لطیف و نرم مثل پر

به گزارش مجله رویای کره ای، گاهی ممکن است نوزاد دچار اگزما گردد که در این صورت بهتر است تا حد امکان از مصرف مستقیم کورتون روی محل اگزما خودداری کنید. همراه با بالا رفتن سن بچه ها معمولا بیماری های شان شبیه بیماری های عظیم ترها می گردد. با ورود به مدرسه باید مراقبت های بهداشتی بشتری به عمل آورد. یکی از شایع ترین بیماری های این دوران شپش سر

لطیف و نرم مثل پر

لطیف و نرم مثل پر

نویسنده:خانم دکتر فائزه احمدی

مراقبت از صاف ترین پوست جهان که پوست نوزادان است، به نظر کار بسیار دشواری می رسد. اما به این توصیه ها گوش دهید و از پوست نوزادانتان مراقبت کنید

1-شپش ها دشمن نوزادان

گاهی ممکن است نوزاد دچار اگزما شود که در این صورت بهتر است تا حد امکان از مصرف مستقیم کورتون روی محل اگزما خودداری کنید. همراه با بالا رفتن سن بچه ها معمولا بیماری های شان شبیه بیماری های عظیم ترها می شود. با ورود به مدرسه باید مراقبت های بهداشتی بشتری به عمل آورد. یکی از شایع ترین بیماری های این دوران شپش سر است که کاملا مسری است. از علائم اولیه این بیماری خارش زیاد و ایجاد دانه های بیضی شکل سفید رنگ و ریز روی ساقه موهاست. یادتان باشد که فرق شپش با شوره سر این است که شپش ها به ساقه موها می چسبند و مانند شوره مستقیم روی پوست سر نیستند. در این مرحله شپش ها در اصطلاح عامیانه همان رشک هستند. رشک در واقع تخم حشره است. معمولا این بیماری سه مرحله دارد برای همین درمان آن هم در حدود 15 روز طول می کشد.

2-مراقب پوست نوزاد باشید

زمانی که فرزندتان هنوز نوزاد است گرچه پوستی حساس تر دارد، راحت تر می توان مراقبش بود. اما زمانی که پا به محیط های اجتماعی عظیم تر مثل مهد کودک یا مدرسه می گذارد اوضاع کمی مشکل تر می شود.

معمولا پوست نوزدان به طور سیستماتیک هیچ مسئله ای ندارد و کاملا صاف است.بنابراین اگر مشکلاتی نظیر قرمزی، پوسته ریزی یا خشکی روی صورت شان بروز کرد حتما باید به پزشک مراجعه کرد. اگر در 4 ماهگی به بعد گونه ها به مدت طولانی قرمز شدند اگزما آتوپیک ایجاد شده است که بچه ها به مدت طولانی درگیر آن خواهند بود و باید حتما تحت معاینه و درمان قرار بگیرند.

3-ضایعات قارچی

یکی دیگر از عوامل بیماری زا پوستی که بچه ها را تهدید می نماید، ضایعات قارچی است که به وسیله بازی با خاک یا حیوانات به بچه ها انتقال می یابد و بدترین شکل آن در بدن بچه ها ایجاد کچلی است. امروزه این مدل قارچ بسیار نادر است و از انسان به انسان سرایت می نماید.

4-خشکی پوست

معمولا خانم هایی که تازه مادر شده اند علاقه بسیار زیادی به حمام کردن نوزادشان دارند اما یادتان باشد در صورتی که پوست نوزاد خشک باشد باید شستشو و حمام را به حداقل رساند و دائم بدن آنها را چرب نگه داشت. زمانی که غذا دادن به غیر از شیر را به بچه ها آغاز می کنید یادتان باشد که تاثیر همه آنها را مانند آب گوشت یا مرغ روی بدن شان امتحان کنید. بعضی غذاها خشکی پوست را بیشتر می نمایند. معمولا غذاها خشکی پوست را بیشتر می نمایند. معمولا ده درصد از نوزادان تازه متولد شده اتوپیک هستند که در این میان سه درصد آنها دچار اتوپیک پوستی، ریوی یا چشمی می شوند. بنابراین نوزادان حتما باید تحت نظر پزشک باشند. در استفاده از مواد خوراکی، عطر، دئودورانت و صابون های عطری باید دقت بیشتری داشته باشید و در صورتی که هر کدام از این ناراحتی های پوستی را داشته باشد باید از مصرف آنها پرهیز کنید. بهتر است لباس نوزادان حتما نخ باشد تا حساسیت کمتری به وجود بیاورد.

5-مراقبت ها پس از بارش برف

با آغاز فصل سرما جدی ترین خطری که بچه را تهدید می نماید سرمازدگی است.معمولا با بارش اولین برف به خصوص در صورت تعطیلی مدارس مهار کردن بچه ها کار بسیار دشواری است. اگر بعد از برف بازی دست و پای کودکتان قرمز متمایل به بنفش شد و درد داشت دچار سرمازدگی شده است. برای مدت کوتاهی نباید حرکت کند و برای درمان آن یادتان باشد که بلافاصله دست و پای سرد را زیر آب داغ نگیرید یا آنها را به هر طریق دیگری بلافاصله گرم نکنید. عملیات گرم کردن باید تدریجی صورت گیرد. اگر این حالت مدت زمان طولانی باقی ماند باید حتما به پزشک مراجعه شود.

این پوست های مثل گل

محصولات بهداشتی نوزاد جزو جدا نشدنی هر سیسمونی هستند. چطور از آنها استفاده کنیم؟

پوست بچه ها آنقدر لطیف و حساس است که هر عامل خارجی به راحتی می تواند روی آن تاثیر بگذارد. عواملی که هیچوقت عظیمترها را ناراحت نمی نماید باعث حساسیت و ناراحتی روی پوست بچه ها می شود. مثلا پوشک که همه بچه ها باید از آن استفاده نمایند، خیلی وقت ها به پوست بچه ها آسیب می رساند. هر چه سن کوچولوها بیشتر می شود این حساسیت کمتر می شود اما برای یکی دو سال اول تولد باید کاری کرد تا پوست بچه کمترین آسیب را از عوامل خارجی ببیند. این محصولات به شما یاری می نمایند تا بیشتر از همواره از پوست نرم و نازک کوچولویتان مراقبت کنید.

تا چند سال پیش استفاده از پودر بچه خیلی مرسوم بود. پودر اصطکاک پوست بچه را با پوشک کم می نماید و باعث می شود پوست او در اثر تماس با پوشک یا سابیده شدن بخش های مختلف بدنش روی همدیگر به اصطلاح نسوزد. اما پودر بچه یک مشکل اساسی داشت. روی لباس های او می ریخت و آنها را کثیف می کرد. چند سالی است که به جای پودر می توانید از این کرم بهره ببرید. این کرم درست همان کار پودر را می نماید. تنها فرقش این است که جایی را کثیف نمی نماید.

هر چقدر که مواظب باشید باز هم محتمل است پوست بچه بسوزد. این سوختگی در پای بچه بیشتر از هر جای دیگری اتفاق می افتد. حتی اگر بچه کثیف شده باشد و شما نیم ساعت دیرتر پوشکش را عوض کنید، پوستش می سوزد. پس بهتر است همواره یک کرم سوختگی همراه داشته باشد. این کرم التهاب سوختگی را خیلی زود رفع می نماید.

حتما می دانید که بدن بچه را نمی شود با صابون های خودتان بشویید. بهتر است برایش یک صابون یا مایع مخصوص شستن پوست بچه تهیه کنید تا پوست بدن کوچولویتان بعد از شستشو آسیب نبیند.این مایع انتخاب خوبی است. عصاره آلوورا دارد و بعد از استفاده از آن، پوست بچه لطیف می شود.

بعد از اینکه بچه را از حمام بیرون آوردید می توانید از این لوسیون بهره ببرید. بعد از اینکه بچه را خشک کردید، اگر دیدید بدن او کمی خشک شده، مقداری لوسیون به پوستش بمالید. نرمی آن دوباره برمی شود. این لوسیون هم پروتئین شیر دارد هم بابونه. موقع ماساژ دادن بچه هم می توانید از آن بهره ببرید.

برای شستن موهای بچه هم احتیاج به یک شامپوی خاص دارید. شامپویی که هم برای شستن لطیف ترین و نازک ترین موها مناسب باشد و هم چشم بچه را نسوزاند.این شامپو عسل و آلوورا دارد و چشم را نمی سوزاند. درست بعد از تولد می توانید از آن بهره ببرید.

دستمال مرطوب بچه به درد وقتی می خورد که شما خانه نیستید و شستن بچه بعد از عوض کردن برایتان سخت است. می توانید بعد از اینکه پوشک را باز کردید بچه را با این دستمال ها تمیز کنید. هم پوستش ضد عفونی می شود هم مرطوب و نرم.بعد با خیال راحت پوشک نو ببندید. البته وقتی امکانش هست، بهتر است بچه را با آب و صابون مخصوص به خودش بشویید.

منبع:نشریه شهرزاد، شماره 14.

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1830

به "لطیف و نرم مثل پر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لطیف و نرم مثل پر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید