واکسن کووپارس عارضه جانبی نداشت، ماجرای کوه رفتن پیش قراول واکسن!

به گزارش مجله رویای کره ای، به گزارش خبرنگاران، دکتر مجتبی نوفلی از محققان مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و یکی از پیش قراولان واکسن کووید کووپارس امروز 18 اسفندماه 99 در سایت کارآزمایی بالینی کووپارس در محل بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) گفت: من دیروز دوز آخر به میزان 20 ماکروگرم واکسن کووپارس را دریافت کردم و هیچگونه عارضه ای مشاهده نکردم.

واکسن کووپارس عارضه جانبی نداشت، ماجرای کوه رفتن پیش قراول واکسن!

وی که خود پزشک و متخصص ژنتیک مولکولی است، یادآور شد: واکسن ها به صورت عمومی خارش، درد و قرمزی دارند اما این واکسن این عارضه هم نداشت. من روز گذشته بعد از دریافت واکسن کوه هم رفتم و هیچگونه مسئله ای در زمینه افزایش یا کاهش ضربان قلب و یا فشار خون نداشتم. حتی سردرد و سرگیجه هم همین طور مسئله ای نبود.

نوفلی گفت: تمامی اطلاعات بالینی 13 نفری که در مرحله اول به عنوان پیش قراول واکسن کووپارس را دریافت نموده اند ثبت شده است و هیچ عارضه جدی ثبت نشده است. حتی بعضی از واکسن های خارجی عارضه های معمول داشته اند.

وی با اشاره به سابقه کار 30 ساله اش در موسسه تحقیقاتی و سرم سازی رازی یادآور شد: من به این دلیل داوطلب واکسن شدم که نشان دهم واکسن هایی که از سوی رازی تهیه می گردد کاملا ایمن است.

این محقق موسسه رازی گفت: واکسن کووپارس بر روی پنج حیوان از جمله موش، خرگوش، خوکچه هندی، میمون و رت آزمایش شده است و نتایج آن مثبت بوده و هم ایمنی زایی داشته و هم ایمن بوده است.

نوفلی گفت: موسسه تحقیقاتی و سرم سازی رازی 60 سال است که واکسن های انسانی و حدود 90 سال است که واکسن های حیوانی فراوری می نماید و تمامی واکسن ها ایمن و مناسب هستند و من این اطمینان را به مردم می دهم که این واکسن ایمن است. البته برای آنتی بادی هنوز زود است که نظر دهیم و تا آخرین نفر تزریق نداشته باشد نمی توان نظر قطعی داد.

در ادامه این مراسم، امیرحسین امان پور یکی از داوطلبان پیش قراول واکسن کووید کووپارس نیز در صحبت کوتاهی یادآور شد: من تا به امروز هیچ مسئله ای نداشتم. محققان ایرانی در حوزه بهداشت و درمان و واکسن سازی بسیار پیش رو هستند و من به دلیل اطمینان به این توان محققان کشور داوطلب این واکسن شدم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1569

به "واکسن کووپارس عارضه جانبی نداشت، ماجرای کوه رفتن پیش قراول واکسن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کووپارس عارضه جانبی نداشت، ماجرای کوه رفتن پیش قراول واکسن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید