این چای می توانید کمی زنجبیل را درون 2 فنجان آب ریخته و بگذارید به مدت 10 دقیقه بجوشد. سپس می توانید کمی آب لیمو و عسل به آن اضافه نموده و آن را بنوشید.

تنظیم رژیم غذایی: مصرف بعضی غذا ها ممکن است بر روی رشد کیست تاثیر بگذارند. به عنوان مثال بعضی از زنان مستعد ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) می باشند. این بیماری باعث می گردد که به علت وجود کیست های متعدد در تخمدان، فرد دچار اختلالات قاعدگی یا آمنوره (فقدان قاعدگی) گردد.

حدود 50 درصد افراد مبتلا به PCOS دارای اضافه وزن بوده یا چاق می باشند. این احتمال وجود دارد که میان مقاومت به انسولین -که کاهش وزن را سخت نموده- و سندرم تخمدان پلی کیستیک ارتباطی وجود داشته باشد. بنابراین بهتر است از مصرف غذا هایی که باعث مقاومت به انسولین می شوند، خودداری کنید. غذا هایی مانند:

  • نان سفید
  • سیب زمینی سفید
  • غذا های درست شده با آرد سفید
  • شیرینی، دسر، کلوچه و دیگر غذا های شیرین

برای تنظیم وزن خود می توانید از غذا های زیر بهره ببرید:

  • غذا هایی با فیبر بالا مانند بروکلی، سبزیجات، بادام، انواع توت ها و کدو
  • غذا هایی با پروتئین کم چرب از جمله ماهی، توفو و مرغ
  • ادویه جات و غذا های ضد التهابی از جمله گوجه فرنگی، زردچوبه، کلم پیچ، روغن زیتون و بادام

مصرف مکمل های گیاه کوهاش سیاه: بومیان آمریکایی و مهاجران اروپایی برای حفظ سلامتی خود از گیاه کوهاش سیاه (black cohosh) استفاده می کردند. این گیاه برای درمان علائم یائسگی مفید می باشد. علائمی از قبیل:

  • گر گرفتگی
  • عرق شبانه
  • تپش قلب
  • اختلالات خواب
  • تحریک پذیری

استفاده از گیاه کوهاش سیاه ممکن است منجر به ایجاد عوارض جانبی مانند ناراحتی معده و بثورات پوستی گردد. همچنین بعضی مطالعات نشان داده اند که مصرف این گیاه ممکن است به کبد آسیب برساند. علاوه بر این ممکن است مصرف این گیاه با دارو های دیگر تداخل داشته باشد؛ بنابراین قبل از مصرف این گیاه، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بذر و روغن کتان: یکی دیگر از راه های درمان کیست تخمدان استفاده از بذر و روغن کتان می باشد. مصرف دانه های کتان می توانند سطح آندروژن بدن را کاهش دهند، زیرا میزان بالای آندروژن در زنان اغلب با سندرم تخمدان پلی کیستیک ارتباط دارد. بر اساس یک مطالعه، مصرف روزانه 30 گرم دانه کتان، باعث کاهش سطح آندروژن و تستوسترون در بدن می گردد. بنابراین، می توان از دانه های کتان برای تنظیم عملکرد هورمون ها استفاده کرد.

مصرف ریشه ماکا (Maca root): ریشه ماکا گیاهی است که در کوه های آند رشد می نماید. بعضی مطالعات نشان داده اند که از این گیاه می توان برای درمان علائم قبل یا بعد از یائسگی استفاده کرد. همچنین ممکن است این گیاه به تنظیم سطح هورمون نیز یاری کند.

عوارض جانبی مصرف دارو های گیاهی

به یاد داشته باشید که قبل از مصرف هر گونه دارو یا مکمل های گیاهی، حتما با پزشک خود مشورت کنید. بعضی از این گیاهان ممکن است با دارو های دیگر تداخل داشته و منجر به ایجاد عوارض جانبی شوند. همچنین پزشک می تواند در معین میزان مصرف این گیاهان به شما یاری کند.

منبع: setare.com
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1460

به "راه های درمان کیست تخمدان در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های درمان کیست تخمدان در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید