روایت آنتونی فائوچی از مصائب همکاری با دونالد ترامپ

به گزارش مجله رویای کره ای، آنتونی فائوچی رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی آمریکا و همچنین مشاور ارشد پزشکی دولت آمریکا (در دوران ترامپ و بایدن) در مقابله با بحران شیوع ویروس کرونا در این کشور، به تازگی مصاحبه ای را با پیتر نیکولاس خبرنگار سرشناسِ حوزه کاخ سفیدِ نشریه آتلانتیک انجام داده و در آن از تجربیات خود در مورد همکاری با دونالد ترامپ رئیس جمهور جنجالی سابق آمریکا سخن گفته است.

روایت آنتونی فائوچی از مصائب همکاری با دونالد ترامپ

رابطه کاری فائوچی با ترامپ مخصوصا در ماه های آخرِ حضور ترامپ در قدرت، بسیاری پرتنش بوده و بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که ترامپ قصد داشته با استفاده ابزاری از شهرت و اعتبارِ دکتر فائوچی، اعتبار خود را نزد افکار عمومی آمریکا بالا ببرد و زمینه را برای موفقیتش در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا فراهم کند. امری که البته با اقدامات تقابلیِ آنتونی فائوچی رو به رو شده است. متن مصاحبه آتلانتیک با آنتونی فائوچی به شرح زیر است:

شما در دوره کاری پنج رئیس جمهور مختلف در تاریخ آمریکا، با آن ها همکاری داشته اید. روسایِ جمهورِ مذکور از هر دو حزبِ دموکرات و جمهوریخواه بوده اند. همکاری با ترامپ و دولت وی را چگونه ارزیابی می کنید؟

سوال خوبی است. من سال گذشته، عمیقا با رئیس جمهور ترامپ تعامل داشتم. با این حال، از روز های ابتدایی ریاست جمهوری اش تا سپتامبر سال 2019 (بحبوحه شیوع ویروس کرونا)، من به هیچ وجه وی را ملاقات نکرده بودم (در حالیکه یکی از مسوولان مهمِ دولت وی بودم). این مساله اندکی آزار دهنده بود. من در دوران روسای جمهورِ دیگر آمریکا، از همان سالِ نخستِ حضورشان در قدرت، با آن ها همکاری های نزدیکی داشتم و مرتب آن ها را ملاقات می کردم.

روسای جمهورِ قبل از ترامپ، همگی یک اصل مهم را در ذهن داشتند و آن احترام به علم و دانش بود. این مساله در مورد ترامپ صادق نبود و من وقتی با وی تعامل داشتم اینگونه فکر می کردم که او اساسا در جهانی رویایی و خیالی زندگی می کند. من باید اذعان کنم که تجربه زیادی در همکاری با کاخ سفید داشته ام با این حال، کاخ سفید در دوره ترامپ، اساسا تبدیل به یک مکانِ متفاوت شده بود و شباهت چندانی به دوران قبل از خود نداشت.

از چه نظر این حرف را می زنید؟ از منظرِ سیاسی؟ آیا شما معتقدید که این شرایط بیش از همه ناشی از شخصیتِ خاص ترامپ بود؟

در دوره ترامپ، میزان سخت گیری و دقتِ مقام ریاست جمهوری آمریکا، کاهش قابل توجهی را تجربه کرد. به عنوان مثال، ترامپ از فردی سخنی را می شنید و وقتی با من صحبت می کرد می گفت: فکر می کنم در این مساله اگر فلان گونه رفتار شود بهتر است. ترامپ عملا شنیده های بی اساسِ خود را هم ردیف با علم و دانش در نظر می گرفت. اگر کسی از نزدیکان ترامپ به وی می گفت که فلان راه چاره برای درمان کرونا خوب است، کاملا محتمل بود که وی نظر او را بپذیرد، اما نظر من که مسوول اصلی پزشکیِ مقابله با ویروس کرونا در آمریکا بودم را نپذیرد. این مساله برای من شبیه به یک تجربه سوررئالیستی بود.

آیا شما معتقدید که این قبیل اقدامات ترامپ ناشی از لجبازی ها و ویژگی های خاص شخصیتی وی بودند؟

نه من نمی خواهم از حیث روانشناسی، ترامپ را تحلیل کنم. با این حال، من به اندازه کافی با وی و نزدیکانش در کاخ سفید تعامل داشته ام که بدانم ترامپ بر این باور بود که غرایزش، به اندازه داده های علمی، معتبر هستند. شاید به همین دلیل بود که او مدام به من می گفت: تونی! فکر می کنم انجام فلان کار درست است.

یک نکته خاص دیگر که در مورد ترامپ وجود داشت و من قبل از این، شبیه این مساله را در هیچکدام از دولت های قبلی آمریکا ندیده بودم این مساله بود که ترامپ اطراف خود را با انسان های عجیب و غریب پُر کرده بود. به عنوان مثال می توان به پیتر ناوارو مشاور ارشد تجاری ترامپ اشاره کرد که با اینکه در حوزه مسائل اقتصادی کار می کرد، در مورد مساله بهداشت و درمان و نحوه مقابله با شیوع ویروس کرونا در آمریکا نیز نظر می داد. این مساله واقعا غیرمنطقی بود. درست در همان زمان بود که من به خود می گفتم عجب اوضاع عجیب و غریبی در کاخ سفید حاکم شده است.

نظر شما در مورد مایک پنس معاون ترامپ چیست؟ ایا او هم جلوه ای از ترامپیسم بود؟ آیا او عمق بحران شیوع ویروس کرونا در آمریکا را درک می کرد؟

باید بگویم که مایک پنس انسان باهوشی بود. او با ترامپ اختلاف نظر های اساسی داشت، اما به شدت هم به او وفادار بود. بسیاری در آمریکا فکر می کنند که پنس، همان انسان آرامی است که در اغلب تصاویر خبری، پشت سر یا کنار ترامپ قرار گرفته است. با این حال، این تصویر اساسا در مورد پنس واقعی نیست. او واقعا باهوش بود و سعی داشت ترامپ را کنترل کند.

آیا شما هیچوقت این ترس را داشتید که ترامپ شما را از کار اخراج کند؟

نه من حقیقتا هیچگاه این نگرانی را نداشتم. بحران شیوع ویروس کرونا به قدری در آمریکا پیچیده بود که من سعی داشتم تمامِ تمرکزم را صرفا بر مقابله جدی با این بحران قرار دهم. من برای ریاست جمهوری آمریکا احترام زیادی قائلم، اما در دوره ترامپ من سعی داشتم این نکته را به همه بفهمانم که قرار نیست غرایض و مسائل غیر علمی، بر یک موضوع که کاملا به واکنش علمی نیاز دارد، سایه افکند. ترامپ شخصیتی کاریزماتیک داشت با این حال من با شناختِ از او، سعی کردم منافع مردم آمریکا را در عینِ همکاری با او (ترامپ) به پیش برم. اگر من بگویم که ترامپ را دوست داشتم، مطمئنم همسر حمله قلبی خواهد کرد و از من شدیدا متنفر خواهد شد. من سعی می کردم با او در راستای منافع مردم آمریکا تعامل داشته باشم. کل ماجرا همین بود.

بسیاری از نزدیکان ترامپ عمیقا از من خشمگین بودند، زیرا نمی توانستند مخالفت های علنی من با وی را در مساله مقابله با بحران شیوع ویروس کرونا، تحمل کنند. بسیاری از اوقات بود که من به ترامپ می گفتم، فلان عقیده ات اشتباه است و او به من گوش می داد و عصبانی نمی شد. با این حال، نزدیکان ترامپ که پنج یا شش نفری می شدند، از این مساله خشمگین شده و او را تحریک می کردند.

بدون تردید یکچنین شرایطی اگر ترامپ نمی خواست، رنگ واقعیت به خود نمی گرفت. درست نیست؟

البته من این را کاملا می دانم. نکته هم همینجاست. درست به همین دلیل است که تجربه همکاری با ترامپ، تا حدی غیرمعمول است. با این حال من سعی کردم فقط و فقط بر وظیفه خاص خود متمرکز شوم. صحبت های دیگران در حوزه تخصصی ام، از دیدگاه من، صرفا حرف های پوچ و بی اساس بوده و هستند. من یک پزشکم و در شرایط بحرانی فعلی، فقط و فقط باید به شرایط سلامت مردم آمریکا توجه کنم.

درست به همین دلیل است که من هیچگاه فکر نکردم که شاید ترامپ مرا اخراج کند. ولی من به این درک رسیدم که فکر کردن به این موضوع در برهه حساس کنونی که کرونا شیوع گسترده ای در آمریکا دارد، کاملا پوچ و بی اساس است. من فقط به کارِ خودم فکر می کردم.

سال گذشته ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود، یک ویدئو را که شما در آن حضور داشتید، منتشر کرد. این مساله برای من عجیب بود، زیرا افرادی در دولت ترامپ بودند که سعی داشتند شما را از مدارِ کار و حضور در دولت ترامپ خارج کنند. این موضوع را چطور ارزیابی می کنید؟

من حقیقتا از این حرکتِ ترامپ خوشم نیامد. پیشتر در دولت جرج بوشِ پدر نیز قرار بود یکچنین اقدامی در مورد من عملیاتی شود که خودِ وی گفته بود: به هیچ وجه! من به هیچ عنوان دوست ندارم که دکتر فائوچی را درگیرِ نزاع ها و کشمکش های سیاسی بکنید. اقدام ترامپ و تیم انتخاباتی وی در گنجاندن تصویر و فیلم من در یک کلیپ تبلیغاتی، حقیقتا برای من ناخوشایند بود و من را عصبانی کرد.

آیا شما نارضایتی خود را به ترامپ یا نزدیکان وی منتقل کردید؟

نه من این مساله را به آن ها نگفتم. این اساسا یکی از ویژگی های شخصیتی من است. من فقط با موضع گیری های خود نشان دادم که به هیچ عنوان از کارِ آن ها خوشم نیامده و آن ها حق ندارند بارِ دیگر یکچنین حرکتی را انجام دهند.

چرا ترامپ به طور مرتب و درست از ماسک استفاده نمی کرد؟ این مساله به نوعی به یک رویه ثابت برای او تبدیل شده بود.

واقعا سخت بود تا این مساله (استفاده از ماسک) را در کله او بگنجانید. با این حال من فکر می کنم وی این اقدام را انجام می داد، زیرا بحران شیوع ویروس کرونا در آمریکا، چندان برایاو جالب و جذاب نبود. این بحران، حقیقتی بود که ترامپ دوست نداشت آن را بپذیرد. ترامپ عملا عدم استفاده از ماسک را موضوعی جلوه داده بود که نشان از مردانگی افراد داشت (اگر ماسک نزنید، مردانه رفتار کرده اید). از نظر او، استفاده از ماسک، نشانه ای از ضعف افراد بود. متاسفانه افراد زیادی در آمریکا از این مساله الگو گرفتند و عملا بحران شیوع ویروس کرونا در آمریکا را عمیق تر کردند.

آیا برخی از مردم آمریکا به دلیل این رویکرد ترامپ، جان خود را از دست دادند؟

من دوست ندارم اینگونه بگویم. این نوع موضع گیری، به نوعی ایجاد جنجال می کند و من نمی خواهم دیگران اینگونه از زبان من بگویند که ترامپ، شهروندان آمریکایی را به کام مرگ فرستاده است.

کار کردن با جو بایدن چه تفاوت هایی با کار کردن برای ترامپ دارد؟

این مساله درست شبیه حرکت از یک جهان خیالی، به یک جهان واقعی است. اکنون با حقایق و نه اوهام رو به رو هستیم. بایدن نه در جلسات عمومی بلکه در خلوت هم از ما می خواهد تا با رویکردی واقع بینانه اقدام کنیم. وی اخیرا به من گفت: آنچه که برای من مهم است این نکته می باشد که علم و دانش، قدرت اصلی و برتر را در مواجهه با بحران شیوع ویروس کرونا داشته باشند. وی گفت آنچه آمریکای کنونی به آن نیاز دارد، واقعیت ها و شواهدِ متقن هستند. ما نباید مردم آمریکا را سرزنش کنیم، ما باید سعی کنیم مسائل را حل کنیم. همین رویکرد بایدن، زمین تا آسمان با رویکرد ها و رویه های ترامپ فرق دارد.

منبع: فرارو
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1502

به "روایت آنتونی فائوچی از مصائب همکاری با دونالد ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت آنتونی فائوچی از مصائب همکاری با دونالد ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید