نتایج گفتگوهای هیئت های طرفین برجام امروز منتشر می شود

به گزارش مجله رویای کره ای، به گزارش خبرنگاران، میخائیل اولیانوف نماینده ویژه روسیه در نهادهای بین المللی مستقر در وین امروز پنجشنبه بیان نمود که نتایج گفتگوهای کارشناسی هیئت های طرفین برجام امروز منتشر می شود.

نتایج گفتگوهای هیئت های طرفین برجام امروز منتشر می شود

نماینده ویژه روسیه در نهادهای بین المللی مستقر در وین در پیامی توییتری در این باره نوشت: 2 گروه کارشناسی درباره لغو تحریم های آمریکا و بازگشت ایران به پیروی کامل از تعهدات هسته ای خود ذیل برجام ادامه دارد.

میخائیل اولیانوف در این خصوص ادامه داد: نتایج اولیه این نشست ها امروز غروب منتشر می شوند.

سه شنبه هفته جاری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین با حضور ایران و کشورهای موسوم به 1+4 برگزار شد.

براساس توافق اجرا شده در نشست مذکور، دو نشست کارشناسی موازی میان اعضای کمیسیون مشترک برجام جهت انجام رایزنی های فنی در حوزه رفع تحریم و هسته ای تشکیل شد.

این نشست های کارشناسی قرار است به بحث و رایزنی در خصوص جنبه های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم ها و مسائل هسته ای بپردازند و نتیجه بحث های خود را به کمیسیون گزارش نمایند.

سیدعباس عراقچی رئیس هیات ایران در نشست کمیسیون تاکید کرد: رفع تحریم های آمریکا، اولین و ضروری ترین اقدام جهت احیای برجام می باشد و جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد به محض رفع تحریم ها و پس از راستی آزمایی آن، اقدامات جبرانی هسته ای خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام برگردد.

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور معاونان و مدیران سیاسی وزرای امور خارجه ایران، آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و انریکه مورا به نمایندگی از جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه شنبه در وین برگزار شد.

این در حالی است که مقامات ایرانی بارها اعلام کرده اند در این نشست هیچگونه مذاکره مستقیم یا غیر مستقیمی با طرف آمریکایی نخواهد داشت.

ایران روز پنجم اسفند سال گذشته اعلام کرد که مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی، در اعتراض به تداوم تحریم های آمریکا و اجرا نشدن مفاد برجام از سوی طرف اروپایی، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می کند و دیگر اجازه نظارت های فراپادمانی را به بازرسان نخواهد داد.

از سوی دیگر، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از لحظه ورود به کاخ سفید در 20 ژانویه (اول بهمن)، عملاً هیچ گام محسوسی در راستای بازگشت به برجام برنداشته و به انجام چند اقدام عوام فریبانه کفایت کرده است؛ حال آنکه او موظف به جبران اشتباه دولت قبلی واشنگتن در خصوص برجام است.

توافقنامه هسته ای ایران با نام رسمی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال 2015 به امضای ایران و گروه 1+5 (ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) و اتحادیه اروپا رسید.

طبق این توافقنامه، ایران مجاز به غنی سازی اورانیوم تا غنای 3.67 درصد است و در ازای آن، سایر طرف های امضانماینده این توافق ملزم به لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران شدند.

به رغم رضایت تمام طرف ها از مفاد این توافقنامه، دولت ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در 8 ماه می 2018 (18 اردیبهشت ماه سال 97) به طور یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم ها علیه ایران را دوباره وضع کرد که این اقدام واشنگتن در کنار انفعال طرف های اروپایی و عدم اقدام مستقلانه آنها در جهت جبران پیامدهای این خروج، مقامات تهران را واداشت تا طبق مادتین 26 و 36 برجام در روندی گام به گام تعهدات برجامی خود را کاهش دهند.

دولت جدید آمریکا در تلاش است تا وانمود کند به دنبال بازگشت به توافق هسته ای سال 2015 با ایران موسوم به برجام است؛ اما در عمل به بهانه های مختلف از انجام این کار سرباز می زند.

گفتنی است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده بود که تصمیم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تعلیق اجرای پروتکل الحاقی کاملاً مطابق با متن برجام بوده و این تصمیم در راستای ادامه نقض توافق هسته ای از سوی آمریکا و انفعال سه کشور اروپاییِ متعهد در برجام در عمل به تعهداتشان اجرا شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1602

به "نتایج گفتگوهای هیئت های طرفین برجام امروز منتشر می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج گفتگوهای هیئت های طرفین برجام امروز منتشر می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید