هوای قم تا عصر دوشنبه آلوده است

به گزارش مجله رویای کره ای، رئیس اداره پیش بینی هواشناسی استان قم از پایداری هوا و ادامه شرایط آلودگی از روز آدینه، هشتم، تا عصر روز دوشنبه، 11 آذر ماه در قم اطلاع داد.

هوای قم تا عصر دوشنبه آلوده است

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، محمد رضا قاضی، با رد کردن نظراتی که منشأ آلودگی را بین قاره ای یا بین شهری می ­دانند، گفت: آلودگی هوای قم، منشأ داخلی و استانی دارد و در بخش ها و شهرهایی که آلاینده های بیشتری داریم، شاهد آلودگی بیشتر نیز هستیم، چنانکه در شکوهیه به دلیل وجود مراکز صنعتی و آلاینده های صنعتی، خط آلودگی به دلیل پدیده وارونگی دما کاملاً تعیین و مشهود است، امّا پدیده آلودگی در کهک یا دستجرد به دلیل میزان پایین آلاینده ها به صورتی که در شهرک های صنعتی یا شکوهیه وجود دارد، نیست و کمتر اتفاق می افتد.

وی اظهار کرد: میزان آلودگی هوای قم، عصر روز شنبه به دلیل وزش باد، موقتاً کاهش می یابد اما آلودگی در روزهای یکشنبه و دوشنبه وجود خواهد داشت.

قاضی درباره شرایط تشدید آلودگی به سه مورد اشاره نمود و گفت: هوای آرام و بدون باد، یکی از دلایل پایداری آلودگی است چرا که وزش باد و ایجاد تلاطم در هوا، موجب مخلوط شدن دمای هوا در سطوح مختلف شده و مانع از شکل گیری پدیده وارونگی هوا و آلودگی می گردد. به علاوه در شهری مثل قم که مانند تهران با کوه احاطه نشده وزش باد باعث خروج سریعتر ذرات آلاینده از منطقه می گردد.

قاضی ادامه داد: هوای صاف و بدون ابر در فصل سرد سال نیز احتمال ایجاد وارونگی و آلودگی را افزایش می دهد، چرا که وجود پوشش ابری در آسمان، سبب جذب پرتوهای مادون قرمز تابشی از سطح زمین و گرم تر شدن لایه هوای نزدیک به زمین می گردد، در نتیجه در هوای ابری، احتمال وارونگی کمتر است.

قاضی اضافه کرد: طولانی بودن شب ها در پاییز و زمستان نیز، شرایط را برای آلودگی مساعد می نماید. چرا که در شب های طولانی، زمین برای باز تابش انرژی جذب شده در روز فرصت کافی خواهد داشت و به همین دلیل هر چه شب طولانی تر باشد، سطح زمین سردتر و ضخامت لایه وارونگی بیشتر خواهد شد.

وی در خاتمه گفت: پدیده وارونگی دما، باعث آلودگی و پدیده بندال باعث پایداری شرایط جو می گردد. پدیده بندال یک پدیده بزرگ مقیاس در حد قاره است و به جریانات جوی مربوط می گردد. این پدیده مستقیماً در افزایش آلودگی نقش ندارد ولی از آنجا که باعث می گردد شرایط جوی برای روزهای متمادی بدون تغییر باقی بماند شرایط را برای انباشت آلاینده های جوی فراهم می نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 609

به "هوای قم تا عصر دوشنبه آلوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوای قم تا عصر دوشنبه آلوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید