کاهش اعتبارات برنامه های پژوهشی توسط دستگاه های اجرائی ممنوع شد

به گزارش مجله رویای کره ای، مجلس در مصوبه ای کاهش اعتبارات برنامه های پژوهشی توسط دستگاه های اجرایی را ممنوع نمود.

کاهش اعتبارات برنامه های پژوهشی توسط دستگاه های اجرائی ممنوع شد

به گزارش خبرنگاران، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت سوم امروز (سه شنبه) و در جریان آنالیز جزئیات لایحه بودجه بند د تبصره 9 را به تصویب رساندند که به موجب آن به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می گردد به منظور ساماندهی و بهینه سازی کاربری بخشی از املاک و فضاهای آموزشی، ورزشی و تربیتی خود و با رعایت ملاحظات آموزشی و تربیتی، نسبت به احداث، بازسازی و بهره برداری از آنها اقدام کند.

تغییر کاربری موضوع این بند به پیشنهاد شورای آموزش و پرورش استان و تصویب کمیسیون ماده (5) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب 22 /12/ 1351 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن صورت می گیرد و از پرداخت کلیه عوارض شامل تغییر کاربری، نقل و انتقال املاک، أخذ گواهی بهره برداری، احداث، تخریب و بازسازی و سایر عوارض شهرداری معاف می باشد.

طبق جز 1 بند ه تبصره 9 در راستای تحقق اهداف نقشه جامع علمی کشور کاهش اعتبارات برنامه های پژوهشی توسط دستگاه های اجرایی، ممنوع است.

به موجب جز 2 بند ه تبصره 9 که به تصویب مجلس رسید در راستای اجرای بند (ج) ماده (64) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه مبنی بر حمایت از پژوهش های تقاضامحور، کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 /7/ 1386، با رعایت ماده (117) آن قانون و ماده (5) قانون محاسبات عمومی کشور که از اعتبارات برنامه پژوهش های کاربردی استفاده می نمایند، مکلفند حداقل معادل ده درصد (10%) این اعتبارات را با اعلام فراخوان در موضوعات مورد احتیاج خود، به وسیله انتها نامه های تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی هزینه نمایند.

نمایندگان همچنین در بند و این تبصره مقرر کردند به منظور ارتقای شاخصهای علمی، پژوهشی و فناوری، اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور برای ارتقای مناطق کمترتوسعه یافته مصوب 30 /7/ 1393 قابل اختصاص به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پارکهای علم و فناوری و جهاد دانشگاهی مستقر در استان نیز هست.

مجلس در بند ز این تبصره نیز مقرر کرد در راستای اجرای بند (ب) ماده (64) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه مبنی بر اختصاص یک درصد (1%) از اعتبارات هزینه ای تخصیص یافته به دستگاه های اجرایی (به استثنای فصول 1 و 6) به امور پژوهشی و توسعه فناوری، شورای برنامه ریزی و توسعه استان مجاز است اعتبارات موضوع این ماده را از سرجمع اعتبارات هزینه ای استان کسر و با هماهنگی دستگاه های اجرایی استانی و براساس اولویت ها و سیاست های پژوهشی مصوب و احتیاجهای استان و در چهارچوب دستورالعمل ابلاغی سازمان برنامه و بودجه کشور (که با هماهنگی وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین می گردد) برای امور پژوهشی و توسعه فناوری به دستگاه های اجرایی استانی معین شده توسط آن شورا و جهاددانشگاهی استان اختصاص دهد.

به موجب مصوبه مجلس دستگاه های مذکور مکلفند نحوه هزینه کرد این بند را هر شش ماه یکبار به شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز آمار ایران گزارش دهند و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری موظف است گزارش سالانه این بند را حداکثر تا انتها مردادماه سال بعد به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. همچنین مرکز آمار ایران مکلف است سالانه اطلاعات مربوط به هزینه کرد تحقیق و توسعه را منتشر کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 161

به "کاهش اعتبارات برنامه های پژوهشی توسط دستگاه های اجرائی ممنوع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش اعتبارات برنامه های پژوهشی توسط دستگاه های اجرائی ممنوع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید