محققان به راه جدیدی برای درمان کم شنوایی ناشی از استرس رسیدند

به گزارش مجله رویای کره ای، محققان در یافته های جدید خود با استفاده از پروتئین موجود در مو های گوش به دنبال درمان کم شنوایی ناشی از استرس هستند.

محققان به راه جدیدی برای درمان کم شنوایی ناشی از استرس رسیدند

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، سلول های حسی که در گوش داخلی قرار دارند و به سلول های مو معروفند، نقش مهمی در حس شنوایی دارند، اما در معرض آسیب های برگشت ناپذیر ناشی از استرس هستند. دانشمندانی که در حال آنالیز روش های درمانی احیا نماینده این نوع کاهش شنوایی هستند، پیشرفت مهمی داشته و نشان دادند که چگونه یک پروتئین می تواند معین کند که سلول های جنینی به سلول های موی بالغ تبدیل شده یا جهت کاملا متفاوتی را دنبال می نمایند.

این تحقیق که توسط دانشمندان دانشگاه مریلند و دانشگاه استنفورد انجام شد، فرایند بلوغ سلول های مو و چگونگی استفاده از آن برای برطرف کاهش شنوایی را آنالیز می نماید. در مطالعات قبلی، دانشمندان کشف کردند که از دست دادن پروتئین به نام GFI1 در سلول های مو منجر به جهش هایی می گردد که به نوبه خود منجر به کاهش شنوایی خواهند شد.

به عنوان بخشی از این تحقیق، گروه به تازگی تحقیقی روی موش های تازه متولد شده انجام داده که از نظر ژنتیک مهندسی شده اند و فاقد ژن فراوری GFI1 هستند. با مطالعه ژن بیان شده در این جوندگان، گروه تحقیقاتی توانست اثبات کند که سلول های موی جنینی آن ها کاملا به سلو ل های موی بالغ تبدیل نمی شوند. در عوض، ژن هایی که آن ها بصورت مهندسی شده بیان نمودند باعث رشد و نزدیک شدن به چیزی شبیه به سلول های عصبی شد.

یکی از اعضای این گروه بیان نمود: یافته های ما شرح می دهد که چرا GFI1 برای پیشرفت سلول های جنینی به منظور فعالیت در سلول های موی بزرگسالان حیاتی است. این داده ها همچنین اهمیت GFI1 را در پروتکل های تجربی برای بازسازی سلول های مو از سلول های بنیادی شرح می دهند. این روش های احیا نماینده امکان استفاده برای بیمارانی را دارد که به دلیل افزایش سن یا عوامل محیطی مانند قرار دریافت در معرض سر و صدای زیاد دچار کاهش شنوایی شده اند.

درحالیکه این مطالعات روی موش ها اجرا شده و تنها بخش کوچکی از یک معمای بسیار پیچیده است، اما درک اینکه چه چیزی منجر به شنوایی سالم طبیعی می گردد و چه عواملی می تواند آن را به خطر بیندازد، گام های اولیه مهمی برای توسعه درمان های جدید است. این گروه خاطرنشان می نماید که هم اکنون در حال آزمایش GFI1 و پروتئین های مشابه به عنوان بخشی از کوشش آن ها برای بازگرداندن شنوایی هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو