خبرنگاران توسعه محتوای دیجیتال، نقش مهمی در جهش فراوری دارد
به گزارش مجله رویای کره ای، تهران - خبرنگاران - رئیس هیات مدیره فدراسیون فاوا تاکید نمود: تسهیل فعالیت های فراوری نرم افزارهای مبتنی بر محتوا و توسعه فراوری محتوای دیجیتال می تواند به رشد مالی کشور یاری شایانی کند.
به گزارش فدراسیون فاوا گزارش محمدرضا طلایی در نشستی با محمدرضا بهمنی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با اشاره به شرایط اشتغال در حوزه فناوری مطرح نمود: 10 درصد از کل جمعیت کشور بیکار هستند که از آن 10 درصد، 33 درصد در حوزه فن آوری اطلاعات تحصیل نموده اند. یعنی برآورد می گردد که نزدیک به 3 میلیون نفر بیکار در حوزه فن آوری اطلاعات در کشور وجود دارد. از این رو محتوای دیجیتال می تواند منبع درآمدزایی و اشتغال زایی باشد.
او در ادامه ضمن اشاره به پویش ملی محتوای دیجیتال، یکی از اهداف این را گفتمان سازی در میان فعالان مالی مطرح نمود و گفت: در اتاق بازرگانی ایران، در میان فعالان بازرگانی این گفتمان سازی را شروع نموده ایم تا به امروز وبینارهای آموزشی متعددی توسط پویش برگزار شده است که در میان فعالان بازرگانی این باور را ایجاد کنیم که حوزه محتوای دیجیتال تا چه اندازه می تواند در توسعه کسب و کارهای شان اثرگذار باشد. هدف ما این است که با ادبیات تجار و بازرگانان بتوانیم با آنها تبادل نظر کنیم.
طلایی تأکید کرد: بخشی دیگر از فعالیت های پویش ملی محتوای دیجیتال ایجاد هاب فراوری و هاب صادرات است. اتاق بازرگانی ایران فضای مناسبی را برای تاسیس مرکز نوآوری در نظر گرفته است همچنین فدراسیون فاوا میخواهد با همکاری دانشگاه های کشور، فضاهایی را برای این هاب های فراوری و صادرات محتوا ایجاد نمایند. گام بعدی این است که بعد از هاب های فیزیکی، دنبال توسعه و گسترش هاب های مجازی فراوری و صادرات باشیم.
پر کردن شکاف بسترهای محتوای دیجیتال
رئیس هیات مدیره فدراسیون فاوا تأکید کرد: ایده گرایش به فراوری محتوای دیجیتال از دهه 1370 در کشور مطرح شد و مرکز فن آوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نیمه دهه 1380 تاسیس شد. تا ابتدای دهه 1390 فعالان بخش خصوصی جهت فراوری محتوای دیجیتال در بستر ویندوز کوشش و سرمایه گذاری زیادی نموده بودند، اما با توسعه گوشی های هوشمند، بسترهای فراوری و مصرف محتوای تحول جدی پیدا کرد و بستر اصلی مصرف محتوای دیجیتال به گوشی های هوشمند و سیستم های عامل آی اواس و اندروید منتقل شد.
به گفته محمد رضا طلایی، این تحول بازار جهانی باعث شد تا بسیاری از فراوری نمایندگان ایرانی نرم افزارهای مبتنی بر محتوا و محتوای دیجیتال، از بازار عقب بمانند و فعالیت های شان دچار گسست گردد. امروز عمده کسانی که در حال فعالیت روی اپ ها و نرم افزارهای همراه هستند، عمدتا گرایش خدماتی دارند و کمتر نرم افزارهای محتوایی را مورد توجه قرار می دهند. در برابر فعالانی که تا پیش از این روی بسترهای رایانه های شخصی فعالیت می کردند، هر چند بازار را از دست داده اند، اما همچنان سرمایه ارزشمند محتوا را در اختیار دارند.
طلایی توضیح داد: 11 میلیون فارسی زبان در خارج از کشور مقیم هستند، که نزدیک به هفت میلیون نفر آنها ایرانی تبار و چهار میلیون افغان تبار محسوب می شوند. تمرکز این تعداد فارسی زیان هم در اروپا و آمریکا است. این جمعیت می تواند یکی از بازارهای هدف صادراتی برای نرم افزارها و فراورینمایندگان محتوای فارسی باشد.
نقش محتوای دیجیتال در جهش فراوری
وی گفت: شعاری که برای پویش ملی محتوای دیجیتال در نظر گرفته ایم فراوری محتوای ملی، جهش فراوری، توسعه اقتصاد است. این شعار به این معنی است که هدف پویش فقط توسعه در بخش فن آوری اطلاعات یا محتوای دیجیتال نیست، بلکه زمینه ای برای رونق مالی کل کشور است.
رئیس هیات مدیره فاوا تأکید کرد: یکی دیگر از اهداف فدراسیون فاوا این است که زمینه های حقوقی و قانونی برای انتقال کسب و کار از دفاتر فیزیکی به دفاتر مجاری را در کشور فراهم کند.
طلایی با اشاره به لزوم همکاری نهادها و متولیان دولتی با این برنامه گفت: البته این هدف گذاری بزرگی است که نیازمند همکاری ثبت شرکت ها، سازمان امورمالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی است. امروز یک شرکت می تواند تمام فعالیت های خود را به وسیله فضای مجازی و وسائل ارتباطی مدرن انجام دهد و صد درصد دفتر فیزیکی خود را تعطیل نمایند.
طلایی در انتها گفت: امیدواری ما این است که با مسائل مالی که در کشور وجود دارد و انتظار چندانی از حمایت های دولتی از بخش فن آوری اطلاعات و نرم افزار نیست، فضایی تسهیل گردد که با حضور مستقیم محصولات محتوایی و خدمات فناوری اطلاعات در بازارهای جهانی و کسب درآمدهای ارزی، امکان رشد و توسعه فراهم گردد.
منبع: ایرنا