اجرای طرح رایگان واکسیناسیون تب برفکی گاو در استان یزد

به گزارش مجله رویای کره ای، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد از اجرای طرح رایگان واکسیناسیون تب برفکی گاو در استان یزد اطلاع داد.

اجرای طرح رایگان واکسیناسیون تب برفکی گاو در استان یزد

به گزارش خبرنگار از ،سید خلیل موسوی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: برای کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی مقرر است عملیات مایه کوبی تب برفکی در جمعیت دام سنگین استان انجام گردد.

موسوی بر جلوگیری از وقوع تبعات سوء این بیماری در صنعت دامپروری و حفظ منابع دامی استان یزد تاکید نمود و گفت: این واکسیناسیون در دام های روستایی و عشایری از طریق بخش خصوصی از تاریخ 11/3/1400 به مدت سه هفته با واکسن های رایگان توزیعی اداره کل دامپزشکی صورت می گیرد.

او در ادامه با بیان این مطلب که این طرح در شهرستان های ابرکوه، اشکذر، بهاباد، تفت، خاتم، مهریز و یزد انجام می گردد اضافه کرد: پیش بینی می گردد در این طرح تعداد 9 هزارو 550 راس دام تا خاتمه خرداد ماه واکسینه شوند.

موسوی یادآور شد: تب برفکی با تب شدید دو تا سه روزه و ایجاد تاول بر روی دهان و سم همراه است و در نهایت منجر به کاهش شدید تولیدات و گاهی تلفات و زیان مالی دامداران می گردد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: ویروس تب برفکی از جمله ویروس های مقاوم شناخته شده است که می تواند تا بیش از 40 روز در بیرون از بدن دام زند بماند و منجر به توسعه بیماری گردد.

او اضافه کرد: در صورت مشاهده کانون های بیماری برای جلوگیری از شیوع آن، ضمن اطلاع به شبکه دامپزشکی محل و ضد عفونی صندلی، باید از تردد بی مورد افراد به محل دامداری و حمل و نقل دام خود داری نمود و بعلاوه بعد از انجام واکسیناسیون تا حداقل دو هفته ضروری است هیچ گونه جابجایی دام صورت نگیرد.

موسوی ضمن تأکید بر رایگان بودن این طرح یادآور شد: اجرای طرح از طریق بخش خصوصی (برای دام های روستایی و عشایری) و با تامین واکسن و اعتبار دستمزد مایه کوبی از طریق بخش دولتی در استان انجام می گیرد و انتظار می رود دامداران همکاری لازم را با گروه های مذکور انجام بدهند تا در حفظ سرمایه های دامی خود و سایر دامداران گام مؤثری برداشته گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1789

به "اجرای طرح رایگان واکسیناسیون تب برفکی گاو در استان یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای طرح رایگان واکسیناسیون تب برفکی گاو در استان یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید